Podle úřadů jsou stromy nemocné nebo stojí nebezpečně blízko silnice. Po Pastvinách a okolí teď ale putuje petice, která se snaží kácení zabránit. Kdo si přečte složení petičního výboru pod textem, možná se podiví.
Petici organizuje Martin Kadrman s dokumentaristkou Olgou Sommerovou. Lidé, kteří protestovali proti demolici nádražní budovy v Ústí nad Orlicí a domohli se toho, že ministři kultury a dopravy slíbili, že budovu opraví. A také lidé, kteří kritizovali způsob rekonstrukce Karlova mostu v Praze a vytvořili k tomu petici, na které je dnes 43 tisíc podpisů.
"Stromy jsou ve stejném stavu jako nádraží v Ústí nad Orlicí. To bylo před demolicí a stromy jsou před skácením. V základu to má všechno společného jmenovatele i s Karlovým mostem: nezájem odborníků, laxnost, podcenění celého problému a ututlávání," říká Martin Kadrman.
Na nových stromech prý nebudou šetřit
Ten už působí skoro jako profesionální aktivista a zachránce památek, teď i přírody. A stejně tak Olga Sommerová, která dává těmto aktivitám známé jméno.
"Angažuji se obecně, když mne něco zajímá. A téma kácení stromů a alejí je pro mne naprosto zásadní. Když mají peníze a zisk vítězit nad životem, nad zelení, nad krajinou, tak vytáhnu do boje seč můžu," říká Sommerová.
Mezi Pastvinami a Mladkovem chce kraj opravit silnici podobně, jako před lety postavil novou na Zemskou bránu, také z Evropských peněz. Podle ředitele Správy a údržby silnic Miroslava Němce nahradí staré stromy novými a nebudou na nich šetřit. Němec říká, že stromy padnout musí, jsou nemocné nebo stojí na krajnici a normy pro silnice to nepřipouštějí.
"Rostou v rozporu se zákonem," říká dokonce. "Pokud na stávající silnici stojí strom v krajnici a silniční správní úřady zamhouří oči, je to jiná věc. Ale nová silnice musí odpovídat všem zákonným a technickým normám," říká Němec. Podle něj buď budou stromy, nebo nová silnice.
Starostové s kácením souhlasí
Na ohroženou alej upozornil Josef Kvičera, který do místa jezdí fotografovat. "Nevím, proč stromy musí být překážkou řidičů, proč by se jim nemohli řidiči přizpůsobit tak, jak se jim přizpůsobují sto let. Není to silnice, na kterou by se nevešel kamion," říká Kvičera.
Starostové obcí Mladkov a Pastviny už dali s kácením souhlas. "Jde o staré a poškozené stromy," řekl starosta Mladkova Teodor Šmok.
"Neuznávám argument, že stromy u silnice jsou nebezpečné, bezpečnost na silnici je čistě na lidech. Kácíme staré stromy, které by kořeny poškodily novou silnici," řekl starosta Pastvin Ivan Törk.
Podél silnice mají vyrůst nové stromy, tři metry od vozovky.