Živnostnicí roku je Hanna Maria Tomášková. Foto: Radek Kalhous, MF DNES

Živnostnicí roku je Hanna Maria Tomášková. Foto: Radek Kalhous, MF DNES

Živnostnice roku provoní i moskevské metro

  • 2
Titul Živnostník roku získala letos v Pardubickém kraji Hanna Maria Tomášková, která vsadila na obchodní úspěch provoněných bytů, kanceláří i metra.

Hanna Maria Tomášková se blíží ke svému snu, že se vůně jejích esencí bude linout téměř odevšad.

Živí se napůl ezoterikou a napůl vysoce odbornou chemií, kterou pro ni dělají londýnské laboratoře.Tam zpracovává vonné byliny z celého světa. Dohromady z toho vzniká aromaterapie, o které říká, že léčí problémy fyzického i psychického rázu.

"Mám touhu to tady vše provonět," říká čerstvá držitelka titulu Živnostník roku Pardubického kraje.

Co je motivací pro podnikatele přihlásit se do soutěže Živnostník roku?
Já jsem se vůbec nepřihlašovala. Vybrala mě agentura Czech invest, když jsem žádala dotace pro export. A vloni, protože už jsem tu podruhé, mě vybrala Hospodářská komora.

Čím se živí podnikatel, který má na štítě napsáno Aromaterapie?
Moje živnost vzešla z toho, že si mě před lety našel jeden Švýcar, abych pro něj překládala obchodní jednání, a ten mě naučil parfemařinu. To už je několik let, ale tento obor už jsem opustit nechtěla. Tak jsem se dostala až k aromaterapii, energetice rostlin a podobně.

Říkáte energie rostlin, nepohybujete se ve svém podnikání za hranicemi ezoteriky?
Je to tak, zabývám se tím neviditelným, co na člověku při běžném pohledu neuvidíte. Tohle se dá přitom nádherně prolnout i do fyzické roviny, úspěšná firma přece také stojí množství energie, což je cosi nehmatatelné a neviditelné.

Kolik lidí s vámi pracuje?
Zaměstnance nemáme, pracuje pro mě pět brigádníků, plus samozřejmě využíváme i práci laboratoří a podobně. Rostliny sháníme po celém světě a extrakty se z nich následně zpracovávají v anglických laboratořích.

Uvedla jste, že pro porotu jste zajímavý příběh, porotci se netajili tím, že je zaujala vaše anabáze s jedním velkým řetězcem. O co tam šlo nebo jde?
Ano, to je veliký spor. Jeden řetězec se k malým živnostníkům zachoval dle mého názoru hodně podle. Odebrali zboží a nezaplatili, dluží mi asi tři a půl milionu  korun. Udělali to chytře, nabrali zboží za miliony, které vůbec nešlo na pult, a pak vyžadovali od obchodníků smluvní poplatky z obratu. A pak chtěli zboží vrátit. Trvá to asi tři a půl roku, české soudy jen vyinkasovaly sto tisíc na poplatcích, ale nic neudělaly. Položilo mě to až na samé dno. Teď jde případ k německému soudu.

Pobavme se raději o něčem veselejším. Kdo jsou vlastně vaši klienti, kdo si vás najímá na aromaterapii?
Mým klientem může být kdokoliv, od dětí po dospělé nebo velké firmy. Máme asi 120 obchodních míst, nabízíme provonění prostorů firmám, dále rostlinné oleje nebo kosmetiku, která pomáhá i jak po fyzické stránce, tak i psychicky. Tady se zaměřujeme zejména na novorozence, malé děti i nastávající maminky.

Zůstaňme u těch provoněných firem, kolik je o takové služby zájemců?
Není jich málo, měla jsem totiž vždycky vizi, že to tady chci provonět. Tady u nás je totiž velmi zhuštěná atmosféra, nedá se tu dýchat. To je ale dané politickým prostředím, to vonné oleje nevyřeší. Je to tak, ale to s tím souvisí. Lidé slyší jenom to negativní a my jim chceme přinášet i něco pozitivního, aby měli z čeho čerpat.

Co tedy vše provoníte?
Už máme za sebou provonění autobusů jedné rychnovské firmy, kde spolupracujeme asi tři roky. Musím říct, že si naši práci pochvalují jak řidiči, tak cestující. Teď se na mě obrátili z Ruska. Tam na vůně velice dbají, stejně jako v Indii, a chtějí po mě prostřednictvím jedné české firmy navonět moskevské metro.