Čtyřproudová silnice z Hradce Králové do Pardubic u opatovické elektrárny.

Čtyřproudová silnice z Hradce Králové do Pardubic u opatovické elektrárny. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Z Pardubic do Hradce pojedete stodesítkou, slibuje ministr Bárta

  • 18
Ministr dopravy Vít Bárta si minulý týden zahrál v Pardubicích na posla dobrých zpráv. Chce, aby se po nové čtyřproudové silnici na Hradec Králové mohlo jezdit rychlostí až 110 km/h. Rozšířené spojení mezi krajskými městy by mělo být hotovo v polovině příštího roku.

Letos na podzim by měla být čtyřproudová "hradubická" dostavěna k obří kruhové křižovatce u Opatovic nad Labem. Příští rok by se pak měla dostavět až do Hradce Králové.

Politici nyní budou hledat legislativní nebo správní cestu, jak zvýšit povolenou rychlost z obligátní devadesátky o dalších dvacet kilometrů v hodině.

Hradubická silnice

Silnici I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi vláda nikdy nepovažovala za "vyšší komunikaci". I proto je 16,5 kilometrů dlouhý úsek vedený jako čtyřproudová silnice první třídy. Pruhy však oddělují svodidla, řidiči tedy nemohou přejíždět do protisměru. Pro dálnici ale nemá "hradubická" potřebné parametry, například dostatečnou šířku jízdních pruhů.

Cesta do Hradce

- za devět minut urazí řidiči cestu, pokud pojedou celou dobu rychlostí 110 kilometrů v hodině.

- jedenáct minut by trvala cesta, kdyby řidiči mohli jet celou dobu rychlostí 90 kilometrů v hodině

- čtrnáct minut strávil v pondělí na cestě reportér MF DNES, který trasu projel při dodržování pravidel silničního provozu v současných podmínkách při průjezdech přes staveniště. Vyrazil v 16 hodin.

Jednoduché to ale nebude, ačkoli si ministr dopravy Vít Bárta myslí něco jiného. Silnice je zatím považována za silnici první třídy. Projektanti ji však navrhli jako rychlostní silnici, která by vyšší rychlost snesla. I když ministr chce bezpečnost bedlivě sledovat.

"Až dokončíme čtyřproudovou silnici do Opatovic nad Labem, zvedneme rychlost z devadesáti kilometrů v hodině na sto deset kilometrů. Doufám, že když budou řidiči jezdit jezdit o dvacet kilometrů rychleji, přesto budou jezdit bezpečně," řekl ministr dopravy Vít Bárta.

V praxi by to znamenalo, že se od letošního podzimu dostanou řidiči z Pardubic rychleji a pohodlněji také do hlavního města. Od Opatovické křižovatky totiž najedou na rychlostní silnici R35 a odtud pak na dálnici.

Všude to stodesítkou nepůjde

Podle Jiřího Moučky z krajského dopravního inspektorátu ale nebude možné zrychlit dopravu po celé délce silnice. Problematická jsou mimoúrovňová křížení, kde jsou na devadesátku připojovací pruhy v normě, ale na 110kilometrovou rychlost už by byly krátké.

Například u Hrobic není připojovací pruh vůbec, takže by tam byla snížená rychlost na 80 kilometrů, připomněla agentura ČTK. U nadjezdu u Stéblové by se nákladní auta nestihla rychle zařadit do jízdního pruhu. Problematičtější by byly také prudší zatáčky.

"U Opatovic, kde je silnice už postavená, tam by zvýšení rychlosti prospělo, silnice je komfortní a 90 kilometrů za hodinu je pro mnoho řidičů hodně málo," řekl ČTK Moučka.

Kvůli vyšší rychlosti se ale bude muset změnit buď kategorizace silnice, nebo legislativa.

"Za současného stavu legislativy s tím nejde hnout. Pokud by to měla být silnice první třídy a mělo by se zvýšit na 110 kilometrů v hodině, tak by se musel změnit zákon, nebo by se musela změnit kategorie silnice," řekl David Švec z krajského oddělení dopravy.

Krajští politici si nyní dali měsíc na to zjistit, která cesta je schůdnější.

SIlnice I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové by měla být čtyřproudová v celé délce v polovině příštího roku.

SIlnice I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové by měla být čtyřproudová v celé délce v polovině příštího roku.