Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bagry likvidují vysloužilý železniční most, zbytky zatím končí v řece

  18:10aktualizováno  18:10
Rachot bouracího kladiva a bagrů, metráky starých drátů trčících z betonových základů či pendlující tatrovky. Takovou kulisu zažijí cestující, kteří v těchto dnech míří na nádraží v Ústí nad Orlicí.

Finišovat by tam měla více než dvouletá modernizace železničního koridoru z Prahy na Moravu. Práce se zdají být v závěrečné fázi, ale firmám zaberou ještě řadu měsíců.

Zejména chodci nyní mohou při cestě na nádraží pozorovat, jak se stavební technika pustila do odstraňování již opuštěného pětiobloukového mostu klenoucího se nad Tichou Orlicí.

Fotogalerie

„V Nádražní ulici vedoucí kolem nové železniční estakády probíhá postupná a řízená demolice původního železničního mostu. Odtěžen je také původní násep a probíhají zde terénní úpravy,“ uvedl zaměstnanec městského úřadu Lukáš Prokeš.

Po nově napřímené přeložce trati jezdí vlaky od srpna loňského roku, kdy byl provoz na kolejích starého mostu definitivně ukončen. Od té doby mohou soupravy projíždět po upraveném úseku rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Většina vlaků však stále projíždí nižší rychlostí.

Likvidace mohutné železobetonové konstrukce by měla zlepšit průtok řeky, jemuž momentálně část suti brání. Vzhledem k nízkému stavu vodní hladiny ovšem trosky mostu v řece žádnou komplikaci nepřináší.

Část kolemjdoucích se u trosek mostu zastaví, bedlivě sleduje bourací techniku v akci a někteří z nich si demoliční práce fotí na památku.

Ruch přitom panuje i pod novou estakádou, kde dělníci překládají a upravují koryto řeky. Do Tiché Orlice se právě mezi starým a novým mostem vlévá říčka Třebovka. Její odtok v místě by měl být při vyšším stavu vody plynulejší díky odtěženému původnímu náspu trati vedoucímu ve staré stopě.

Harmonogram prací je v ohrožení

Ačkoli se při výhledu z okna projíždějícího vlaku může zdát, že již zbývá dodělat jen detaily, tak už jen samotné bourání mostu zabere stavební firmě ještě několik týdnů. Na dalších částech přestavovaného koridoru za necelou miliardu korun je nedodělků více. Práce, které započaly v březnu 2013, by přitom měly skončit na konci března.

„Do tohoto termínu se nedá určitě všechno stihnout,“ zmínil pracovník firmy, která má demolici mostu na starost.

Jeho slova potvrzuje fakt, že na novém nádraží stále nejsou hotové například všechny přístřešky u nástupišť. U některých chybí zastřešení, na jiných je teprve ještě bednění. V některých místech podél kolejí pak chybí protihlukové stěny.

„Reálně to vidím na úplné dokončení až někdy na podzim,“ dodal muž.

Chystá se i další část modernizace koridoru

Cestujícím naopak již dlouho slouží nový podchod, prostornější parkoviště, příjezdová cesta či nová nádražní budova. Na modernizaci průjezdu stanicí v Ústí by měla v budoucnu navázat úprava úseku do Chocně. Koridor zde prakticky lemuje tok Tiché Orlice a kvůli ostrým obloukům v údolí musí vlaky za Chocní výrazně zpomalit. 

Řada cestujících si však chválí výhled do přírody, která nabízí zejména na podzim překrásné pestrobarevné scenérie. I proto je tento úsek častým cílem fotografů. O zážitky ale patrně cestující přijdou, jelikož trať by měla vést několika tunely. Kdy k napřímení koridoru dojde, je ale stále nejasné.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Do Senátu se v Pardubickém kraji volí v obvodu č.50 - Svitavy a v obvodu č.44 - Chrudim, který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina. Druhé kolo senátních voleb proběhne 12. a 13. října v případě, že žádný kandidát nezíská nadpoloviční většinu v kole prvním.



Nejčtenější

Basketbalisté zdolali Rusko a přiblížili se historickému postupu na MS

Tomáš Satoranský se snaží vyzrát na ruskou obranu. Sleduje ho spoluhráč z...

Čeští basketbalisté zdolali v kvalifikaci o mistrovství světa Rusko v dramatickém duelu 80:78 a znovu se přiblížili...

Dálnice zmizí před Vysokým Mýtem v tunelu, ražba bude kvůli vodě složitá

Plánovaný tunel na dálnici D35, vpravo je stoupání na stávající silnici I/17...

Rovných sedm kilometrů má měřit úsek dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Obyvatelé dotčených obcí měli poslední...



Nejlepšími dabéry jsou Olšovský a Vaňková, cenu má i Krampol

Ivana Vaňková a Lumír Olšovský získali v Přelouči na Pardubicku Cenu Františka...

Cenu za nejlepší výkon v dabingu si z Přelouče odvezli herečka Ivana Vaňková a herec Lumír Olšovský. Za celoživotní...

Trochu mrtvé, pomyslel si Veselý. Diváky hecoval gesty i smečemi

Český reprezentant Jan Veselý střílí trestný hod na ruský koš.

Ačkoli český basketbalista Jan Veselý při výhře 80:78 nad Ruskem nekraloval statistikám, opět ukázal, jak je důležitou...

Špaček se cítí silnější, ve Winnipegu si vzal pod křídlo Reichela

Michael Špaček (80) oslavuje se spoluhráči z Winnipegu svou trefu.

Minule se v kempu Winnipeg Jets udržel málem až do konce. A letos pardubický hokejový odchovanec Michael Špaček...

Další z rubriky

Dabovat Funese po Filipovském bylo kamikaze, říká oceněný Krampol

Jiří Krampol převzal v Přelouči cenu za dlouhodobé herecké mistrovství společně...

Herec Jiří Krampol obdržel při udílení dabingových Cen Františka Filipovského v Přelouči společně s kolegyní Jaroslavou...

Otec je namol a nevím si s ním rady, volal opilý syn strážníkům

Ilustrační snímek

V pondělí zasahovali městští strážnici na pardubické Dukle. Volal jim osmnáctiletý mladík, že je se svým otcem v...

Volby v Ústí nad Orlicí: politici se přou, jak má vypadat nová čtvrť

Dominantou čtvrti, která vznikne v areálu bývalé textilky Perla, má být vysoký...

Jak mají strany v Ústí nad Orlicí vymýšlet volební program, když vše zásadní je dopředu dané? Město totiž koupilo a...

Najdete na iDNES.cz