VIDEO: Stát přestaví za stamiliony čtyři rizikové železniční přejezdy

  11:25aktualizováno  11:25
Více než půl miliardy korun hodlá stát poslat do kraje na zabezpečení čtyř nejhorších železničních přejezdů na hlavním koridoru spojující Prahu a Brno. Do několika let je mají nahradit mosty a nadjezdy.

S nárůstem počtu případů, kdy řidiči vjíždějí na blikající přejezdy, přišlo ministerstvo dopravy s plánem, co se 109 přejezdy na tranzitních železničních koridorech, kde se často jezdí i rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině. V Pardubickém kraji byly takové přejezdy vybrané 4 z celkových 39. K nejdražší položce v seznamu patří vybudování nadjezdu a zrušení přejezdu v Dašické ulici v Pardubicích za 280 milionů korun.

„Pokud na tom začnou projektanti pracovat, budeme se tím určitě zabývat. Je to v Pardubičkách nebezpečné místo, které nejen mně vadí a zasloužilo by si řešení. Nadjezd by také vyřešil letitý spor mezi příznivci a odpůrci zrušení přejezdu v Dašické ulici,“ řekl starosta čtvrtého pardubického obvodu Petr Heřmanský.

Podkladová ministerská studie se opírá o v územním plánu zanesené přemostění mezi Dašickou ulicí a ulicí Průmyslovou v těsné blízkosti Larischovy vily a vlečku, která by se do budoucna mohla proměnit v plánovanou Ostřešanskou spojku.

Náklady na více než 700 metrů dlouhou propojku, která by ulehčila i nadjezdu u nemocnice, ovšem dalece převyšují plánovanou investici Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „Jde o částku do samotného nadjezdu, který nahradí současný přejezd,“ upřesnil účel více než čtvrtmiliardové investice mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle starosty čtvrtého pardubického obvodu by investice do nové silnice byla daleko vyšší. „Vím, že se mluvilo zhruba o dvou miliardách, což je pro město nereálné. Zatím vidím, že je potřeba vyřešit spoustu jiných věcí včetně jihovýchodního obchvatu města,“ nezdají se starostovi Heřmanskému přípravy natolik daleko, aby se mohlo v dohledné době s výstavbou začít.

„Muselo by se přistoupit i k demolici některých domů, což považuji za poněkud nereálné,“ dodal. Jak uvedl mluvčí správy kolejí Marek Illiaš, konkrétní řešení navržená ve studii nejsou závazná a definitivní podoby řešení budou známé až po jednání s jednotlivými samosprávami.

V Uhersku už nebudou řidiči dlouho čekat

„S ohledem na značné množství přejezdů a velmi krátký termín na zpracování nemohla být projednána s dotčenými obcemi. K tomu se přistupuje až nyní, a to u nově připravovaných staveb odstranění přejezdů, které byly zařazeny do plánu investiční výstavby s cílem upřesnit požadavky uvedené v zadávacích dokumentacích na zpracování záměrů projektů a dokumentací pro územní rozhodnutí,“ uvedl.

Mnohem blíž k nadjezdu mají v Uhersku, kde se v minulosti staly již dvě vážné nehody. Pětikolejný přejezd s délkou 29 metrů, který je pro větší bezpečnost osazen kamerami, patří na hlavní trati z Prahy na Moravu k rekordmanům.

Už letos si nechají železničáři zhotovit projekt, který navrhne, jak nebezpečný přejezd zrušit a nahradit mimoúrovňovým křížením.

„Důvodem přestavby je rizikovost přejezdu právě pro jeho délku. V současné době připravujeme zadání soutěže pro zhotovení projektové dokumentace. Samotnou realizaci přejezdu plánujeme na rok 2019,“ řekl k investici za 150 milionů Marek Illiaš.

Nebude to jediná stavba, která bude v místě koleje přetínat. Asi 400 metrů od nadjezdu bude koridor překonávat plánovaná D35, která se však nemá s nadjezdem územně ani technicky dostat do kolize.

