Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bagry likvidují vysloužilý železniční most, zbytky zatím končí v řece

  18:10aktualizováno  18:10
Rachot bouracího kladiva a bagrů, metráky starých drátů trčících z betonových základů či pendlující tatrovky. Takovou kulisu zažijí cestující, kteří v těchto dnech míří na nádraží v Ústí nad Orlicí.

Finišovat by tam měla více než dvouletá modernizace železničního koridoru z Prahy na Moravu. Práce se zdají být v závěrečné fázi, ale firmám zaberou ještě řadu měsíců.

Zejména chodci nyní mohou při cestě na nádraží pozorovat, jak se stavební technika pustila do odstraňování již opuštěného pětiobloukového mostu klenoucího se nad Tichou Orlicí.

Fotogalerie

„V Nádražní ulici vedoucí kolem nové železniční estakády probíhá postupná a řízená demolice původního železničního mostu. Odtěžen je také původní násep a probíhají zde terénní úpravy,“ uvedl zaměstnanec městského úřadu Lukáš Prokeš.

Po nově napřímené přeložce trati jezdí vlaky od srpna loňského roku, kdy byl provoz na kolejích starého mostu definitivně ukončen. Od té doby mohou soupravy projíždět po upraveném úseku rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Většina vlaků však stále projíždí nižší rychlostí.

Likvidace mohutné železobetonové konstrukce by měla zlepšit průtok řeky, jemuž momentálně část suti brání. Vzhledem k nízkému stavu vodní hladiny ovšem trosky mostu v řece žádnou komplikaci nepřináší.

Část kolemjdoucích se u trosek mostu zastaví, bedlivě sleduje bourací techniku v akci a někteří z nich si demoliční práce fotí na památku.

Ruch přitom panuje i pod novou estakádou, kde dělníci překládají a upravují koryto řeky. Do Tiché Orlice se právě mezi starým a novým mostem vlévá říčka Třebovka. Její odtok v místě by měl být při vyšším stavu vody plynulejší díky odtěženému původnímu náspu trati vedoucímu ve staré stopě.

Harmonogram prací je v ohrožení

Ačkoli se při výhledu z okna projíždějícího vlaku může zdát, že již zbývá dodělat jen detaily, tak už jen samotné bourání mostu zabere stavební firmě ještě několik týdnů. Na dalších částech přestavovaného koridoru za necelou miliardu korun je nedodělků více. Práce, které započaly v březnu 2013, by přitom měly skončit na konci března.

„Do tohoto termínu se nedá určitě všechno stihnout,“ zmínil pracovník firmy, která má demolici mostu na starost.

Jeho slova potvrzuje fakt, že na novém nádraží stále nejsou hotové například všechny přístřešky u nástupišť. U některých chybí zastřešení, na jiných je teprve ještě bednění. V některých místech podél kolejí pak chybí protihlukové stěny.

„Reálně to vidím na úplné dokončení až někdy na podzim,“ dodal muž.

Chystá se i další část modernizace koridoru

Cestujícím naopak již dlouho slouží nový podchod, prostornější parkoviště, příjezdová cesta či nová nádražní budova. Na modernizaci průjezdu stanicí v Ústí by měla v budoucnu navázat úprava úseku do Chocně. Koridor zde prakticky lemuje tok Tiché Orlice a kvůli ostrým obloukům v údolí musí vlaky za Chocní výrazně zpomalit. 

Řada cestujících si však chválí výhled do přírody, která nabízí zejména na podzim překrásné pestrobarevné scenérie. I proto je tento úsek častým cílem fotografů. O zážitky ale patrně cestující přijdou, jelikož trať by měla vést několika tunely. Kdy k napřímení koridoru dojde, je ale stále nejasné.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tradiční Hubertovu jízdu letos v kladrubském hřebčíně zakončili honem „na...
Hřebčín do UNESCO ano, říkají vesnice, ale volají po spolupráci

Kladruby a Řečany nad Labem. Dvě obce, jejichž starostky mají obavy zařazení kladrubského národního hřebčína na seznam UNESCO. Vedení hřebčína s obcemi jedná,...  celý článek

Zklamaní hráči Pardubic (vepředu Petr Sýkora) po vysoké prohře v Plzni.
Hokejové Dynamo se sune vpřed. Ale jde to pomalu a dost to bolí

Na žádné velké jásání to není. Přesto příznivci Dynama Pardubice mají po delší době alespoň občas důvody ke spokojenosti. Jejich oblíbenci během první čtvrtiny...  celý článek

Na chrudimský obchvat se mají stavební stroje  vrátit znovu v roce 2018.
Jihozápadní obchvat Pardubic asi vznikne, stavba je ekonomicky výhodná

Plány na stavbu jihozápadního obchvatu Pardubic, které byly několik let u ledu, se vracejí do hry. Silničáři oznámili, že podle nových propočtů se stavba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.