„K mému velkému překvapení činí částka přes 500 milionů korun, což je poměrně velká suma. Když si porovnáte, že ostatní úseky na jiných stavbách byly v desítkách milionů, tak tady je to opravdu značný rozdíl,“ přiznal tehdy Ťok.
Sumu hodlal nechat prověřit i na ministerstvu kultury, což se také stalo, ale žádné snížení plánované výše zakázky se nekoná. Výši zakázky posvětila vláda.
„Ohledně ceny archeologického výzkumu proběhla jednání mezi představiteli ministerstva dopravy a ministerstva kultury. Vláda odůvodnění veřejné zakázky archeologického výzkumu na D35 schválila na jednání koncem dubna s částkou v předpokládané hodnotě 548,2 milionu korun bez DPH,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Průzkum potrvá 15 měsíců
Podle informací z věstníku veřejných zakázek má nákladný výzkum začít na podzim. Nyní je na řadě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které se zahájením prací počítá nejdříve v říjnu. Zkoumání případných historických nalezišť má zabrat archeologům rok. Do lhůty přitom nejsou počítané i tři zimní měsíce, takže reálně se průzkum protáhne na 15 měsíců.
Úkolem ŘSD je vypsání tendru, který by měl probíhat v nejbližších týdnech. Zatím ve věstníku stále visí pouze oznámení předběžných informací, z nichž je zřejmé, co všechno se bude na polích za opatovickou elektrárnou i v dalších částech trasy dít.
„Po uplynutí zákonné lhůty v délce jednoho měsíce bude zahájeno zadávací řízení,“ popsal postup mluvčí ŘSD Jan Studecký, který již dříve sdělil předpoklad, že ve výběrovém řízení se finální cena sníží.
Informace o plánovaném výzkumu se ve věstníku objevily už koncem loňského prosince. V oznámení o zakázce došlo k několika změnám. Zaprvé se termín startu výzkumu posunul o půl roku. O dva měsíce se také prodloužila očekávaná doba, po kterou budou vykopávky probíhat.
V zadání se také pozměnila informace, že výzkum bude proveden ještě před získáním stavebního povolení. Nově ŘSD uvádí, že se trasa prozkoumá v předstihu před samotnou stavbou, což by značilo, že se vydání stavebního povolení blíží.
Trasa, kde se archeologové objeví, je rozdělena na celkem šest úseků. Podle zprávy zpracované Východočeským muzeem v Pardubicích se na počátečních dvou úsecích D35 nachází 31 lokalit s předpokládanými nálezy. Zemní práce zahrnují například vytyčení obvodu staveniště, osy dálnice, inženýrských sítí, kácení zeleně, sejmutí kulturních vrstev a zeminy včetně jejich následného odtěžení. To vše až do hloubky 60 centimetrů. V zadání je rovněž požadováno i zatravnění území.
Časy i jejich starosta převedly další část pozemků
Silničáři stále pokračují i ve výkupech potřebných pozemků. V úterý získali do svého vlastnictví druhou část parcel obce Časy, které patřily svoji plošnou výměrou mezi nejrozlehlejší. Zbývá se tak vypořádat ještě s posledními nevykoupenými polnostmi.
Stejně je tomu i v případě samotného starosty obce Zdeňka Seidla, který se coby soukromník také se silničáři na prodeji dohodl. Rovněž část z jeho pozemků ležících na katastru obce nově přešla do majetku ŘSD.
Převody další více než desítky pozemků běží i na dalších katastrech. Po uplynutí zákonné lhůty budou v příštích dvou týdnech převedeny parcely poblíž obcí Čeradic nad Loučnou, Dašic, Dolní Rovně, Městce, Ostrova a Turova. Kromě firmy Ojgar se jedná o převody od soukromých majitelů.