Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesouhlas Bruselu s posudky může oddálit i stavbu obchvatu Pardubic

  12:58aktualizováno  12:58
Přípravu klíčové silnice, která centru Pardubic denně ulehčí od průjezdu tisíců osobních a nákladních aut, mohou zpozdit staré posudky vlivu stavby na životní prostředí. Zdržení připustil šéf resortu dopravy.

Obchvat má vyústit na kruhový objezd v části Dubina, který se nachází v sousedství pardubické věznice. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když řidiči jedou po kruhovém objezdu v Pardubicích na Dubině, mohou si všimnout jednoho zaslepeného výjezdu. Od pruhů zatarasených závorou bude dále pokračovat severovýchodní obchvat města. Jenže ještě pár let se tato situace změnit nemusí. Postup přípravy dlouho očekávané stavby včera odpoledne shrnul ministr dopravy Dan Ťok. A hned v úvodu své řeči zástupce města nepotěšil.

„Stejně jako v případě prvních dvou úseků D35, tak i tento klíčový projekt má platnou EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) vydanou ještě před vstupem do EU. Vrcholí jednání s Evropskou komisí, zda ji bude nutné opakovat. Jasno bude do konce února. Proto bych nechtěl do té doby spekulovat o nějakých termínech,“ řekl Ťok.

Doteď všechny strany hovořily o termínu zahájení v roce 2018. Příprava stavby však zatím pokračuje i bez výsledku jednání.

„Zpracovává se dokumentace pro stavební povolení. Její ukončení se předpokládá v dubnu. Na to navazují další kroky včetně výkupu pozemků,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Stavba více než čtyřkilometrového obchvatu začne u Globusu v části Trnová a skončí u zmíněného „kruháku“ na dohled od pardubické věznice. Náklady jsou dle Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) předběžně vyčíslené na téměř 800 milionů.

Jak bude vypadat severovýchodní obchvat?

Jeho délka bude měřit 4 170 metrů. Trasa povede ze směru od Globusu, kde začne na stávající silnici třetí třídy v Poděbradské ulici, a bude pokračovat až do křižovatky s ulicí Bohdanečskou v Trnové. Dále vede volným terénem zhruba jeden a půl kilometru až do místa, kde kříží u Starého Hradiště Hradeckou ulici a vytváří průsečnou křižovatku. V navazující části povede silnice přes největší most na trase, dlouhý 200 metrů. Zavěšený most o dvou polích povede přes řeku Labe a její slepé rameno. Stavba skončí na okružní křižovatce na Dubině v ulici Na Drážce. Na celém úseku povedou v každém směru dva pruhy. Od hluku ochrání obyvatele blízké zástavby protihlukové stěny, jejichž celková délka dosáhne 1632 metrů.

Ze schváleného rozpočtu jednotlivých staveb pro nadcházející roky vyplývá, že první finance uvolní stát z vlastních zdrojů v roce 2018. Větší část však pokryjí peníze z evropských fondů.

S poskytnutou první částkou na samotnou výstavbu, hrazenou z Operačního programu Doprava II., počítá rozpočet rovněž až pro rok 2018. Stavba by následně měla být hotova do konce roku 2020, kdy dotační program končí.

Minulý týden magistrát zveřejnil, že spolu s obchvatem má v plánu stavět v jeho sousedství stezku pro cyklisty. Zatímco stavbu obchvatu bude financovat ŘSD, bezpečnější cestu pro kolaře zaplatí ze svého město.

„Rádi bychom na její stavbu čerpali dotace z evropských fondů. Nyní již máme územní rozhodnutí a začínáme s projektovou přípravou,“ řekl náměstek primátora Jiří Rozinek.

Jelikož stavba vznikne „na zelené louce“, neměla by zásadním způsobem omezovat provoz v centru. Vzhledem k plánovanému termínu zahájení navíc nemá nastat souběh s druhou velkou akcí, kterou je rozšíření silnice I/37 u Parama. Přestavba nejvytíženější komunikace v kraji má podle harmonogramu skončit na podzim příštího roku a zde zatím práce probíhají dle stanoveného harmonogramu.

Takto zatím vypadá místo, kde bude končit  severovýchodní obchvat Pardubic.

Takto zatím vypadá místo, kde bude končit severovýchodní obchvat Pardubic.

Zatímco výkupy pozemků pod obchvatem v Pardubicích se teprve plánují, tak v nedaleké Chrudimi už si mohou první zdařilé převody odškrtnout. Na druhé navazující části směrem na Slatiňany přešla první parcela do vlastnictví ŘSD včera.

Dalších několik tisíc metrů čtverečných přibudou do majetku silničářů počátkem příštího týdne. A dle údajů z katastru nemovitostí je zřejmé, že řada majitelů své polnosti prodá v nejbližších týdnech.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.