Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Informace o výlukách mají být vidět, stěžují si pravidelní cestující

  13:33aktualizováno  13:33
České dráhy doporučují obrnit se trpělivostí a každodenně sledovat vývěsky či údaje na internetu. Ovšem přijde-li vlaková výluka, navíc spojená s přesedáním na autobusy, mají smůlu hlavně ti cestující, pro které je to cesta všední, zdánlivě nevyžadující předběžnou přípravu.

Železniční stanice Pardubičky. Místo z hlediska cestujících nepohodlné, protože tam jezdí občas náklaďáky mezi čekárnou a perónem, stanice je špatně ozvučená, čekárna brzy zavíraná a sezení venku problematické. | foto: Jaroslav Hubený

Přesvědčila se o tom i skupina rozhořčených cestujících, kteří chtěli odjet v pondělí navečer ze železniční stanice Pardubičky.

„Cestuji z Chocně a ráno jsem byl půl hodiny uzamčen ve vlaku jako vězeň v Kostěnicích, průvodčí se ukryli a zamkli nás ve vlaku. A teď odpoledne zase vlak nejede. Až jedna z cestujících našla nepatrný nápis na budově, že tady dnes vlak nestaví. Informace mají být jasně viditelné, pro mě, jako staršího člověka, nejsou ani dobře vidět,“ řekl například Jaroslav Zeman z Chocně.

Ranní zpoždění se dalo pochopit pokusem o sebevraždu na trati, ale to odpolední nesli cestující hůře, protože jim chyběly informace.

Náhradní autobus odjel dříve než vlak

„Informovanost je na téhle zastávce žalostná a není to poprvé. Neuškodilo by, kdyby bylo hlášení v rozhlase. Když jsem vyhledával ráno spoj, nikde nebylo popsáno, že by byla výluka, přitom dopravní server obvykle aktuálně informoval o mimořádnostech,“ dodal další cestující Luboš Svoboda, dojíždějící do Pardubiček z Brandýsa nad Orlicí.

Nutno dodat, že jakési hlášení se později z tlampače ozvalo, ale úplně nesrozumitelné, což je pro tuto zanedbávanou stanici typické.

Oba zmínění cestující, ale i další, dorazili domů o hodinu déle. Paradoxem bylo, že čekali na vlak, který neměl jet, ale který přesto několik minut po čase uvedeném v jízdním řádu velmi loudavě stanicí Pardubičky projel, jako kdyby strojvedoucí zvažoval, zda má zastavit. A navíc ti, kteří zbytečně čekali v dešti na vlak u vlakové zastávky, netušili, že by třeba i náhradní autobusový spoj ze zastávky MHD „U nemocnice“ stihli - pokud by ovšem nejel mimořádný spoj dříve než vlak, který má nahrazovat.

„Jestliže jede autobus nahrazující vlak o 14 minut dřív, jak ho mají cestující stihnout?“ podivil se Luboš Svoboda.

„Nutný je i aktivní přístup každého cestujícího“

Nádraží, zastávky, hlášení rozhlasu, vývěsky ve stanicích, výluky, jízdní řády, informace v jednotlivých vyhledávačích a aplikacích jsou záležitostí státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Nutný je i aktivní přístup každého cestujícího, tedy aby se informoval předem. Možností je celá škála, internet, kontaktní linka dopravce a podobně. Bez potřebné vlastní zodpovědnosti se nelze vyhnout některým nepříjemnostem,“ reagovala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Neboli pravidelní cestující musí počítat se vším, dennodenně po celý rok sledovat web, anebo zda je už stará vývěska přelepena novou. Ve stanici Pardubičky může ovšem nutnost sledování vývěsky komplikovat občasný průjezd nákladních vlaků po koleji mezi ní a peronem.

Jasná a viditelná informace o nutnosti dočasného přestupu z vlaku na autobus, která by udeřila do očí, to by cestující uvítali.

I provozovatel osobních vlaků České dráhy (ČD) připomíná, že informací je dost, vedle těch obvyklých ve stanicích a zastávkách jsou i na webu ČD, v mobilní aplikaci Můj vlak nebo telefonicky například na call centru ČD.

K mrzutosti cestujících přispívají častá zpoždění

Ten, kdo je stále on-line, by se tedy asi neměl divit, že mu u peronu nezastaví jeho obvyklý spoj a jen ho míjí.

„K projíždění zastávek v podobných situacích se přistupuje z důvodu zvýšení kapacity trati při zachování daného spoje. Jde o praxi obvyklou nejen u nás, ale také v zahraničí. Každé zastavení vlaku pro nástup a výstup cestujících znamená prodloužení jízdní doby o několik minut. To ovšem také znamená, že by se na daný úsek s výlukou vešlo obecně méně vlaků, nebo by docházelo k vyšším zpožděním. Alternativou v takovém případě je pak jen úplné zrušení spoje a jeho náhrada autobusy, což by se ovšem dotklo i ostatních cestujících, kteří nejedou do zastávek v úseku s výlukou,“ odůvodnila projíždění pouhých dvou zastávek u této výluky do Kostěnic mluvčí ČD Monika Bezuchová.

Otázkou ovšem je, jestli by zpoždění kvůli dvěma zastavením osobního vlaku poznali cestující na zastávce třetí, do níž mířily autobusy. Na zpoždění jsou cestou do práce i navečer zpět zvyklí.

„Za největší zlo považuji, že se den co den, týden za týdnem, pořád čeká, až projedou poloprázdné rychlíky. Když jede můj osobní vlak na čas, je to výjimka,“ dodal Jaroslav Zeman.




Nejčtenější

Novorozená holčička zemřela, když ji hlídal otec. Policie ho viní z vraždy

Policii zavolali na místo střelby exekutoři, na které muž mířil.

Policie obvinila otce čtrnáctidenní holčičky z vraždy dítěte. Čin se stal v Pardubicích ve středu 11. dubna dopoledne,...

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...



Senior zapomněl, kde zaparkoval. V autě zůstala nemocná manželka

(ilustrační snímek)

Do svízelné situace se dostal v Pardubicích senior, který zapomněl, kde zaparkoval. V autě zůstala jeho nemocná...

U vyhlášené zmrzliny auta už možná nezaparkují. Majitel obchodu je proti

Zastavit auto a pohodlně si dojít pár kroků pro zmrzlinu už dost možná nepůjde....

Slatiňany plánují, že budou více chránit lidi přecházející hlavní silnici v místě, kde se prodává vyhlášená zmrzlina....

Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Další z rubriky

Křižovatka smrti u Šedivce nad Letohradem bude od července kruhová

Další nehoda na Šedivci se stala 12. července 2016.

V červenci to bude pět let, kdy se na křižovatce u Šedivce nedaleko Letohradu odehrála dopravní nehoda, při níž...

Cestující v Pardubickém kraji bude možná vozit po kolejích víc dopravců

Jednotka railjet poblíž České Třebové

Až dosud krajští politici tvrdili, že dopravu na železnici svěří po roce 2019 na dalších deset let jednomu dopravci. To...

U stadionu Zlaté přilby nabízí pardubická radnice k odkupu stovku parcel

Plochodrážní závod Zlatá přilba.

Ve Svítkově se chystá velký projekt pro výstavbu domů. Jen kousek od plochodrážního stadionu nabízí Nadace pro rozvoj...

Najdete na iDNES.cz