Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, kde se američtí piloti budou učit

Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, kde se američtí piloti budou učit létat na ruských strojích. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubičtí nechtějí výcvikové centrum NATO. Armáda své zájmy ubrání

  • 36
Nejen mezinárodní prestiž a milionové injekce přináší Pardubicím plánované výcvikové centrum pro piloty vrtulníků z NATO. Rozhodnutí města vyhovět armádě a školit piloty aliance s sebou nese i problémy. Lidem žijícím v okolí pardubického letiště se totiž zřízení střediska nelíbí.

Proti vzniku výcvikového centra už se chystá protestovat několik občanských sdružení a část obyvatel blízkých částí Dražkovice, Jesničánky a Staré Jesenčany.

Výcvikové centrum v Pardubicích

Výcvikové středisko vzniklo v roce 2004 s dvěma vrtulníky Mi-2.

V listopadu 2006 CLV dostalo do nájmu od armády tři vrtulníky Mi-17. Vloni se tady cvičila skupina dvanácti afghánských příslušníků vojenského letectva. Skupinu tvořilo osm pilotů a čtyři palubní technici, kteří už měli za sebou základní výcvik v USA. Po nich už středisko školilo i americké piloty. Ti získávali zkušenosti na ruských strojích Mi-17, které se ukázaly jako nepřekonatelné v hornatých oblastech, třeba v Afghánistánu.

"Byl informován, že se lidé k tomu budou chtít vyjádřit. Proto mě primátorka Štěpánka Fraňková požádala, abych kvůli tomu vystoupil na zastupitelstvu," řekl starosta pátého městského obvodu Jiří Hájek.

Město mnoho nezmůže, armáda své zájmy uhájí

Že se bude výcvikovým centrem zabývat zastupitelstvo, je sice hezké, ale to mnoho nezmůže. Armáda se s městem nemusí vůbec bavit.

Pokud by si radnice přesto vydupala nějaká omezení pro lety vrtulníků, dostala by hned od vojáků odpověď. 

"Pokud bychom se radikálně postavili proti celému projektu, upozornil ministr obrany, tak by nebylo vyloučené zrušení vojenského letiště," uvedla primátorka Fraňková.

Armáda se navíc stará o letecký provoz pardubického letiště. Bez její pomoci by mohlo město a kraj, coby vlastníci, civilní letiště rovnou zavřít.

To je však zatím velmi nepravděpodobný scénář. "Vyžadovalo by to velké náklady od města a kraje, abychom se udrželi na číslu 200 tisíc cestujících za rok. Ale zatím jsou takové úvahy předčasné a zbytečné," řekl Jan Andrlík, ředitel společnosti East Bohemia Airport, která letiště provozuje.

Pro lidi se něco udělat musí

Město se proto podle primátorky může s armádou pouze snažit vyjednávat, aby dráhy letů vrtulníků co nejméně zatěžovaly obyvatele.

Rozhodnutí zřídit v Pardubicích výcvikové středisko pilotů Aliance padlo před několika dny na summitu NATO v Chicagu.

Vojáci se zde budou cvičit na ruských strojích Mi-17, právě na tyto vrtulníky patří pardubické výcvikové centrum k nejlepším na světě.

Vojáky mohou měřit jen vojáci

Zájem o spolupráci v mezinárodním výcvikovém centru pro posádky vrtulníků zatím ohlásily i Chorvatsko, USA a Slovensko. V Pardubicích se zatím cvičí postupně afghánští a američtí piloti.

Už tyto výcviky vyvolaly nevoli místních lidí. Hygienici přitom odmítli pro město provést měření hluku s tím, že kompetentní k tomu jsou pouze vojenské instituce.

Hlukové zkoušky

"I když se problém týká civilního obyvatelstva, záleží na tom, kdo je provozovatelem letiště, coby zdroje hluku. Tak to je uvedené v zákonné normě," uvedla Bronislava Pozděnová, vedoucí oddělení obecné a komunální hygieny na Krajské hygienické stanici v Pardubicích.

Norma pro hlukovou zátěž je navíc podle radnice konstruována tak, že její překročení téměř nemůže nastat.

"Poslední měření hluku jsme uskutečnili před třemi lety a všechno bylo v pořádku. Letos požadujeme další ověření hlukové studie. I po zřízení výcvikového centra se bude hluk měřit a dál sledovat, aby nepřevýšil povolenou úroveň," řekla mluvčí vojenského letiště Iva Machová.

,