Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejčastější téma parlamentních voleb? Podle krajských lídrů doprava

  16:15aktualizováno  16:15
Za tři měsíce se konají parlamentní volby. O deset mandátů z celkových 200 se bude bojovat v Pardubickém kraji. Jaké jsou podle lídrů stran největší problémy v regionu, o kterých budou v kampani mluvit?

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Snad žádný politik z Pardubického kraje před všemi volbami nevynechá jedno téma - dopravu. Je to logické. Stačí si vyrazit prakticky v jakoukoliv denní dobu na silnici I/35, která vede napříč krajem. Žádný velký zážitek si řidič neodnese ani ze stále více auty ucpaných Pardubic.

Nejinak je tomu i letos. Drtivá většina oslovených lídrů na prvním místě v žebříčku největších problémů v kraji zmiňuje právě dopravu.

„S D35 se z pohledu občana nestalo vůbec nic. Dokonce nejsou ani vykoupeny všechny pozemky na prvních dvou úsecích. Je otázkou, kdy se uzavře výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl například lídr TOP 09 Jiří Skalický. Ten už sedí v parlamentu nyní. Vzhledem k tomu, že zahřívá opoziční lavici, nemusí si brát servítky a sahá k poměrně ostré kritice.

Úplně spokojený s výsledky končícího volebního období v kauze D35 však není ani poslanec za vládní ANO Martin Kolovratník. Ten se přitom v otázkách silnic a železnic doslova našel a v jednu chvíli se o něm mluvilo dokonce jako o možném novém ministru dopravy.

Parlamentní volby 2013 v Pardubickém kraji

  • ČSSD - 20,53%
  • ANO 2011 - 19,82%
  • KSČM - 14,62%
  • TOP 09 - 10,81%
  • KDU - ČSL - 7,70%
  • ODS - 7,10 %
  • Úsvit - 6,85%
  • Piráti - 2,67%
  • Strana zelených - 2,53%

„D35 je ohromný úspěch, i když jen dílčí, mělo by to být rychlejší. Podařilo se prosadit novelu zákona na urychlení výstavby, díky níž se zrychlil výkup pozemků, zajištěno jich je na prvních dvou úsecích 99 procent. Podobně se pohnula příprava obchvatů měst, Pardubic, Chrudimi nebo Svitav,“ uvedl regionální lídr Babišova hnutí.

Ale v kampani se nebude mluvit jen o silnicích. Například prvního muže kandidátky lidovců Marka Výborného trápí stav krajského zdravotnictví.

„Přetrvávajícím problémem je nedostatek lékařů a zdravotních sester v našich nemocnicích, je třeba podporovat praxe praktických lékařů v méně atraktivních oblastech kraje. Podpoříme ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví efektivní vzdělávání středního zdravotnického personálu, zavedení motivačních programů pro mladé lékaře,“ slíbil Výborný.

Volební účast v Pardubickém kraji byla 62,26 procenta, to znamená, že platný hlas v říjnu 2013 odevzdalo v regionu 255 603 voličů.

Problémy a řešení očima krajských lídrů stran

Jan Chvojka, ČSSD

Problémy: doprava, zdravotnictví, školství

Řešení: Budeme prosazovat urychlenou dostavbu dálnice D35. S tím například souvisí budování dálničních přivaděčů a obchvatů. Přejeme si zachování dostupné zdravotnické péče, nebudeme rušit ani omezovat žádnou z našich pěti nemocnic, naopak chceme pokračovat v modernizaci zdravotnické techniky. Je důležité pokračovat v propojování technických škol s významnými zaměstnavateli.

Martin Kolovratník, Hnutí ANO

Problémy: doprava, zdravotnictví, turistika

Řešení: Je nutné zajistit a hlídat dostatek financí na D35. U dalších úseků je velké riziko v projednání územního rozhodnutí a ve výkupech pozemků. Ve zdravotnictví je potřebná intenzivní diskuse s místními samosprávami, ve finančním zajištění je nutno vyvíjet konkrétní tlak především na VZP. Budovaný terminál na pardubickém letišti je nezbytné dokončit a zajistit finance na jeho plnohodnotnou dostavbu.

Marek Výborný, KDU-ČSL

Problémy: školství, doprava, zdravotnictví

Řešení: Navrhujeme skokové zvýšení platů učitelů, aby skončila dlouhodobě neúnosná situace, kdy jsou pedagogové v průměru nejhůře placenými absolventy vysokých škol. Je nutné zrychlit výstavbu páteřní D35 včetně navazujících přivaděčů ve východní polovině kraje. Toto je otázka priorit státu. Je třeba podporovat praxe praktických lékařů v méně atraktivních oblastech kraje.

