Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Provizorium končí, válečný most mezi Valy a Mělicemi nahradí širší

  13:28aktualizováno  13:28
V roce 1948 postavila americká armáda provizorní most přes Labe mezi Valy u Přelouče a Mělicemi. Provizornost nakonec vydržela 70 let. Stavba z poválečné pomoci Československu bude muset udělat místo novému a širšímu mostu.

Takto by měl v budoucnu vypadat most přes Labe mezi Valy u Přelouče a Mělicemi. | foto: Vizualizace Ředitelství vodních cest ČR

Ten most zná každý, kdo někdy vyrazil do Valů na známé trhy, nebo se jezdí koupat na oblíbený písník v Mělicích. Úzký, jednosměrný, železný, pobitý jen prkny a na zúženém vjezdu každou chybu řidič zaplatí minimálně odřenou barvou z karoserie.

Most mezi Valy nad Labem a Mělicemi bude nahrazen novým a širším.

Most mezi Valy nad Labem a Mělicemi bude nahrazen novým a širším.

Přesto jde o klíčovou stavbu. Mostů přes Labe je v okolí Pardubic zoufale málo, a tak se auta přes válečný americký most jen hrnou. Jenže typické klapání dřeva už brzy utichne. Nejpozději příští rok by Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) mělo nad řekou začít budovat nový most. „Má pravomocné stavební povolení, pozemky jsou vykoupeny,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský s tím, že by stavba měla trvat zhruba dva roky.

Nový most, který by měl unést i kamiony, vyjde zhruba na 200 milionů korun. Přitom 150 milionů korun má dát Ředitelství vodních cest a dalších skoro 50 milionů přispěje Pardubický kraj. Po dokončení prací by měl nový most přejít právě do majetku krajského úřadu.

„I přes nesplnění podmínky realizace plavebního stupně Přelouč je Ředitelství vodních cest a Ministerstvo dopravy ochotno uskutečnit stavbu mostu mezi Valy a Mělicemi s tím, že kraj zajistí finanční spoluúčast,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Starý most na smetišti neskončí

Nový most by měl podle něj splňovat veškeré parametry pro silnici nižší třídy a pro řidiče by měl být komfortnější a bezpečnější. Na rozdíl od současného bude obousměrný, jeho součástí má být i pruh pro cyklisty a lávka pro pěší.

„Výstavba mostu je pro nás důležitá z hlediska plnohodnotného propojení obou břehů Labe v dané lokalitě. Tato stavba nahradí současné mostní provizorium, omezující dopravní obslužnost, a zároveň vytvoří podmínky pro rekonstrukci dalších dvou mostních objektů v Přelouči a Řečanech nad Labem, které jsou rovněž v havarijním stavu,“ řekl před časem dnes už bývalý náměstek hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek.

Most spojenců, postavený ve Valech těsně po druhé světové válce, podle informací Českého rozhlasu neskončí na smetišti. Mluvčí ŘVC Jan Bukovský totiž rádiu řekl, že most je v natolik dobrém stavu, že zájem o něj projevili pardubičtí silničáři. Před stavbou nového starý provizorní most rozeberou a budou ho využívat při živelných katastrofách nebo při opravách jiných mostů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kromě hřišť se mají na místě objevit nové prvky zpříjemňující odpočinek.
Lidé uvidí, jak Pardubice chtějí změnit pravý břeh řeky Labe

Výraznou změnu podoby pravého břehu Labe chystají Pardubice. První plány přitom vyvolaly poměrně velký odpor části veřejnosti, které se nelíbilo především...  celý článek

(ilustrační snímek)
O jeden hlas. Litomyšl s dálnicí hýbat nechce, ale odpůrci se nevzdávají

Zastupitelé Litomyšle ve čtvrtek většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho připravovanou trasu dálnice D35 kolem...  celý článek

Projekční firma JIKA - CZ zveřejnila vizualizace, které ukazují novou podobu...
Oprava stadionu s podmínkami pro první ligu bude stát půl miliardy korun

Pardubičtí radní připravují opravu fotbalového stadionu za arénou a jeho okolí. Pokud nenastanou komplikace, modernizace se uskuteční v letech 2019 a 2020....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.