Miloslav Soušek, starosta Vysokého Mýta

Miloslav Soušek, starosta Vysokého Mýta | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vysoké Mýto může potkat osud Detroitu, varuje starosta Soušek

  • 14
Čtyři roky spolupracovali coby starosta a místostarosta ve vedení Vysokého Mýta. Teď se ale veřejně hádají a těžko říct, zda za to může víc blížící se termín komunálních voleb, anebo samotný spor o rozšíření společnosti Iveco.

Starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek je lídrem SPO, lidově Zemanovců, místostarosta František Jiraský vede sdružení Nestraníci.

Před pár dny se pohádali dokonce před novináři, když je informovali o záměru změny územního plánu, který by umožnil společnosti Iveco využívat dráhu mýtského letiště na testování v Mýtě vyráběných autobusů.

Autobusy na dráze nechceme

Kde je problém? Aeroklub ve Vysokém Mýtě má letiště na neuvěřitelných 99 let, tedy až do roku 2096, ve výpůjčce. Městu nic za pronájem městského letiště neplatí.

A nechce dnes ani slyšet o tom, že by na přistávací dráze jezdily autobusy. To se starostovi města nelíbí, místostarosta naopak postup aeroklubu hájí.

„Smlouva je velice špatně napsaná, nevyplývají z ní vůbec žádné povinnosti pro nájemce,“ říká starosta Soušek.

Dodal, že Iveco chce z podniku ve Vysokém Mýtě, který zaměstnává na 3 000 lidí a další v dodavatelských firmách, udělat za deset patnáct let vlajkovou loď podniku. Kvůli zvýšení výroby by společnost letištní dráhu rozšířila a opravila.

"Stojí tak proti sobě zájmy pár jedinců a zájem celého města a regionu. Jen pro zajímavost - aeroklub uvádí, že týdně přistane na letišti asi stovka letadel a příjem aeroklubu je ročně celých 87 tisíc korun," uvedl Soušek. 

Starostovi se nelíbí, že aeroklub také na letišti podniká. „Ve smlouvě je napsáno, že letiště bude sloužit výhradně aeroklubu. Přitom tam je stavební podnik nebo aeroservis. Iveco je přitom velká firma a dává mnoha lidem ve městě práci. Pokud se k ní budeme stavět zády, může se stát, že firma odejde a z Mýta se stane město duchů. Jak to vypadá, je možné vidět třeba v Detroitu,“ varuje Miloslav Soušek.

Mrzí ho, že někteří zastupitelé odmítají vyjít Ivecu vstříc. „Jeden se dokonce přiznal, že dělá aeroklubu advokáta. Tomu se nedá říci jinak než zvěrstvo. Ten člověk přiznal, že dělá v žoldu aeroklubu. A že tedy pracuje pro někoho jiného než pro město,“ řekl starosta.

Místostarosta František Jiraský přímo před novináři vytkl starostovi, že z jeho úst zazněla spousta nepravd.

„Iveco nejdříve mluvilo jen o jednom testovacím odpoledni v týdnu a počtu šesti autobusů. Tehdy aeroklub souhlasil. Od konce letošního června už ale Iveco mluví o dvacítce autobusů denně a přístupu na vzletovou a přistávací dráhu od šesti do dvaadvaceti hodin denně,“ říká místostarosta Jiraský. Logicky se to podle něj aeroklubu přestalo líbit.

„Změnit plán jde rychle, když se chce“

Místostarosta také poukazuje na to, že Iveco chce mít tuto dráhu na letišti do podzimu příštího roku. „To je stěží splnitelné. Změna územního plánu často trvá dlouho a dráha nemusí být hotova,“ myslí si Jiraský.

Starosta s ním nesouhlasí. „Změnit územní plán tak, aby Iveco mohlo letiště využívat, může být rychlé. Stačí jen chtít,“ míní starosta. Místostarosta Jiraský také nevidí nic zvláštního na tom, že město propůjčilo své letiště aeroklubu na celých sto let.

„Asi před deseti lety město deklarovalo, že chce mít na svém území mezinárodní letiště. A zcela dobrovolně, logicky a podle mne rozumně uzavřelo dlouhodobou smlouvu," míní Jiraský, ač připouští, že sto let je možná moc. „Uzavřel bych ji třeba na dvacet let,“ upřesnil.

Město nyní čeká, zda se aeroklub s firmou Iveco dohodne. Pokud ne, město zváží vypovědět aeroklub z letiště.