Václav Snopek, KSČM

Problémy: doprava, školství, výroba s malou přidanou hodnotou

Řešení: Realizace D35 a rozvoj lodní dopravy splavněním Labe, odvedení tranzitní dopravy z měst, upřednostnit budování silničních obchvatů. Zkapacitnit hlavní železniční tratě. Obnova prestižního odborného školství. Rozvoj průmyslových oborů s vysokou přidanou hodnotou.

Simeon Karamazov, ODS

Problémy: doprava, cestovní ruch, zdravotnictví

Řešení: Urychlení dostavby D35 a D43, dostavba obchvatu Chrudimi a Slatiňan, Pardubic a Svitav. Obnova kempů a letních táborů pro mladé a děti, rozvoj mezinárodního letiště Pardubice. Výstavba nové krajské nemocnice v Pardubicích, případně zvýšení kvality té současné, více kvalitních lékařů prostřednictvím lepších pracovních podmínek, motivace a možnosti rozvoje pro lékaře a sestry.

Mikuláš Ferjenčík, Piráti

Problémy: železniční doprava, transparentnost

Řešení: Za vážný problém považuji likvidaci lokální vlakové dopravy. Řešení může zajistit Ministerstvo dopravy ve spolupráci s krajským úřadem a SŽDC. Za zásadní problém považuji působení poslance a současně ministra Jana Chvojky. Ten přes vlastní slib bojoval proti zákonu o zveřejňování smluv na internetu a svou nečinností jako ministr zamezil rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu.

Lucie Štěpánková, SPD (zatím nebyla jako lídryně definitivně potvrzena)

Problémy: kvalitní dopravní infrastruktura, školství

Řešení: Je třeba zavést přímou hmotnou a trestní odpovědnost pro každého, kdo hospodaří s veřejným majetkem.

Monika Horáková, Strana zelených

Problémy: zdravotnictví, platová nerovnost žen a mužů

Řešení: Je téměř nemožné sehnat v celém kraji porodní asistentku, která pečuje o ženu v těhotenství, poté ji doprovodí do porodnice a navštěvuje ji také v šestinedělí. Jako poslankyně chci přispět k tomu, aby se toto stalo dostupnou samozřejmostí. Ženy vydělávají o 22 procent méně než muži. Toto chceme změnit. Budou-li mít ženy stejné příjmy jako muži, průměrně si každá česká rodina přilepší o 5000 korun měsíčně.

Jiří Skalický, TOP 09

Problémy: zdravotnictví, doprava, ekonomika

Řešení: Navýšení prostředků na platy ve zdravotnictví úpravou úhradové vyhlášky, využívání motivačních programů, dotačních pobídek a rekvalifikací. Výměna ministra dopravy, zajištění dostatečných finančních prostředků do rozpočtu SFDI, zjednodušení výběrových řízení na zhotovitele staveb a včasná příprava staveb včetně výkupu pozemků. Podpořit vznik projektů na podporu podnikání v kraji.

(Pozn.: Kandidáti jsou seřazeni abecedně podle názvu strany)

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Střet motorkáře s osobním autem v Lichkově skončil vážnými zraněními...
Řidič auta zkřížil cestu motocyklu, zranil řidiče i spolujezdkyni

Velmi vážnými zraněními skončila vyjížďka pro motorkáře a jeho spolujezdkyni v Lichkově na Orlickoústecku. Při odbočování jim nedal přednost řidič osobního...  celý článek

Jediná linka, která zbyla, projede za den sedmnáctkrát třídu Míru. Zastánci...
Už jednou to nevyšlo. Přesto Pardubice chtějí podnikatelský inkubátor

Pardubičtí politici chtějí oživit nápad, který už jednou zkrachoval. Poté, co po technoparku ve Starých Čívicích zbyly hlavně dluhy, plánují, že vznikne nový...  celý článek

Výjimečně zpřístupněné prostory podzemních zásobáren pitné vody pro Hradec...
Páteřní potrubí vody na východě Čech dožívá, pomohou miliardy

Vodárny na východě Čech budou muset žádat po státu peníze na opravu dožívajícího potrubí v regionu. A nepůjde o malou částku. Odhad nákladů na postupnou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.