Obchvat u Chrudimi začal sloužit provozu. (16. 12. 2015)

Obchvat u Chrudimi začal sloužit provozu. (16. 12. 2015) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na pokračování obchvatu Chrudimi se čile vykupuje, chybí třetina pozemků

  • 3
Solidním tempem pokračuje výkup pozemků pod druhou částí obchvatu Chrudimi. Silničářům pravidelně přibývají do majetku další polnosti. V současnosti jim zbývá vykoupit třetina parcel.

Silničáři rozeslali návrhy kupních smluv majitelům na celkem pěti katastrech, přes které úsek silnice I/37 povede od křížení silnice I/17 dále ke Slatiňanům. Podepsané smlouvy se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vrací zpět.

„Je uzavřeno 66 procent smluv. Obvyklá cena se liší podle bonity v rozpětí 13 až 30 korun za metr čtvereční a ŘSD vykupuje za osminásobek této ceny,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Zatím poslední převody doběhly v úterý, kdy ŘSD získalo pozemky na katastru Vlčnova. Tam je přitom situace ještě příznivější. Ze čtrnácti pozemků už patří ŘSD hned jedenáct. Ze třech zbývajících jsou navíc dvě města Chrudimi a jeden malý vlastní více majitelů.

Posledních několik zbývá na katastru Chrudimi. Menší část je v případě Slatiňan, kde ovšem tento týden také přibyly čtyři další polnosti od jednoho z majitelů.

S obnovou výkupů začalo ŘSD letos v zimních měsících a doteď získalo téměř padesátku dalších parcel. A zdá se, že lidé jsou k prodeji půdy ochotní. S výkupy podle silničářů problémy nejsou.

„Zatím nemáme žádný zádrhel. V trase není nikdo, o kom bychom mohli říci, že stavbě brání. Pokud by tam někdo takový byl, sešli bychom se se starosty, kteří by nám při jednáních pomohli,“ prohlásil ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Zatímco v případě D35 silničáři svěřili přípravu smluv projekčním firmám, pod budoucí více než 4,5 kilometru dlouhou druhou částí obchvatu si výkupy zařizuje ŘSD samo. Pokud by nastaly komplikace, má uzavřenou smlouvu s Chrudimí a Slatiňany.

Vyvlastnění zatím nikomu nehrozí

Podle Vebra stále nevisí ve vzduchu ani žádné případné vyvlastnění, a to i poté, co uplynula zákonná lhůta pro odpovědi k nabídkám. Silničáři jsou totiž vůči majitelům shovívaví.

„Je to minimální lhůta. S vlastníky se stejně snažíme jednat i poté,“ řekl Vebr.

Překážka tak zatím nastala „jen“ kvůli nutnému zpracování nových posudků vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA).

„Báli jsme se, že se nám výkupy kvůli EIA zastaví, ale máme povolení z ministerstva dopravy, abychom pokračovali. Nicméně musíme opakovat celý proces EIA,“ uvedl Vebr.

První část obchvatu od Medlešic na výpadovku směrem na Vysoké Mýto zprovoznili silničáři loni v prosinci. V červnu navíc silničáři po úpravě otevřeli i sjezd do Chrudimi vedoucí po stopě bývalé I/37, ze který je nyní silnice druhé třídy.