Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cvičiště má protnout silnice k pardubické nemocnici, opozice je proti

  17:17aktualizováno  17:17
Pardubičtí radní při prosazování záměru svého plánu na novou silnici z Višňovky do Pardubiček musí počítat se silnou opozicí. Několik sdružení a spolků spolu vytvořily iniciativu Přírodní park Červeňák a místo silnice k nemocnici chtějí v okolí Chrudimky zachovat relativně divokou přírodu.

Romantická divočina má být místem stavby silnice. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

I proto na radní tlačí, aby co nejrychleji koupili od armády bývalé vojenské cvičiště, než se k němu dostanou soukromí investoři.

„Naším cílem je dosáhnout toho, aby na území bývalého vojenského cvičiště vznikla klidová rekreační zóna pro občany, která ale bude současně chránit přírodní hodnoty,“ uvedl zástupce iniciativy a zastupitel prvního městského obvodu Filip Sedlák, který zároveň přiznává, že žádnou silnici u řeky nechce.

V lokalitě žijí chránění živočichové

Jeho kolegové už také zahájili sběr podpisů pod petici požadující převod bývalého vojenského cvičiště na město a zachování přírodního rázu území. Lokalita má podle ochránců přírody také svou ekologickou hodnotu.

„Na území byla zachycena řada vzácných nebo chráněných druhů živočichů. Koryto řeky je dokonce vyhlášeno jako evropsky významná lokalita, kde žije ohrožený druh vážky klínatky rohaté,“ uvedl Ivan Hoza z pardubické pobočky Českého svazu ochránců přírody.

Pardubice ovšem už požádaly o převod pozemků pod budoucí silnicí. Nyní připravují podklady pro žádost o bezúplatný převod celého vojenského areálu, což by do budoucna vyloučilo možné komerční aktivity.

„Některé pozemky už bohužel mají i jiné majitele, například Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek. Podle něj lze záměr výstavby silniční propojky s představou přírodního parku skloubit a nalézt kompromis.

Na místě se už ale kácí stromy

Kromě přírody je území zajímavé i svou vojenskou a stavební historií. Stojí zde starý železný obloukový ocelový most jako pozůstatek činnosti železničního vojska. Právě ten chtějí radní využít pro stavbu nové silnice, která má být alternativou pro nadjezd přes rychlodráhu.

„Pokud silnice nebude stát, těžko můžeme opravovat zchátralý nadjezd. Odřízli bychom totiž sanitám prakticky jedinou cestu k nemocnici,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Ovšem území kolem řeky se začalo proměňovat už v posledních dnech. Povodí Labe tam začalo kácet mohutné stromy. Zatím jich padlo deset, a to se vůbec nelíbí třeba členům občanského sdružení Chráníme stromy.

„Kácení provádí Povodí Labe a zřejmě jej posvětil odbor životního prostředí magistrátu ve speciálním režimu. Již jsme požádali Českou inspekci životního prostředí, aby celou věc nezávisle prošetřila a posoudila, zda kácení proběhlo v souladu se zákonem,“ uvedl člen sdružení Miroslav Seiner s tím, že se o kácení dozvěděl, až když už probíhalo.

„Za nepřijatelné považujeme to, že podle všech dosud známých informací neproběhlo v tomto případě řádné správní řízení,“ dodal.

Sanitky by mohly jezdit přes mostek u kurtů

Pokud nebude postavena silniční spojka z Višňovky k pardubické nemocnici, nemůže začít oprava nadjezdu přes rychlodráhu. Sanitky by se s pacienty nemohly dostat rychle k lékařům. Tak zní jeden z nejsilnějších argumentů pardubických radních pro stavbu nové silnice bývalým vojenským prostorem v okolí řeky Chrudimky. Jenže ten se dá poměrně lehce vyvrátit. V minulosti už sanitky totiž jezdily přes most kolem tenisových kurtů Na Vinici.

„Pamatuji si to velmi dobře, most jsme používali ve dvou případech. Jednou, když se opravoval nadjezd, a podruhé, když se rekonstruoval Anenský podjezd. To bylo někdy v letech 2002 či 2003,“ uvedl Pavel Švarc, který v té době pracoval jako záchranář. Podle něj most sanitku unese bez jakýchkoliv problémů.

„Most má nosnost 30 tun. Podle mě by unesl i třeba hasičské auto, šlo by jen o to, položit na mostovku silnější prkna,“ uvedl muž, který je jinak odborníkem na dopravu. Ostatně stejný názor má jeho profesní kolega Jakub Kutílek, který ještě nedávno pracoval na útvaru hlavního architekta pardubického magistrátu.

Most přes Chrudimku u kurtů by určitě byl řešením v době opravy nadjezdu. Stavět silnici jen kvůli tomu by tedy byla docela zbytečnost a hloupost,“ uvedl Jakub Kutílek.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Most přes Labe i jeho slepé rameno má být nejvýraznějším objektem na budoucím...
Vlastníkům půdy na obchvatu osminásobek nestačí. Spekulanti, říká primátor

Ucpané Pardubice má zachránit stavba severovýchodního obchvatu, který auta vyvede od Globusu až na křižovatku u věznice na Dubině. Teď se však ukázalo, že...  celý článek

Tradiční Hubertovu jízdu letos v kladrubském hřebčíně zakončili honem „na...
Hřebčín do UNESCO ano, říkají vesnice, ale volají po spolupráci

Kladruby a Řečany nad Labem. Dvě obce, jejichž starostky mají obavy zařazení kladrubského národního hřebčína na seznam UNESCO. Vedení hřebčína s obcemi jedná,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Partnerka pobodala muže už loni, další útok nožem tentokrát nepřežil

V Krasíkově na Lanškrounsku podle policie zavraždila žena svého partnera. Roli sehrál alkohol, vražda byla však vyvrcholením dlouhodobých konfliktů. Stejného...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.