(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Vysoké Mýto a Litomyšl chtějí ulehčit lidem. Spojí se cyklostezkou

  • 2
Mnoho možností, jak se dostat z Vysokého Mýta do Litomyšle, cyklisté v současnosti nemají. Jízda po frekventované silnici je riskantní, a tak se zástupci obou měst dohodli, že postaví cyklostezku. Chtějí na ni získat jednak peníze od státu, o zbytek se podělí polovinou.

Smetanovo a Sodomkovo město spojí v budoucnu cyklostezka. Domluvili se na tom starostové Vysokého Mýta, Litomyšle i obcí na plánované trase. Stavba zhruba 12,5 kilometru dlouhé stezky bude stát odhadem 50 až 60 milionů korun, podmínkou jejího vybudování je získání státní dotace, o kterou města požádají.

Jak na kole z Vysokého Mýta do Litomyšle

Vysoké Mýto - Hrušová - Cerekvice nad Loučnou - Litomyšl

Cyklisté riskují své zdraví po hlavní tepně 1/35, která je nebezpečná, ale zároveň nejrychlejší.

Vysoké Mýto - Hrušová (po místní silnici) - Cerekvice nad Loučnou - Morašice - Litomyšl

Oblíbená možnost většiny cyklistů, zejména na dojíždění do práce.

Vysoké Mýto - Hrušová (po místní silnici) - Nová Sídla - Nedošínský háj - Litomyšl.

Cyklotrasa vede romantickým místem - Nedošínským hájem.

Vysoké Mýto - Tisová -Bohuňovice - Sedliště - Litomyšl.

Cyklotrasa vede přes nejvíce vesnic.

"Od státu je možné dostat na stavbu až deset milionů korun dotace, což by na takto dlouhou stezku nestačilo. Dohoda mezi Litomyšlí a Mýtem je v tom, že bychom to řešili jako dvě cyklostezky do poloviční vzdálenosti od obou měst," řekl starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek.

Původně město plánovalo to, že cyklostezka bude mít spíše turistický charakter a povede po místních zajímavých místech. Kvůli komplikacím s vlastnictvím pozemků a vysokým nákladům se později prosadila levnější a jednodušší varianta dopravní spojnice, která se více blíží státní silnici I/35.

Do údržby a drobných oprav by se měly zapojit obce, které leží na trase stezky. Jejich příspěvky ale budou spíše symbolické, hlavní tíže bude na obou spojovacích městech.

Město už oslovilo majitele pozemků

"Tohle propojení tady už dlouho postrádám. Když se chci rychle dostat z Litomyšle domů, jsem nucená jet po pětatřicítce. Kdykoli mě ale předjíždí kamion, klepu se strachy. Je to o život, a když do toho ještě prší, nechci domýšlet, co by se mohlo stát," říká cyklistka Iveta Doležalová z Vysokého Mýta.

Litomyšl už nyní připravuje projekt, podle něhož cyklostezka vznikne.

"V březnu 2012 budeme žádat o státní dotaci. Její součástí má přitom být už stavební povolení, proto v Litomyšli již začínáme projektovat trasu," řekla mluvčí Litomyšle Michaela Severová. Dodala, že jsou také již dopisem osloveni majitelé pozemků, po nichž plánovaná cyklostezka jednou povede.

Cyklostezky se střetnou v Cerekvici

Obě města by se měla s cyklostezkou sejít v Cerekvici nad Loučnou. Vedení obou měst nyní ladí harmonogram prací, aby se v místě na půli cesty sešli stavebníci z Vysokého Mýta i Litomyšle současně.

"Stavba nás bude stát 30 milionů korun. Budeme ji stavět na etapy. V roce 2013 bychom chtěli stavět druhou část," řekla Severová.

Vysoké Mýto už spojuje cyklostezka s Chocní, která se plynule napojuje na Ústí nad Orlicí a Podorlicko. V budoucnu by také mohla být vybudována stezka do Holic, kde by bylo možné využít některých stávajících komunikací. Díky obchvatu Holic využívají cyklisté mezi Holicemi a Ostřetínem část bývalé silnice 1/35, kterou silničáři díky obchvatu nepotřebují.