Mezi Brandýsem a Ústím se chystá modernizace koridoru za téměř 3,4 miliardy

  • 8
Výlukou druhé traťové koleje začne v úterý modernizace desetikilometrového úseku na hlavním železničním koridoru mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Vyjde takřka na 3,4 miliardy korun.

Po celé délce úseku bude nutné opravit železniční svršek a spodek, a to včetně hloubkové sanace násypového tělesa trati v nestabilních úsecích. Modernizace se zaměří i na zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce.

Kompletní proměnou projde stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí, jejich délka bude 220 metrů a výška nad temenem kolejnice 550 milimetrů.

Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která zvýší propustnost trati. „Tento úsek v minulosti žádnou modernizací neprošel, investice je nutná pro zachování potřebných parametrů železniční infrastruktury. Po plánované výstavbě nové trati bude sloužit zejména pro regionální a nákladní dopravu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stavební firmy slibují, že budou ke krajině podél řeky Tiché Orlice šetrní. Místem navíc prochází oblíbená cyklostezka.

„Například výměnu kolejí provedeme bez zásahu do okolí metodou bez snášení kolejového roštu. Využijeme k tomu strojní sanační kolejovou linku,“ říká předseda představenstva a generální ředitel EUROVIA CS Martin Borovka.

Hned v úterý nastane výluka na druhé traťové koleji, začne se opravovat první traťová kolej, trakční vedení, mosty a vloží výhybky v budoucí odbočce Bezpráví. S jejím zprovozněním se počítá na konci roku. Poté bude možné využít obě koleje mezi stanicí Ústí nad Orlicí a odbočkou Bezpráví, respektive mezi touto odbočkou a stanicí Brandýs nad Orlicí při organizaci dalších výluk. „Pak již nebude nutné omezovat provoz v celém úseku,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Tím však práce neskončí. V únoru příštího roku začne výluka první traťové koleje v úseku odbočka Bezpráví – Brandýs nad Orlicí. Během ní se stavební firmy pustí i do přestavby železniční stanice v Brandýse nad Orlicí.

V roce 2023 budou postupně probíhat opravy na železničním svršku a spodku ve všech částech traťového úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, kde vzniknou nová nástupiště s výškou nástupní hrany 550 milimetrů nad kolejí. Pro cestující to bude znamenat výrazně pohodlnější nastupování do vlaku.

Na nově zřízená nástupiště se lidé nově dostanou podchodem, který umožní bezbariérový příchod k nástupišti a zároveň propojí obě části Brandýsa. Obě nástupiště tak budou dostupná i od souběžné komunikace po levé straně trati u Tiché Orlice.

Zakázku na opravu železničního koridoru v hodnotě 3,396 miliardy korun je sdružení firem EUROVIA CS, Chládek a Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

„Stavba bude financovaná z programu Blending Call, založeného na kombinaci příspěvku z Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky,“ řekla Friebová.