Prosklená hala ústeckého nádraží vlevo je přístupná podchodem. Zatím je stanice ve zkušebním provozu a úplné pohodlí pro cestující ani železničáře ještě nenabízí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nové nádraží v Ústí nad Orlicí je malé, moderní a zatím nedodělané

  • 9
Cestující přes železniční stanici Ústí nad Orlicí stále projíždějí staveništěm. Nové nádraží je sice už druhý týden otevřeno, ale jen ve zkušebním provozu.

Ihned po otevření sklidilo nové hlavní nádraží v Ústí nad Orlicí velkou kritiku. V tom duchu, že bylo otevřeno předčasně. Za pár dní se však leccos zlepšilo.

„Dost mi vadí, že ho otevřeli, i když byl k němu přístup pouze blátem,“ řekla například ústecká cestující Ludmila Vašátková.

„Všude samá páska zakazující vstup, nedodělky, kam se podíváte. V podchodu pro pěší se bylo možné ještě včera přilepit na asfalt. Výtahy nefungují, neprošly revizí, do šachty se tlačí spodní voda. Maminky s kočárky mají na nástupiště z podchodu provizorní nájezdy z latěk jak pro dělníky s kolečkem,“ reagoval brzy po otevření stanice obyvatel Ústí nad Orlicí Josef Martinec.

Stavbaři se ovšem brání. „Avízovali jsme dopředu, že je nádraží ve zkušebním provozu a že práce ukončíme až 31. března,“ řekl stavbyvedoucí Eurovie Jaroslav Strnad.

A dodává, že nedokončené chodníky mají vazbu na další práce, které budou spolu s podchodem pro pěší a cyklisty dokončeny do 10. prosince.

Výtahy prý nebyly první dny v provozu, protože chyběly potřebné doklady o revizích. A voda se do šachet dostala kvůli nedokončenému zastřešení na nástupišti číslo jedna i kvůli čtyřnásobnému čištění tlakovými myčkami.

S otevřením mohli počkat

Také Josef Martinec později už svá vyjádření mírní. „Trochu se to zlepšilo, nejdříve to byla katastrofa. Ale stejně mám dojem, že nádraží bylo otevřeno předčasně, aby vrcholoví manažeři Eurovie brali předvánoční odměny,“ dodal Josef Martinec.

Podle něho si zkušební provoz mohou dovolit malá nádraží, ale ne nádraží v Ústí nad Orlicí, kde denně parkují desítky aut a projdou tudy stovky lidí. „S otevřením mohli počkat, až budou hotové aspoň cesty. Aby se nechodilo z chodníku do bláta, přes štěrk, pak zase přes kus chodníku,“ dodal Martinec.

Řada nedodělků průběžně mizí, nádraží se stále vylepšuje. Ale některé negativní ohlasy se týkají i toho, co se jen tak změnit nemůže. Třeba velikost nové skleněné budovy.

Nádraží v Ústí nad Orlicí

Hlavní přínosy stavby:

  • Dlouhý úsek s rychlostí 160 km/h.
  • Zvýšení komfortu cestujících novými přístupy ke stanici, přednádražím a novou výpravní budovou.
  • Pohodlný nástup a výstup cestujících na nových nástupištích.
  • Nové silniční napojení místní části Kerhartice.
  • Zvýšení podjezdné výšky na silnici II/315 pod železniční tratí.
  • Zrychlení mezinárodní dopravy po trase I. tranzitního železničního koridoru.
  • Dosažení vyšší bezpečnosti zrušením úrovňových křížení.

„Na Ústí mně připadá nádraží hodně malé, má málo míst k sezení,“ řekla například cestující Ludmila Vašátková. „Ještě není vše hotové, na definitivní názor je brzy, ale nelíbí se mi, že má nádraží jen dvanáct míst na sezení a není tam zatím nic, kde by si člověk mohl koupit nějaké občerstvení,“ řekla obyvatelka přilehlých Kerhartic Dagmar Jiroutová.

Původní nejasné značení a zmatek cestujících mizí. Ale horší jsou problémy při přestupování.

„Když přestupuji z vlaku na Českou Třebovou na vlak na Letohrad, který stojí přes celou šířku podchodu až u skály, je to děsná dálka. Na přestup mám jen čtyři minuty, je to jen tak tak. A to jsem zvyklý běhat,“ řekl například Jiří Krček z Brandýsa nad Orlicí s tím, že senioři mohou mít potíže.

Za velké přestupní vzdálenosti může zachování staré nádražní budovy, která se po tlaku petičníků stala kulturní památkou a nesmí být zbourána. Stojí dále na ostrově uprostřed kolejí a lidé jí říkají „Kadrmanova vila“ podle iniciátora petice.

„Tahle stará budova, se kterou si nikdo neví rady, nádraží ruší a měla se zbourat,“ řekla Dagmar Jiroutová za řadu dalších kritiků.

Ústecká moderní stanice však má i své příznivce. I když s drobnými výhradami. „Je hezká. Ale pro nás jako pro většinu obyvatel Ústí je výhodnější zastávka Ústí nad Orlicí město. Tohle nové nádraží je výhodnější pro obyvatele Kerhartic,“ uvedl Václav Klička.

,