Letecký pohled na vlakové nádraží v Pardubicích, které se má dočkat modernizace.

Letecký pohled na vlakové nádraží v Pardubicích, které se má dočkat modernizace. | foto: Michal Klíma

Železničáři chystají stavby za miliardy, všechny začnou ve stejném roce

  • 10
Pokud by šlo vše podle plánu, budou se na železnici v Pardubickém kraji v příštích letech dít velké věci. Železničáři totiž chystají několik významných stavebních akcí, které mají vyjít na miliardy. Stavební boom má odstartovat na několika místech za tři roky.

Se zahájením velkých projektů právě na rok 2019 počítá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem staveb na železnici.

„Všechny stavby směřujeme tak, abychom je mohli financovat z operačního fondu dopravy OPD2. Začátek výstavby má být v roce 2019 a konec maximálně 2023,“ řekl náměstek ředitele stavební správy východ SŽDC Jan Travěnec.

Modernizace se dočká pardubický uzel, kde se s přispěním evropských peněz prostaví tři miliardy. Dvojnásobek má stát rekonstrukce uzlu v České Třebové. Zhruba 2,3 miliardy stát vydá za stavbu takzvané Ostřešanské spojky, která má usnadnit cestování z Pardubic do Chrudimi. Nová kolej by měla vznikat v roce 2020.

Nejnákladnější investicí za 6,5 miliardy bude napřímení železničního koridoru z Čech na Moravu v úseku mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, kde vlaky projíždějí údolím Tiché Orlice výrazně pomaleji, než na dalších částech koridoru. Místo oblouků zde dle plánů povedou koleje skrze nové tunely.

„I zde se počítá se stavbou v roce 2019. Samotná realizace pak potrvá 39 měsíců,“ řekl Travěnec na pondělním slavnostním ukončení první fáze zdvoukolejnění trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, která vyšla na miliardu.

Vlaky na prvním úseku mezi krajskými městy zrychlily

Mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem už spoje „sviští“ několik měsíců po dvou kolejích rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Železničáři však pracují i na dalších úsecích mezi krajskými městy, které čekají na druhou kolej.

„Další částí bude úsek z Opatovic do Hradce. Stát má kolem 3,8 miliardy a zahájení stavby se předpokládá v roce 2019. Na to bude navazovat třetí stavba z Rosic nad Labem do Stéblové za 1,65 miliardy, která má začít ve stejném roce,“ zmínil Travěnec.

Díky druhé koleji odpadlo křižování vlaků ve stanici Stéblová, za níž se soupravy nyní míjejí. Stavební firmy dále postavily nové zastávky, protihlukové stěny či upravily výhybky, kterým instalovaly i zařízení na jejich ohřev.

Oddechnout už si mohou i obyvatelé v Čeperce, kterým stavební práce komplikovaly život.

„Jsme rádi, že je zdvoukolejnění u konce. U nás projíždí vlak polovinou vesnice, takže ho lidé využívají maximálně. Ještě zbývají dodělat nějaké terénní úpravy, ale jinak máme opravené veškeré komunikace. Jsou na nich nové povrchy, které bychom si jako malá obec nemohli dovolit zaplatit. Trápil nás průjezd těžkých nákladních aut a další činnost spojená se stavbou. Ale pozitiva převažují,“ prohlásila starostka Čeperky Kristina Vosáhlová.

Zahájení staveb mohou zdržet výkupy i posudky

Pohodlnějšího cestování i přívětivějšího života v obcích se mají dočkat lidé i jinde. Optimistické plány železničářů ale mohou zbrzdit administrativní překážky.

„Záleží na výkupech pozemků a projektantech, kteří mají v současnosti vyčerpané téměř všechny kapacity. Nápor je opravdu velký,“ připustil náměstek Travěnec.

Zdržení může znamenat i nutnost vypracování nových posudků vlivů stavby na životní prostředí (EIA), které se ve větší míře dotýká hlavně silničních staveb.

„U některých staveb budeme muset posudky dělat znovu i my. To jsou věci, které stavby prodlužují. Projektanti s tím ale počítají,“ dodal Travěnec.