„Před pár dny byli v Uhersku projektanti. Nadjezdy by šly za domy, které stojí u přejezdu. Pochopitelně to vítám. Přejezd je široký, navíc se u něj dlouho čeká. Jednou jsem u něj stál půl hodiny,“ uvedl starosta Uherska Milan Veber.

Jaké přejezdy nechá stát v kraji přestavět

P 4907 v Přelouči, křížení tratě s ulicí Na Krétě (37,5 mil. korun)

P 4903 v Pardubicích, křížení tratě s Dašickou ulicí (280,3 mil. korun)

P 4897 v Uhersku, křížení tratě se silnicí III/32271 (148,3 mil. korun)

P 6834 v Opatovci, křížení tratě se silnicí III/0439 (101,2 mil. korun)

V novodobé historii si pamatují v Uhersku na dvě vážné nehody. Ta s uvězněným autem mezi závorami se tu stala před 18 lety.

V září 1999 se odehrál příběh podobný tomu ve Studénce, kdy polský řidič zavinil nehodu pendolina. Mezi závorami zůstala uvězněna cisterna s mlékem.

Tehdy šestadvacetiletý řidič z Hlinska místo toho, aby jednu ze závor přerazil a z kolejiště vyjel, dlouhé vteřiny na kolejích troubil ve snaze upozornit na sebe železničáře ve stanici.

Do kamionu za pár vteřin narazila lokomotiva rychlíku, která se rychlostí 114 kilometrů v hodině přiřítila z nedalekého oblouku. Nikdo se nezranil, škoda se však vyšplhala na čtyři miliony korun.

Před pěti lety na přejezdu uvízlo pro změnu auto s vlekem. Auto se ocitlo na přejezdu ještě předtím, než se rozblikala výstražná světla a spadly závory. Vlak najel do vozíku za autem, lokomotiva i auto poté začaly hořet.

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Ve druhém kole voleb do Senátu v Pardubickém kraji vyhrál v obvodu č.50 - Svitavy: Michal Kortyš a v obvodu č.44 - Chrudim (který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina): Jan Tecl.



Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...



Faltejsek popáté. Velkou pardubickou ovládl s Tzigane Du Berlais

Žokej Jan Faltejsek v sedle hnědáka Tzigane Du Berlais slaví pátý triumf na...

Nebyl největším favoritem, neměla mu sedět tvrdší půda. Přesto to byl právě sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais, kdo...

Respektujeme zákon, ohradila se firma Orling vůči trenérce Růžičkové

Doma v Pohoří ̈.Na statku poblíž Jílového u Prahy pečuje trenérka Martina...

Patnáct let měla firma Orling své dostihové koně v trenérské péči u Martiny Růžičkové ve stájích v Pohoří. Předloni s...

Je čtvrt hodiny po dvanácté, říká hospodář o hrozící zkáze borových lesů

Lesní odborník Aleš Erber ze sdružení Pro Silva Bohemica prosazující šetrné...

Pás borových lesů se táhne od Hradce Králové až po Choceň. Vedle Železných hor a Králického Sněžníku je to největší...

Další z rubriky

Dokonalý pat v Pardubicích. Jednání ANO s ODS prozatím krachuje

Ludmila Ministrová z KpP, Martin Charvát z ANO a Jakub Rychtecký z ČSSD v pátek...

V Pardubicích se zablokovalo jednání o složení nové rady města. Proti sobě stojí dva tábory, které disponují zhruba...

VIDEO: Policisté honili zdrogovaného řidiče, museli za ním až do řeky

Policisté pronásledovali zdrogovaného řidiče.

Policisté na Chrudimsku v pondělí večer pronásledovali ujíždějícího řidiče a na konci honičky se ještě namočili v...

Povolební jednání v Pardubicích se vyhrotila, hraje se o všechno

Lídr pardubické ODS v komunálních volbách Karel Haas.

Co mohou jednotlivé partaje a jejich lídři při domlouvání budoucí rady města Pardubic ztratit, co chtějí získat a jaké...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz