Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

  10:47aktualizováno  10:47
Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký násep by poškodil krajinu. Podle radních stačí modernizace stávající trati a zavést už nyní spěšné vlaky do krajského města.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Před pěti lety spěšné vlaky na trati jezdily a měly úspěch, přilákaly více cestujících. Nyní by na nich mohly jezdit i RegioSharky, které by využily zlepšení parametrů nedávno nákladně rekonstruované trati, jež umožňuje mezi Chrudimí a Chrastí dosahovat rychlosti až 100 kilometrů v hodině.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček (ČSSD) upozorňuje, že soupravy, které dnes staví na každé zastávce, jsou zbytečně pomalé.

„I když na zastávkách cestující nejsou a vlak nezastavuje, musí zpomalit. Spěšné vlaky by podstatně zrychlily spojení do Pardubic,“ uvedl Trávníček.

„Spěšné vlaky zásadně zlepší a zrychlí dopravní spojení chrudimského regionu i obcí na trati, včetně Chrasti, Skutče i Hlinska nejen s Pardubicemi, ale i s Prahou a Hradcem Králové,“ uvedl předseda chrudimské dopravní komise Alexandr Němec.

Cesta mezi Chrudimí a Pardubicemi by podle něj trvala méně než 20 minut a zejména by zajistila návaznost na spoje do Prahy i Hradce, která dnes schází. Cesta z Hlinska do Prahy by tak netrvala dvě a půl hodiny, ale přibližně jen dvě hodiny. „Bohužel, teď návaznost zajištěna není a cestující dojedou do Pardubic a musí čekat,“ uvedl Němec.

Vesnické železniční zastávky mají nahradit autobusové

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS) ale namítá, že jsou tu i zájmy obcí ležících na trati.

„V Chrudimi chtějí co nejrychlejší spojení do Pardubic, ale starostové zase chtějí obsloužit vesnice na trati. Neumím jim takto jednoduše vyhovět. Spěšné vlaky by nás stály miliony korun navíc, bylo by to velmi drahé,“ uvedl Kortyš.

Chrudim navrhuje část zastávkových vlaků směřujících především ve směru do Pardubic omezit a tím ušetřit peníze, případně zajistit obsluhu malých vesnic autobusovými spoji. Chrudim doufá, že ji podpoří města na trati, které by z rychlých vlaků profitovala.

Například Hlinsko však upozorňuje, že musí brát ohledy i na zájmy malých obcí. „Můžeme se o tomto návrhu bavit, má plusy i minusy, je třeba najít kompromis. Díváme se na obce, jako je Vojtěchov, tamní lidé se k nám potřebují dostat a neradi bychom zhoršili jejich situaci,“ uvedl místostarosta Hlinska Zdeněk Eis.

Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu, říká, že bez postavení Ostřešanské spojky nedává zavedení nových rychlých spojů smysl. Vlakové soupravy totiž podle něj zbrzdí úzké hrdlo východočeské železniční dopravy v Rosicích. „Problém měla odstranit Ostřešanská spojka, kterou teď ale nikdo nechce,“ uvedl Pálka.

Vlaky z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízdu úvratí by měla ukončit Ostřešanská spojka, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Proti této investici za dvě miliardy korun se postavila Chrudim i obec Ostřešany, mimo jiné i proto, že trať vedoucí po vysokém náspu poškodí vzhled krajiny.

Správa železniční dopravní cesty nyní prověří možnost vybudování takzvané Jesenčanské spojky. Pokud ovšem padne varianta trati vedoucí kolem Ostřešan, s největší pravděpodobností se nová trať stavět nebude.



Nejčtenější

Kajínkův synovec pobodal na Chrudimsku muže a dítě, oba jsou v nemocnici

Ilustrační snímek

V Prachovicích na Chrudimsku napadl muž nožem dva lidi, jedním z nich bylo dítě. Oba musela odvézt záchranná služba do...

Obyvatelé skalních domků ve Zderazi zavěšovali děti pod strop nad zvířata

Skalní obydlí ve Zderazi na Chrudimsku. (12.7.2018)

Kdysi nenápadná vesnička Zderaz na Chrudimsku nedaleko Toulovcových Maštalí se stává čím dál častěji cílem turistů,...



Na mostě někdo natahuje mezi sloupky fólii, cyklista se vážně zranil

Zbytky fólie u mostu mezi Rosicemi a Svítkovem, která po natažení mezi sloupky...

Policie varuje zvláště cyklisty a motorkáře, aby byli opatrní při jízdě po mostě přes Labe mezi Rosicemi a Svítkovem na...

Virtuos z publika zachránil po indispozici houslisty koncert v Litomyšli

Houslista Leoš Čepický (vlevo) si zahrál ve středu večer v Litomyšli pro něj...

Když střídá na poslední chvíli před sportovním zápasem původně nahlášeného hráče náhradník, není to nic výjimečného. U...

Na psychiatrii si ho nechtěli nechat, říká matka Kajínkova synovce po útoku

Miluše Kajínková popisuje zdravotní stav útočníka z Prachovic

Synovec omilostněného vraha Jiřího Kajínka, který je podezřelý ze středečního pobodání dvou lidí v Prachovicích na...

Další z rubriky

Problémoví kříženci roztrhali sedm ovcí, další zachránila svědkyně

Farmáři na Broumovsku mají problémy s vlky, kteří napadají jejich stáda ovcí a...

Ve vesnici Veská na Pardubicku zadávili dva psi sedm ovcí. Na problémové křížence pitbula se stafordem si místní...

VIDEO: Vrchol Létofestu na pardubickém závodišti zařídili rozjetí Kabáti

Kabát na pardubickém Létofestu.

Slabší pátek, skvostná sobota. Asi tak by se dal ve zkratce hodnotit Létofest, který se konal na pardubickém dostihovém...

Letištní terminál v Pardubicích se dostaví. Politici chtějí lepší zázemí

Letištní terminál v Pardubicích těsně před dokončením. (20.11.2017)

Společnost EBA, která provozuje pardubické civilní letiště, pracuje na dokončení terminálu, který byl letos v lednu...

Najdete na iDNES.cz