Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

  10:47aktualizováno  10:47
Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký násep by poškodil krajinu. Podle radních stačí modernizace stávající trati a zavést už nyní spěšné vlaky do krajského města.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Před pěti lety spěšné vlaky na trati jezdily a měly úspěch, přilákaly více cestujících. Nyní by na nich mohly jezdit i RegioSharky, které by využily zlepšení parametrů nedávno nákladně rekonstruované trati, jež umožňuje mezi Chrudimí a Chrastí dosahovat rychlosti až 100 kilometrů v hodině.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček (ČSSD) upozorňuje, že soupravy, které dnes staví na každé zastávce, jsou zbytečně pomalé.

„I když na zastávkách cestující nejsou a vlak nezastavuje, musí zpomalit. Spěšné vlaky by podstatně zrychlily spojení do Pardubic,“ uvedl Trávníček.

„Spěšné vlaky zásadně zlepší a zrychlí dopravní spojení chrudimského regionu i obcí na trati, včetně Chrasti, Skutče i Hlinska nejen s Pardubicemi, ale i s Prahou a Hradcem Králové,“ uvedl předseda chrudimské dopravní komise Alexandr Němec.

Cesta mezi Chrudimí a Pardubicemi by podle něj trvala méně než 20 minut a zejména by zajistila návaznost na spoje do Prahy i Hradce, která dnes schází. Cesta z Hlinska do Prahy by tak netrvala dvě a půl hodiny, ale přibližně jen dvě hodiny. „Bohužel, teď návaznost zajištěna není a cestující dojedou do Pardubic a musí čekat,“ uvedl Němec.

Vesnické železniční zastávky mají nahradit autobusové

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS) ale namítá, že jsou tu i zájmy obcí ležících na trati.

„V Chrudimi chtějí co nejrychlejší spojení do Pardubic, ale starostové zase chtějí obsloužit vesnice na trati. Neumím jim takto jednoduše vyhovět. Spěšné vlaky by nás stály miliony korun navíc, bylo by to velmi drahé,“ uvedl Kortyš.

Chrudim navrhuje část zastávkových vlaků směřujících především ve směru do Pardubic omezit a tím ušetřit peníze, případně zajistit obsluhu malých vesnic autobusovými spoji. Chrudim doufá, že ji podpoří města na trati, které by z rychlých vlaků profitovala.

Například Hlinsko však upozorňuje, že musí brát ohledy i na zájmy malých obcí. „Můžeme se o tomto návrhu bavit, má plusy i minusy, je třeba najít kompromis. Díváme se na obce, jako je Vojtěchov, tamní lidé se k nám potřebují dostat a neradi bychom zhoršili jejich situaci,“ uvedl místostarosta Hlinska Zdeněk Eis.

Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu, říká, že bez postavení Ostřešanské spojky nedává zavedení nových rychlých spojů smysl. Vlakové soupravy totiž podle něj zbrzdí úzké hrdlo východočeské železniční dopravy v Rosicích. „Problém měla odstranit Ostřešanská spojka, kterou teď ale nikdo nechce,“ uvedl Pálka.

Vlaky z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízdu úvratí by měla ukončit Ostřešanská spojka, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Proti této investici za dvě miliardy korun se postavila Chrudim i obec Ostřešany, mimo jiné i proto, že trať vedoucí po vysokém náspu poškodí vzhled krajiny.

Správa železniční dopravní cesty nyní prověří možnost vybudování takzvané Jesenčanské spojky. Pokud ovšem padne varianta trati vedoucí kolem Ostřešan, s největší pravděpodobností se nová trať stavět nebude.




Nejčtenější

Hazardér se při předjíždění střetl s policisty, jeden z nich je zraněný

Chvíle těsně před tím, než řidič narazil do policejního auta nedaleko Stojic u...

Řidič, který nebezpečně předjížděl, pravděpodobně zavinil nehodu, která se stala minulý týden na Pardubicku. Při...

VIDEO: „Lovci lebek“ zatkli podezřelého z kopírování platebních karet

„Lovci lebek“ zatkli podezřelého z kopírování platebních karet

Policisté z národní jednotky cíleného pátrání zadrželi na Pardubicku čtyřiatřicetiletého Itala, který byl mezinárodně...



Policie pátrá po svědcích dvou nehod hasičů, hlavně té smrtelné

Místo střetu hasičů s osobním autem v Ústí nad Orlicí ve čtvrtek 30.11.2017.

Policie stále vyšetřuje střet osobního vozidla Škoda Octavia Combi s hasičským nákladním autem v Ústí nad Orlicí. Po...

Rozespalé ženě spadla lampička do peřin, škoda je půl milionu

Hasiči zasahují při požáru haly v pražské Vinoři. (5.prosince 2017)

Souhra několika nešťastných náhod způsobila požár rodinného domu v Dolním Újezdu u Litomyšle. Za jeho vznikem stojí...

Bývalý generální manažer se vrací do Dynama, dohlédne na ekonomiku

ŠÉF. Ondřej Šebek a jeho kolegové doufají, že se hra pardubických hokejistů co

Bývalý generální manažer pardubických hokejistů Ondřej Šebek se vrací do klubu. Bude mít na starosti provoz Dynama a...



Další z rubriky

Lidé v Žamberku kritizují protipovodňová opatření, žádají nový projekt

Dosud v Žamberku kvůli protipovodňové prevenci pokáceli na břehu Divoké Orlice...

Obyvatelé Žamberku ostře kritizují protipovodňová opatření, která ve městě provádí Povodí Labe. Lidem se nelíbí...

Žena nesla kolem adventního věnce benzin, po požáru skončila v nemocnici

Hotový adventní věnec

Velmi neopatrně si počínala žena v Pusté Kamenici na Svitavsku, když v neděli o půl osmé večer pálila svíčky na...

Pardubičtí radní chtějí další terminál. Tentokrát u sídliště Dukla

V ideálním případě by měl nový terminál fungovat jako brána na nádraží, ve...

Plánovaný autobusový terminál Jih nedaleko pardubického nádraží zná svou první podobu. Architekti navrhli studie...



Najdete na iDNES.cz