Stanislav Ferkl s Fordem z roku 1928 | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vraku třikrát přestavěné fordky vrátil krásu konstruktér z Mýta

  • 2
Konstruktér Stanislav Ferkl z Vysokého Mýta dokončuje jednu z výzev svého života. Spolu s přáteli vrací do původního stavu pick-up značky Ford z roku 1928. Původně měl vůz dřevěnou korbu, pak byl třikrát přestavovaný. Na východ Čech připutoval až z Uruguaye.

Vrak bylo z počátku poznat v podstatě jen podle značky. Po dvou letech snažení chybí do dokonalého pick-upu už jen polstrovaná sedačka, zrenovovaný volant a mlhovky. Ferkl na něm pracoval s deseti lidmi.

"Majitelé si z Uruguaye přivezli tři taková rozpadlá auta. Mám rád výzvy, a tak jsem začal tím nejtěžším," říká konstruktér.

Postavili autobus kolem roury, umělecké dílo objede svět

O dalším z Ferklových projektů si přečtěte zde

A protože chtěl dál fordku do původního stavu, rozhodl se vůz oživit přesnými originálními díly od výrobce.

"Auto se rozdělalo do úplně posledního šroubku, takže jsem ho musel spravit rám. Někdo tomu v Uruguayi dal hydraulické brzdy, já tomu dávám mechanické," přibližuje Ferkl.

"Hlavně jsme museli vědět, který díl přesně potřebujeme. Tam mohly vzniknout fatální chyby," říká stavitel.

Oříškem bylo i to, že veškeré díly byly v amerických mírách, takže se musely objednávat z Ameriky. A konkrétní součástky pak přímo od firmy Ford.

S řemeslníky je větší problém než s díly

Shánění dílů ale nebylo až tolik složité. Problém byl sehnat zdatné a šikovné pomocníky. A tak se Ferkl místo renomovaných firem začal obracet na zkušené a třeba i zapomenuté osmdesátileté řemeslníky.

"Našel jsem jednoho svářeče, kterému už bude tak osmdesát, pracuje od 15 let a ještě postaru a kvalitně," řekl Ferkl.

Jediné, co se na fordce měnilo, je barva. Ta původní byla zelená, na přání majitele však dostala fordka černý lak.

Stanislav Ferkl (vpravo) s Fordem z roku 1928
Stanislav Ferkl s Fordem z roku 1928

Na fordce Ferkl objevil zajímavost, která se mu zalíbila. Když spodní věnec auta vezl k odborníkovi, všiml si zvláštních psaníček. Jsou to plíšky o rozměrech 3x4 centimetry. Přímo výrobce vozu Ford na ně psal huštění a na druhý vepsal typ oleje.

"To je jednoduše vymyšlené. Aby mělo správný tlak v pneumatikách a nikdo nepopletl olej. Když něco měnil, jen přepsal datum," vysvětluje Ferkl.

Veterán zahájí Smetanovu Litomyšl

Veterán bude zanedlouho hotov. Poprvé oficiálně vyjede při zahájení operního festivalu Smetanova Litomyšl. Nové majitele vyjde veterán zhruba na milion korun. Ferkl věnoval veteránovi dva roky života.

"Profíci zvládnou auto postavit za rok, já jsem stavěl svoje první a dělal jsem na něm dva roky. Také jsem si myslel, že to zvládnu za rok, ale neskutečné množství času ztratíte zjišťováním a sháněním dílů," říká Ferkl.

Stanislav Ferkl s Fordem z roku 1928

Auto nyní stojí u mechaniků, kteří jej dokončují. "Studoval jsem všechno kolem něj na internetu, naučil jsem se kvůli tomu i amerikánsky," říká mechanik Jaroslav Kopič.

Veterán bude mít spotřebu deseti litrů na 100 kilometrů, auto má tři rychlosti a zpátečku. Jen plyn je uprostřed. "Musíme si dávat pozor, až ho budeme na dvoře testovat," usmívá se Kopič.