Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

  10:47aktualizováno  10:47
Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký násep by poškodil krajinu. Podle radních stačí modernizace stávající trati a zavést už nyní spěšné vlaky do krajského města.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Před pěti lety spěšné vlaky na trati jezdily a měly úspěch, přilákaly více cestujících. Nyní by na nich mohly jezdit i RegioSharky, které by využily zlepšení parametrů nedávno nákladně rekonstruované trati, jež umožňuje mezi Chrudimí a Chrastí dosahovat rychlosti až 100 kilometrů v hodině.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček (ČSSD) upozorňuje, že soupravy, které dnes staví na každé zastávce, jsou zbytečně pomalé.

„I když na zastávkách cestující nejsou a vlak nezastavuje, musí zpomalit. Spěšné vlaky by podstatně zrychlily spojení do Pardubic,“ uvedl Trávníček.

„Spěšné vlaky zásadně zlepší a zrychlí dopravní spojení chrudimského regionu i obcí na trati, včetně Chrasti, Skutče i Hlinska nejen s Pardubicemi, ale i s Prahou a Hradcem Králové,“ uvedl předseda chrudimské dopravní komise Alexandr Němec.

Cesta mezi Chrudimí a Pardubicemi by podle něj trvala méně než 20 minut a zejména by zajistila návaznost na spoje do Prahy i Hradce, která dnes schází. Cesta z Hlinska do Prahy by tak netrvala dvě a půl hodiny, ale přibližně jen dvě hodiny. „Bohužel, teď návaznost zajištěna není a cestující dojedou do Pardubic a musí čekat,“ uvedl Němec.

Vesnické železniční zastávky mají nahradit autobusové

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS) ale namítá, že jsou tu i zájmy obcí ležících na trati.

„V Chrudimi chtějí co nejrychlejší spojení do Pardubic, ale starostové zase chtějí obsloužit vesnice na trati. Neumím jim takto jednoduše vyhovět. Spěšné vlaky by nás stály miliony korun navíc, bylo by to velmi drahé,“ uvedl Kortyš.

Chrudim navrhuje část zastávkových vlaků směřujících především ve směru do Pardubic omezit a tím ušetřit peníze, případně zajistit obsluhu malých vesnic autobusovými spoji. Chrudim doufá, že ji podpoří města na trati, které by z rychlých vlaků profitovala.

Například Hlinsko však upozorňuje, že musí brát ohledy i na zájmy malých obcí. „Můžeme se o tomto návrhu bavit, má plusy i minusy, je třeba najít kompromis. Díváme se na obce, jako je Vojtěchov, tamní lidé se k nám potřebují dostat a neradi bychom zhoršili jejich situaci,“ uvedl místostarosta Hlinska Zdeněk Eis.

Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu, říká, že bez postavení Ostřešanské spojky nedává zavedení nových rychlých spojů smysl. Vlakové soupravy totiž podle něj zbrzdí úzké hrdlo východočeské železniční dopravy v Rosicích. „Problém měla odstranit Ostřešanská spojka, kterou teď ale nikdo nechce,“ uvedl Pálka.

Vlaky z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízdu úvratí by měla ukončit Ostřešanská spojka, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Proti této investici za dvě miliardy korun se postavila Chrudim i obec Ostřešany, mimo jiné i proto, že trať vedoucí po vysokém náspu poškodí vzhled krajiny.

Správa železniční dopravní cesty nyní prověří možnost vybudování takzvané Jesenčanské spojky. Pokud ovšem padne varianta trati vedoucí kolem Ostřešan, s největší pravděpodobností se nová trať stavět nebude.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

U vyhlášené zmrzliny auta už možná nezaparkují. Majitel obchodu je proti

Zastavit auto a pohodlně si dojít pár kroků pro zmrzlinu už dost možná nepůjde....

Slatiňany plánují, že budou více chránit lidi přecházející hlavní silnici v místě, kde se prodává vyhlášená zmrzlina....



Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Olomoucko má šanci, že se druhý zápas s Opavou bude dohrávat

J. C. Fuller (ve žlutém) z Olomoucka útočí na koš Opavy kolem Jakuba Šiřiny.

Basketbalisté Ústí nad Labem ve čtvrtfinále play off NBL už podruhé zaskočili favorizované Pardubice a po domácí výhře...

Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Další z rubriky

Cestující v Pardubickém kraji bude možná vozit po kolejích víc dopravců

Jednotka railjet poblíž České Třebové

Až dosud krajští politici tvrdili, že dopravu na železnici svěří po roce 2019 na dalších deset let jednomu dopravci. To...

Kelti v našem filmu mohou působit drsněji, říkají tvůrci z archeoparku

Film Allar přibližuje život Keltů. Na snímku Václav Dušek v roli druida.

Zájemce o život Keltů bude lákat do Nasavrk na Chrudimsku nový film. Jednadvacetiminutový hraný snímek s názvem Allar...

Pardubická Palackého třída dostane víc světla a zeleně, aby lidé neutekli

Tým architektů představil koncepční studii na rekonstrukci Palackého třídy v...

Pardubice zahájí první etapu oprav Palackého třídy za dva roky. Kompletní oprava spojky mezi nádražím a centrem bude...

Najdete na iDNES.cz