Navazování spojů se krajským úředníkům nepovedlo. Ilustrační snímek

Navazování spojů se krajským úředníkům nepovedlo. Ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Kraj špatně sestavil jízdní řády, lidé musí na spoje dlouho čekat

  • 7
Desítky minut čekání. S tím se musí potýkat někteří z cestujících v Pardubickém kraji. Po posledních úpravách jízdního řádu na sebe totiž přestaly navazovat spoje. Změny kraj chystá až na prosinec.

Lidé v Pardubickém kraji se potýkají s delším cestováním po železnicích. Po poslední úpravě jízdních řádů, které vznikají podle požadavků kraje, totiž přestaly navazovat spoje.

Některé vlaky cestujícím ujíždějí jen o vteřiny a na další musí čekat déle, než je jinde zvykem.

Příklady špatně naplánovaných spojů

Přelouč - Hradec Králové Vlak 8663 přijíždí z Přelouče do Pardubic v 16.23, ale vlak do Hradce odjíždí v 16.22, cestující tak mohou jet až rychlíkem 1264 v 17.00; čeká se 37 minut.
Vysoké Mýto - Hradec Králové Osobní vlak 15063 z Vysokého Mýta přijíždí do Chocně v 16.16, vlak (Sp 1868) do Hradce Králové pak jede až v 16.57; čeká se 41 minut.
Vysoké Mýto - Pardubice Osobní vlak 15063 přijíždí z Vysokého Mýta do Chocně v 16.16, vlak (R 866) do Pardubic pak odjíždí až v 16.35; čeká se 19 minut.
Lanškroun - Pardubice Osobní vlak 12732 z Lanškrouna přijíždí do České Třebové v 18.40, vlak (EC 220) pak do Pardubic odjíždí až v 19.05; čeká se 25 minut
Pardubice - Svitavy Vlak IC 1013 z Pardubic přijíždí do České Třebové v 18.22, osobní vlak 4763 do Svitav odjíždí v 18.46; čeká se 24 minut.

Nepříjemnou zkušenost potvrzuje Karel Plíhal, který pracuje jako kuchař v Letohradu, odkud často dojíždí do školy v Hradci Králové.

„Když se potřebuji odpoledne dostat z Hradce zpátky do Letohradu, můžu jet buď spěšňákem do Chocně a tam přes půl hodiny čekat na autobus náhradní dopravy, nebo třikrát přestupovat,“ uvedl Plíhal, kterému zkomplikovala dopravu i nedávná desetidenní výluka na trati Pardubice - Hradec Králové.

„Bydlím v Ústí nad Orlicí, ale kvůli špatné návaznosti spojů jsem nejednou musel přespat v práci. Najít spoj, kterým bych se dostal z Ústí do Hradce včas a nemusel přitom vstávat v nekřesťanskou hodinu, byl pro mě během výluky totiž nadlidský úkol,“ uvedl Plíhal.

To, že je obtížné se přepravit snadno a rychle z jednoho menšího města do druhého, není až tak neobvyklé. V pardubickém regionu ale špatně fungují i přípoje mezi největšími krajskými městy.

Vlaky z Přelouče se těsně míjejí s osobními vlaky z Pardubic do Hradce Králové. Cestující mezi Přeloučí a Hradcem si tak na pardubickém nádraží musejí na další vlak počkat 20 minut i déle.

„Vlakem dojíždím do práce už léta. Dřív jsem cestováním za prací strávil denně hodinu, letos se mi ale délka cesty z Hradce, kde bydlím, do Přelouče v podstatě zdvojnásobila. V Pardubicích totiž ujíždějí spoje každou druhou hodinu o minutu, jindy se příjezd jednoho vlaku kryje s odjezdem navazujícího,“ uvedl jeden z cestujících, dopravní inženýr Pavel Matouš.

Podobné problémy řešili cestující už dříve, kdy jízdní řády sestavovala společnost Oredo. To bylo také jedním z hlavních důvodů, proč kraj tomuto organizátorovi regionální dopravy povinnost sestavovat jízdní řády přebral a svěřil ji do rukou svých úředníků. Teď se stejná kritika snáší právě na něj.

Podle pardubického radního Jaromíra Duška, který je zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost, jsou některé ze špatně navazujících spojů daní za to, že je kraj povinen obsloužit všechny obce, kterými železnice vede.

„Některé vlaky zastavují i tam, kde nikdy nikdo nenastupuje a nevystupuje, což je samozřejmě hrozný nesmysl, který zdržuje celou dopravu. A pan Dušek s tím nic nedělá,“ míní Matouš.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jsou na vině i probíhající rekonstrukce na železnicích. „Po jejich dokončení by mělo dojít ke zlepšení celkové situace,“ uvedl Šťáhlavský.

Změnu k lepšímu by mohli cestující očekávat od 14. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády. „K jakým konkrétním změnám dojde, přesně říct nemůžeme. Nový řád ještě není kompletně hotový,“ uvedl Šťáhlavský.