Modernizovaný osobní vůz řady Bdmtee, který bude jezdit po tratích Pardubického...

Modernizovaný osobní vůz řady Bdmtee, který bude jezdit po tratích Pardubického kraje. | foto: Pardubický kraj

Modernizovaná „Honeckerova pomsta“ se zařadí do vlaků, místa přibude

  • 85
Po železnici v Pardubickém kraji začne v létě jezdit prototyp modernizovaného vozu řady Bdmtee. Vagony vyráběné za minulého režimu v NDR dostaly nový interiér, informační systém a jsou po technické revizi. Po pardubických regionálních tratích jich bude jezdit celkem šestnáct.

V době, kdy se socialistický blok začal rozpadat, vyráběla východoněmecká vagonka v Bautzenu (Budyšíně) železniční vagony Bdmtee. Ty se velmi rychle rozšířily i na československých a později českých tratích. A nutno dodat, že je tam cestující neviděli právě rádi. Dokonce se o nich s posměškem říkalo, že jsou pomstou odcházejících komunistů.

„Dřív se těmto vlakům říkalo Honeckerova pomsta (podle šéfa východoněmeckých komunistů Ericha Honeckera, pozn. red.), protože nebyly moc pohodlné. Měly sedačky z koženky a nebylo mezi nimi moc místa,“ řekl agentuře ČTK ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice Tomáš Netolický.

Podle zástupce národního dopravce jsou vozy vyráběné v letech 1989 až 1991 ve dvou třetinách své životnosti. Díky obnově mohou být v provozu dalších deset až 15 let.

„Na sedačkách byli cestující stísnění, rozteče mezi sedadly byly opravdu malé. Teď budou mít lidé mnohem větší komfort, víc místa pro nohy, sedačky potažené mikroplyšem mají pohodlnou opěrku pro hlavu,“ doplnil Netolický s tím, že vozy mají nově zásuvky 230 V, USB konektory pro nabíjení elektroniky, audiovizuální systém s LCD monitory, wi-fi, velkoobjemové police na zavazadla nebo místa pro kočárky a jízdní kola. 

„Doba se mění a cestující mají oprávněně určité požadavky jak na sedačky, tak na možnost připojení notebooků, mobilních telefonů či wi-fipřipojení,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Kvůli komfortu jen 79 míst k sezení

Kvůli zvýšení komfortu pasažérů je nově ve voze 79 míst k sezení místo původních 96.

„K úpravám jsme měli připomínky, dopravce nám vyšel vstříc. Když jsem se byl podívat na modernizaci v depu, sedl jsem si k okýnku a koše, které pod ním byly, mě tlačily na kolena, tak jsme je poprosili, aby je dali do uliček. Přání nám splnili,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).

České dráhy vyberou pro modernizaci vozů dodavatele. Vítěz tendru následně získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na 36 vozů, které dopravce nasadí ve Středočeském kraji nebo v jiných regionech. Cena za jeden vůz by podle Netolického neměla přesáhnout deset milionů.

Modernizace vagonů typu Bdmtee je součástí kontraktu o regionální železniční dopravě s Pardubickým krajem. Vozy jsou v kraji běžně v provozu. „Pro kraj to byla jedna z možností, jak zlepšit kulturu cestování, a neinvestovat příliš velké částky. Toto je zlatá střední cesta,“ dodal Tomáš Netolický.

Náklady na modernizaci hejtmanství zaplatí v částkách, které platí dopravci za provozování regionální přepravy. S investicemi pak bude pokračovat. Podle Kortyše kraj postupně investuje do nových vlaků miliardu.

„Vytipovali jsme si trasy, kde jezdí nejvíc lidí a vozy tam jsou provozně na hraně. Tam bychom rádi dali nové vlakové soupravy. Udělali jsme si seznam a vyšlo nám to skoro na miliardu. Protože jedna souprava stojí 150 až 200 milionů korun, koupíme jich pět a máme po miliardě,“ dodal Kortyš.