Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnovené vlaky nepřežily. Pardubický kraj jim nedal moc šanci

  15:20aktualizováno  15:20
V tichosti končí drahý experiment politiků Pardubického kraje, kteří v roce 2011 zrušili provoz na malých tratích, o tři roky později se je pokusili oživit a teď je zase pohřbívají. Resuscitaci tratí prosadil bývalý železničářský odborář a někdejší radní kraje Jaromír Dušek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Už týden nejezdí ve všední den vlaky z malé obce Dzbel do Moravské Třebové a zpět. Provoz skončil úplně mezi Borohrádkem a Holicemi, z Králík se už lidé nedostanou do Štítů v Olomouckém kraji.

Podle tiskových zpráv z krajského úřadu by se mohlo zdát, že si za to cestující mohou sami. Neměli o tuto službu zájem, vlaky jezdily prázdné. Ve skutečnosti se kraj několik let choval tak, jako kdyby nebylo podstatné, zda dotované vlaky bude někdo používat, nýbrž to, že vůbec budou jezdit. Jízdní řády mnohdy ignorovaly potřeby lidí.

Třeba z Králík do Štítů cestují lidé do továrny Klein automotive, kteří by tamní lokálku asi naplnili. Jenže spoje jezdily v jiných časech, a tak zůstaly prázdné.

„Nebyly tam přípoje, nebylo to uzpůsobené lidem. Pokud by se zvolil jiný přístup, šanci by to mělo,“ uvedl předseda Klubu přátel lokálek Marek Tomek.

Když chtěl někdo z obce Dzbel jet ve všední den v patnáct hodin do 54 kilometrů vzdálené České Třebové, zabralo mu to kvůli půlhodinovému čekání v Moravské Třebové dvě hodiny.

„Nechali jsme udělat průzkum vytíženosti některých vlakových a autobusových spojů, z něhož jsme zjistili, že některé z nich převáží pouze jednoho nebo dva cestující denně,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš. Uznal ale, že přípoje nenavazovaly.

„Vlakové spoje byly sice znovu nasazeny, ale moc se neřešilo, zda jedou ve správný čas, zda to lidem vyhovuje a dostanou se třeba včas do práce,“ připustil Kortyš.

Potíž podle starostů byla i v tom, že se lidé po první vlně rušení lokálek naučili jezdit do práce auty, a zpátky do vlaků se jim už nechtělo.

V roce 2011 Pardubický kraj provedl revoluci v jízdních řádech, přestal si objednávat provoz na malých tratích, a naopak podpořil autobusy. Změnu ale lidé nepřijali. Do nové krajské vlády přišel radní pro dopravu Jaromír Dušek a provoz na šesti tratích zase v roce 2014 obnovil. V roce 2016 jeho SPO ve volbách neuspěla a on ve funkci skončil.

Z toho, co prosadil, zůstávají v červnu 2018 vlaky na trati Borová u Poličky - Žďárec u Skutče a jen víkendový provoz mezi Lichkovem -Hanušovicemi a Moravskou Třebovou a obcí Dzbel. Zbyl také jeden víkendový pár vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi.

Sám Dušek to kritizuje. „Zaručit dopravu pro lidi je služba, kterou je kraj povinen zajistit, a ne tratě pozavírat,“ řekl k tomu před časem.

Změny samozřejmě vadí i lidem v obcích na trati. „Dozvěděli jsme se to z novin, nikdo s námi nejednal, řekla starostka obce Dzbel Jana Konečná, která si nedělá velké iluze, že víkendový provoz na trati vydrží.

„Myslím, že to moc dlouhé trvání mít nebude,“ řekla. Lidé podle ní už na hlavní koridor nepojedou do České Třebové, ale do Olomouce.

Kraje se nedomluví

Marek Tomek upozorňuje na důležitý aspekt neúspěšného pokusu o obnovu provozu lokálek. Pardubický kraj se totiž nedokázal s Olomouckým i Jihomoravským krajem dohodnout na dotování a provozování spojů na tratích, které překračují hranice. Každý region má svoji vlastní dopravní politiku.

„Regionální železniční doprava by měla spadat do celostátní působnosti, kraje se nedokážou domluvit. Byly geograficky vytvořeny bez ohledu na přirozené přepravní proudy,“ řekl předseda Klubu přátel lokálek.

Sám Kortyš uznává, že největší problémy jsou právě se spoji na tratích, které končí v jiném kraji. Slibuje, že lidem v regionu zrušené spoje kraj nahradí.

„Kilometry ušetřené na těchto neefektivních spojích budou při nejbližší změně jízdního řádu využity k posílení zrychlených spojů na efektivních tratích,“ uvedl Kortyš. Bude se podle svých slov také pokoušet domlouvat se sousedními kraji, aby lidé na periferii netrpěli tím, že žijí u krajských hranic.

„Starostové z této oblasti si stěžují nejvíc na to, že nemají spojení ve směru na Olomouc a na Brno. Jednáme s oběma kraji, snažíme se do této oblasti dostat autobusy,“ uvedl Kortyš.



Nejčtenější

Kajínkův synovec pobodal na Chrudimsku muže a dítě, oba jsou v nemocnici

Ilustrační snímek

V Prachovicích na Chrudimsku napadl muž nožem dva lidi, jedním z nich bylo dítě. Oba musela odvézt záchranná služba do...

Obyvatelé skalních domků ve Zderazi zavěšovali děti pod strop nad zvířata

Skalní obydlí ve Zderazi na Chrudimsku. (12.7.2018)

Kdysi nenápadná vesnička Zderaz na Chrudimsku nedaleko Toulovcových Maštalí se stává čím dál častěji cílem turistů,...



Na mostě někdo natahuje mezi sloupky fólii, cyklista se vážně zranil

Zbytky fólie u mostu mezi Rosicemi a Svítkovem, která po natažení mezi sloupky...

Policie varuje zvláště cyklisty a motorkáře, aby byli opatrní při jízdě po mostě přes Labe mezi Rosicemi a Svítkovem na...

Virtuos z publika zachránil po indispozici houslisty koncert v Litomyšli

Houslista Leoš Čepický (vlevo) si zahrál ve středu večer v Litomyšli pro něj...

Když střídá na poslední chvíli před sportovním zápasem původně nahlášeného hráče náhradník, není to nic výjimečného. U...

Na psychiatrii si ho nechtěli nechat, říká matka Kajínkova synovce po útoku

Miluše Kajínková popisuje zdravotní stav útočníka z Prachovic

Synovec omilostněného vraha Jiřího Kajínka, který je podezřelý ze středečního pobodání dvou lidí v Prachovicích na...

Další z rubriky

Chlapci se nelíbilo na příměstském táboře, dva dny vysedával na nádraží

Ilustrační snímek

Ostraha pardubického nádraží si všimla dvanáctiletého chlapce, který dva dny seděl v hale. Přivolaní strážníci...

Začala stavba cyklostezky mezi Hradcem a Pardubicemi za 30 milionů

Na stavbě cyklostezky už pracují těžké stroje.

Na stavbě první části cyklostezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi už pracuje těžká technika. Ve směru do Vysoké je...

Obyvatelé skalních domků ve Zderazi zavěšovali děti pod strop nad zvířata

Skalní obydlí ve Zderazi na Chrudimsku. (12.7.2018)

Kdysi nenápadná vesnička Zderaz na Chrudimsku nedaleko Toulovcových Maštalí se stává čím dál častěji cílem turistů,...

Najdete na iDNES.cz