Jiří Kotlant, šéf úspěšné libišanské firmy Stil Trade.

Jiří Kotlant, šéf úspěšné libišanské firmy Stil Trade. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Disneye je moc, český výrobce školních pomůcek sází na tyranosaura

  • 0
Šéf libišanské firmy Stil Trade Jiří Kotlant se těší z loňského téměř čtvrtinového nárůstu obratu. Vyrábí aktovky, sáčky na cvičky, úkolníčky a další školní pomůcky, ale také kalendáře nebo dárková balení. "Také u školních potřeb požadavky rodičů a dětí podléhají módním vlivům," říká Kotlant.

"Aktovka pro školáka nesmí postrádat anatomicky tvarovanou zadní část s prodyšným polstrováním, dostatek vnitřního prostoru s oddělenými přihrádkami, pevné dno, široké měkčené popruhy a reflexní bezpečnostní prvky. Její hmotnost by navíc neměla překročit jeden kilogram," shrnuje jednatel firmy Stil Trade.

Prodáváte víc batohů, anebo aktovek?
Dřív jsme prodávali jen aktovky, dnes už i prvňáčci kupují batůžky, takže se to postupně přelévá spíše k nim. Nyní je tento poměr asi tak 40 na 60, ale v batůžkách je mnohem větší konkurence. Výrobců aktovek je u nás pět, batůžků kolem dvaceti.

V čem se tyto výrobky v posledních letech změnily?
U aktovek jsou dva tři základní typy, které se liší pouze designy. Tam není kam vybočit. Batůžky jsou kreativnější, ale v komunikaci s našimi dodavateli je těžké vytvářet stále něco nového. Nyní například tvoříme úplně nový design batohu pro příští sezonu, ale už to vypadá, že to nestihneme. Běžně se dá upravit barevnost, různé detaily, ale chtít vyrábět něco úplně odlišného, co není zajeté, je často zdlouhavé.

Jiří Kotlant

Jednatel rodinné firmy Stil Trade Libišany u Opatovic nad Labem. Je mu 53 let. Firmu vlastní spolu s manželkou. Bydlí v Pardubicích. Má dva syny. V zimě rád lyžuje, v létě hraje golf a jezdí na kole. S potěšením také fotografuje a zvelebuje okrasnou zahrádku. Jeho firma Stil Trade je přední český výrobce a distributor školních potřeb a papírenského zboží. Vznikla v roce 1993, v prvních letech působila spíše jako velkoobchod. Školnímu programu se věnuje teprve pět let a dnes už se na obratu firmy podílí více než jednou třetinou.

Nyní má 27 zaměstnanců. Export tvoří 15 procent prodeje a firma ho chce dále zvyšovat, aby nebyla tak závislá na českém trhu. Téměř tři čtvrtiny ročního obratu uskutečňuje v maloobchodní síti. V České republice zboží se značkou Stil prodává zhruba tisíc a na Slovensku přibližně sto většinou specializovaných prodejen. Společnost je také významným dodavatelem obchodních řetězců Globus, Tesco, Terno a Carrefour Slovensko. Část svých prodejů firma uskutečňuje i prostřednictvím vlastního e-shopu.

Jaká část vaší produkce pochází z Číny?
Objemné věci se nevyplatí, tam je problém s dopravou. V současné době tam vyrábíme veškerou galanterii, batohy, aktovky, celkem je to asi 60 až 70 procent produkce. Máme tam asi tři dodavatele. Naši grafici navrhnou designy, zpracují podklady pro výrobu. Čínský partner zkoriguje dle svých možností. Poté přijdou vzorky a po jejich odsouhlasení pak čekáme na kontejnery.

Veškerý design vytváříte tady v Libišanech?
Ano. Některé obrázky či fotografie, které jsou součástí designu a často hlavním motivem, se kupují.

Jaké jsou letošní módní barvy?
Sledujeme je každý rok a snažíme se jim svojí kolekcí přizpůsobit. Letos je to pastelová fialová, modrá a zelená. K tomu starorůžová, citronově žlutá, tyrkysová.

Všiml jsem si, že loňským hitem byly vaše školní pomůcky se znakem a fotografiemi hráčů slavného fotbalového klubu FC Barcelona. Jakou letošní novinkou chcete na tento úspěch navázat?
Barcelonu jsme spustili, protože s motivy Disney je přeplněno a jsou drahé. Prodává se, ale je pro omezenou klientelu kluků. Ještě více si slibujeme od další trendové kolekce Dino pro nejmenší s originálně ztvárněným licenčním motivem tyranosaura.

To je design. Ale co vyrábíte nového?
Zkoušíme nové psací sety s tužkou, ořezávátkem a gumou či větší školní pouzdro, přidali jsme nové diáře pro děti i studenty, novou trendy oblíbenou taštičku na rameno, doladili jsme kapsář na lavici pro prvňáčky.

Proč se vám v poslední době daří?
Loňský obrat 86 milionů korun znamenal meziročně téměř čtvrtinový nárůst. Další pětiprocentní navýšení tržeb na 90 milionů korun plánujeme na letošní rok. Hodně z toho udělaly školní pomůcky a změna obsazení grafického studia. Noví lidé tomu dali šťávu, a když se podařilo najít i přijatelnou cenovou úroveň, tak je co nabízet a lidé si vyberou. U batohů hledí lidé hodně na ergonomii, aby to dítěti neublížilo a raději přidají korunu navíc. Sortiment se snažíme přizpůsobit denním potřebám zákazníků, na kupování hloupostí tolik peněz nemají.

Je měsíc před začátkem školního roku obdobím "žní"?
Měli jsme už velmi slušný červenec, meziročně jsme prodali o 30 procent více školního zboží, srpen vypadá zatím také výborně. Školní pomůcky tvoří asi třetinu ročního obratu a většina prodejů se uskuteční od června do počátku září.

Jaké máte další pracovní plány?
V příštím roce chceme o polovinu prodloužit skladovací halu, abychom měli dostatek prostoru na přehledné uložení zboží. Také máme plány s určitým výrobním zařízením, ale to si zatím nechám pro sebe.

V čem jste jiní než firmy zabývající se obdobným sortimentem?
Svoji práci děláme rádi, jako hobby, a zisk bereme jako důsledek, nikoli důvod, proč to dělat. Jak říkáme, design je naše hobby. A i když lidé kupují méně, kupují raději hezké věci.

Jak velká je vaše česká konkurence?
V rámci dárkového balení můžeme být u nás třetí, ve školních potřebách do pátého místa, v rámci kalendářů rovněž. Výhodou je, že jsme díky těmto třem kategoriím flexibilnější. Když jedna z nich moc nejde, máme další dvě možnosti, které nás podrží.

Je něco, co vám na českém podnikatelském prostředí vadí?
Nedávno jsem byl několik měsíců na západním pobřeží USA a moc mně tady chybí tam všude normální spokojenost, slušnost, ochota, snaha pomoci... Taková nálada přejde i na vás a cítíte se pak v pohodě. A když se to snažím přenést sem - říkám si, že někdo s tím začít musí - tak to nějak nefunguje. A přitom by stačilo, aby každý začal sám u sebe, každý na to svém kousíčku. Pozdravit, uklidit, opravit… Ono by se to šířilo, bez ohledu na zabedněnost a české politiky. Vždyť žijeme jen jednou!