„Ministr Brabec nechal parlament projednat novelu o EIA, ale nikdy neupozornil na to, že novela zneplatní všechny starší posudky a zastaví výstavbu všech dopravních staveb,“ uvedl Jiří Skalický, pardubický poslanec za TOP 09.
Brabec se brání, že bez novely by přišla země o miliardy z Unie a říká, že jeho dnešní kritici měli deset let na to, aby změnili zákon a neudělali to. Tedy i Skalický, který ve sněmovně sedí od roku 2010.
Poslanec ANO Martin Kolovratník si myslí, že předchozí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) věc zanedbal, protože se měl včas zasadit o nové posudky EIA. Náměstek hejtmana Jaromír Dušek vidí problém v ekologických aktivistech, kteří „chodí žalovat do Bruselu“.
Adepty jsou i úředníci, kteří poslance i hejtmany údajně chlácholili, že se to „nějak“ v Bruselu vyřeší. „Ministerští úředníci stále ubezpečovali, že nic takového nehrozí,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Mezi důležité stavby, kterým hrozí několikaleté zpoždění, se řadí druhá část obchvatu Chrudimi, přeložka silnice I/43 Svitavy-Lačnov, která bude sloužit rovněž jako obchvat města.
Špatná zpráva v souvislosti s EIA míří i do Pardubic, kde se posune začátek výstavby severovýchodního obchvatu z Trnové na Dubinu (psali jsme o tom zde).
Problémy s posudky se zabývá i čtvrteční mimořádná schůze poslanecké sněmovny. Ministerstvo dopravy ve středu večer přineslo plán, podle něhož by deset nejvýznamnějších silničních projektů a jeden železniční nemusely opětovně žádat o nové posudky (celý seznam najdete zde).
Mezi prioritami resortu jsou i oba plánované úseky dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova u Vysokého Mýta.