Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba železničních tunelů na Orlickoústecku může ohrozit spodní vodu

  16:15aktualizováno  16:15
Dosud neopravený úsek hlavního koridoru na Orlickoústecku se možná nedočká řadu let chystané velké investice. Místo stavby nové trasy s tunely železničáři patrně jen vylepší současnou trať. Budování tunelů totiž může ohrozit velké zásoby podzemní vody.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypisuje zadávací řízení na zpracování projektu pro stavební řízení při modernizaci úseku Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí včetně brandýské železniční stanice.

Práce nakonec mohou jen kopírovat původní Pernerovu trať, a oproti původním záměrům by tak byly mnohem skromnější. Což sice ušetří miliardy, ale neprospěje cestujícím ani nákladní dopravě na přetížené trati.

„Cílem stavby je například odstranění propadů traťové rychlosti, zvýšení bezpečnosti provozu, zajištění spolehlivého provozu a potřebných parametrů pro provoz nákladní dopravy i bezbariérového přístupu pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

V trase tunelů jsou veliké zásoby podzemní vody

Jedním z důležitých cílů je také rekonstrukce trakčního vedení pocházejícího z 50. let minulého století. Tento úsek se optimalizoval v roce 2002.

Pokus o modernizaci snad nejmalebnějšího, ale i nejsložitějšího místa na hlavní trati naráží po léta na řadu potíží, kterým se měla vyhnout varianta jejího napřímení po úplně nové trase. Ta měla vést i dvěma tunely o délce pět a jeden a půl kilometru. Studie proveditelnosti má být zpracována do konce roku 2018, ale už nyní je jasné, že její budoucnost je doslova „na vodě“. .

Podrobnější geologické průzkumy totiž ukázaly, že v trase tunelů jsou mimořádně velké zásoby podzemních vod Vysokomýtské synklinály s využitelným množstvím 2 270 litrů za sekundu, přičemž nyní se čerpá méně než 250 litrů.

„To může přinést velké komplikace pro schválení trasy z pohledu vlivu na životní prostředí,“ přiznal ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

Práce na koridoru mají začít v roce 2020

Správci železnic ovšem jedním dechem dodávají, že mají k dispozici moderní technologii, která by zásoby spodních vod během výstavby tunelu neměla ohrozit.

„Za razicím štítem soupravy TBM jsou ihned osazovány vodotěsně segmenty na vyztužení provedeného výrubu a volný prostor mezi ostěním a skálou je vyplňován. Vyrubaný tubus tunelu tedy nefunguje jako drenážní potrubí, které by umožnilo odtok spodních vod,“ uvádí Iliaš.

Navíc se podle něj při ražbě nepřetržitě provádějí průzkumné horizontální vrty před štítem soupravy, které včas upozorňují na zjištěné aktuální nepříznivé hydrogeologické změny.

Podle správců železnic by stavební povolení na modernizaci současné stopy tratě mělo být vydáno v dubnu 2020. Práce by pak měly trvat od listopadu 2020 do října roku 2022.

Pro stavbu tunelů s pracovním názvem stavby „Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí - Choceň“ se nyní zpracovává aktualizace studie proveditelnosti, má být hotová letos v září.

Studie potvrdí technicky a ekologicky možné a ekonomicky únosné varianty řešení stavby. Následně SŽDC s ministerstvem dopravy rozhodnou o dalším způsobu její přípravy.

Z koncepce nákladní dopravy na železnici, kterou loni schválila vláda, vyplývá, že obloukovitou trať podél řeky Tichá Orlice mají namísto původně plánovaných tří kratších tunelů napřímit dva dlouhé tunely. Z kapacitních důvodů je ale nutné zachovat pro potřeby nákladní dopravy i stávající trať.



Nejčtenější

Kajínkův synovec pobodal na Chrudimsku muže a dítě, oba jsou v nemocnici

Ilustrační snímek

V Prachovicích na Chrudimsku napadl muž nožem dva lidi, jedním z nich bylo dítě. Oba musela odvézt záchranná služba do...

Obyvatelé skalních domků ve Zderazi zavěšovali děti pod strop nad zvířata

Skalní obydlí ve Zderazi na Chrudimsku. (12.7.2018)

Kdysi nenápadná vesnička Zderaz na Chrudimsku nedaleko Toulovcových Maštalí se stává čím dál častěji cílem turistů,...



Na mostě někdo natahuje mezi sloupky fólii, cyklista se vážně zranil

Zbytky fólie u mostu mezi Rosicemi a Svítkovem, která po natažení mezi sloupky...

Policie varuje zvláště cyklisty a motorkáře, aby byli opatrní při jízdě po mostě přes Labe mezi Rosicemi a Svítkovem na...

Virtuos z publika zachránil po indispozici houslisty koncert v Litomyšli

Houslista Leoš Čepický (vlevo) si zahrál ve středu večer v Litomyšli pro něj...

Když střídá na poslední chvíli před sportovním zápasem původně nahlášeného hráče náhradník, není to nic výjimečného. U...

Na psychiatrii si ho nechtěli nechat, říká matka Kajínkova synovce po útoku

Miluše Kajínková popisuje zdravotní stav útočníka z Prachovic

Synovec omilostněného vraha Jiřího Kajínka, který je podezřelý ze středečního pobodání dvou lidí v Prachovicích na...

Další z rubriky

V Ústí nad Orlicí bodují místní uskupení, velké strany mají problémy

Na přípravě 60. ročníku Kocianovy houslové soutěže a festivalu Kocianovo Ústí...

Situace před volbami nahrává v Ústí nad Orlicí místním hutím. Favoritem voleb je znovu sdružení Oušťáci. Klasické...

Letištní terminál v Pardubicích se dostaví. Politici chtějí lepší zázemí

Letištní terminál v Pardubicích těsně před dokončením. (20.11.2017)

Společnost EBA, která provozuje pardubické civilní letiště, pracuje na dokončení terminálu, který byl letos v lednu...

VIDEO: Stíhaný drogový dealer vyhrožoval svědkům. Zadržela ho zásahovka

Dealer vyhrožoval svědkům. Sebrala ho zásahovka

Policejní zásahová jednotka zadržela muže ze Svitavska, který je obviněný z nedovolené výroby a jiného nakládání s...

Najdete na iDNES.cz