Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Modrá, zelená? Úřady řeší barvu značky povolující rychlejší jízdu

  20:04
Otevřením křižovatky u Stéblové zmizela poslední stavební překážka pro zvýšení rychlosti na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Motoristé si ale musí počkat, nejdřív je totiž potřeba dořešit, jakou barvu bude mít značka, která to povolí.

Dosatečně široká silnice I/37 spojující Pardubice s Hradcem Králové, na které se řidiči v budoucnu dočkají rychlosti 110km/h. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Již týden využívají řidiči bez rychlostního omezení silnici I/37 mezi oběma krajskými městy. Na pohodlné čtyřproudové „Hradubické“ ale stále musí jezdit devadesátkou jako na jakékoliv silnici se dvěma pruhy. A to i přesto, že silnice nyní splňuje všechny potřebné normy pro rychlost 110 kilometrů za hodinu.

„Ke zvýšení rychlosti na I/37 v souvislosti s dokončením stavby MúK Stéblová nedošlo. K povolení vyšší rychlosti je třeba legislativní změna, která se předpokládá až začátkem roku 2016,“ uvedla Hana Jarolímová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bylo investorem přestavby křižovatky.

Potíž je v nevhodném značení

Povolení vyšší rychlosti má přinést novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, jejíž součástí bude i nutná úprava dopravního značení. A právě špatné značení je překážkou, která v současnosti brání tisícům řidičů šlápnout více na plyn.

„Osazení značky ‚silnice pro motorová vozidla‘ by vyloučilo veškerý pomalý provoz. Zároveň by na komunikaci nesměli ani cyklisté, traktory apod.,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Řidičům tak svítá naděje, že se po čtyřproudové silnici svezou rychleji ještě dříve než před prvním lednem 2016, odkdy by měla novela začít platit.

„V nejbližší době bude stanovena skupina složená ze zástupců ministerstva dopravy, vnitra a ŘSD. Budeme se bavit o možnosti zavedení takového značení, které by šlo použít i za stávající legislativy,“ potvrdil vývoj v celé záležitosti Novák.

Přebarvení současného modrého značení na zelené užívané u silnic pro motorová vozidla by přineslo nemalé vynaložení financí navíc. Resort dopravy přitom plánuje zachování současného zbarvení.

„Počítáme s tím, že modrá barva do budoucna zůstane, a proto hodláme najít cestu, jak ušetřit případné zbytečné náklady,“ dodal Novák.

Zákonodárci jsou zbytečně pomalí

Že by příští rok museli řidiči stále jezdit „jen“ devadesátkou, se ale nezamlouvá jak jim samotným, tak ani zákonodárcům.

„Přijde mi neuvěřitelné, aby prosazení stodesítky na Hradubické silnici trvalo rok. To je hrozně moc. Pokusím se prosadit ve sněmovně, aby se zákon protlačil ve zrychleném řízení. Pak by mohlo být dejme tomu do půl roku hotovo, i dříve. Ale nechci nic slibovat, uvidíme, jak to bude vypadat v praxi,“ uvedl například poslanec z vládního hnutí ANO Martin Kolovratník.

Rychlejší cestování na čtyřproudové silnici by uvítal také krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

„Nečekám, že to umožní až nová legislativa, a spoléhám na to, že se bude jezdit rychleji už v příštím roce,“ říká Dušek, který je zároveň skeptický ohledně přijetí novely, která by stodesítku zavedla s jistotou až od roku 2016 .

„Nevěřím ve slíbené termíny. Už jsem se v minulosti vícekrát zklamal. Pokud by se to poslancům náhodou nezadařilo, tak bychom se zvýšení také nemuseli dočkat,“ připouští možné komplikace Dušek.

Dle zákona toho kraj v celé otázce zvýšené rychlosti příliš nezmůže.

„Jelikož jde o silnici první třídy, tak veškeré záležitosti nejsou v kompetenci kraje. Ale společně s ŘSD a dalšími orgány můžeme docílit urychlení změny, která stodesítku povolí dříve, než bude přijata novela zákona,“ dodal radní a bývalý boss železničních odborů Dušek.

Rychleji se mělo jezdit zkušebně jen na třech úsecích

„Hradubická“ přitom byla zařazena mezi pilotní projekty, na nichž se stodesítka měla prioritně testovat. Nakonec k tomuto kroku stále nedošlo, ačkoliv se o něm pravidelně hovoří už více než dva roky.

Vedle spojnice Pardubic a Hradce Králové už mohli řidiči jezdit rychleji jen na silnici I/27 vedoucí z Plzně do Šlovic a I/35 z Liberce do Bílého Kostela nad Nisou. Kvůli změně vlády se ale přijetí potřebné novely zpozdilo.

Vyšší rychlost na I/37 byla podmíněna nutnými stavebními úpravami. ŘSD tak muselo například vyměnit v částích úseku od Ohrazenic po Hrobice nevyhovující svodidla. Ta původní byla nahrazena modernějšími, která odolají případným nárazům ve vyšší rychlosti. Nejzásadnější změnou však byla až nutná přestavba křižovatky u Stéblové, kde se řidičům postupně otevřely minulý měsíc nové sjezdové a nájezdové větve na „Hradubickou“.

Ačkoliv seznam vhodných silnic s potřebnými parametry zahrnuje napříč republikou téměř dvacítku úseků se čtyřmi pruhy, tak v Pardubickém kraji se zvýšení rychlosti týká právě pouze „Hradubické“.

Autor:
  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Cena z výběrových řízení neplatí, D35 do Ostrova je už dražší skoro o miliardu

25. dubna 2024  18:17

Stát zaplatí za stavbu dvou úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem mnohem více,...

OBRAZEM: Zranění páteře i mrtví, záchranáři trénovali zásah u nehody autobusu

25. dubna 2024  13:16

Sanitky a hasičské a policejní vozy obklopily ve středu autodrom ve Vysokém Mýte na Orlickoústecku....

Ruina zmizí. Po letech debat půjde bývalá pardubická restaurace Bobr k zemi

25. dubna 2024  9:46

Pardubice definitivně rozhodly, že zbourají bývalou restauraci v dukelském lesoparku. Místo tzv....

Nechte brankáře být! Přísný trend ochuzuje o emoce. Je to divné, uznávají i hráči

25. dubna 2024  8:58

Když Ondřej Kacetl opouštěl třinecké brankoviště, deset tisíc lidí v Pardubicích ho vypískalo....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...