Spokojení stále nejsou všichni. Lidé dojíždějící z některých vesnic do Ústí nad Orlicí si stěžují na vypuštění zastávek u nemocnice. Ilustrační foto

Spokojení stále nejsou všichni. Lidé dojíždějící z některých vesnic do Ústí nad Orlicí si stěžují na vypuštění zastávek u nemocnice. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Autobusy jezdí zase jinak, v Pardubickém kraji ubylo 220 spojů

  • 7
Na konci roku zahájené změny v organizaci autobusové dopravy v Pardubickém kraji mají za sebou další kolo. Od 1. dubna začala platit mimořádná úprava jízdních řádů, které jsou o 220 spojů hubenější.

"Úpravy se projevily na celém území Pardubického kraje, zrušení se dotklo pěti procent spojů," uvedl hlavní technolog společnosti Oredo, která dopravu organizuje, Tomáš Jurček.

Sáhodlouhé seznamy mnoha stovek změn u jednotlivých spojů uváděné na webových stránkách společnosti usvědčují autory z nedokonalého zpracování dosavadních jízdních řádů.

Organizace zřízená Pardubickým krajem se proto nyní snaží vylepšit návaznost spojů, vyhnout se neustálému opožďování autobusů na některých linkách a zbytečným jízdám prázdných autobusů. I tak se bude jezdit mnohem víc než loni, kdy autobusy v kraji ujely přes 14 milionů kilometrů. Letos to bude kolem 18 milionů kilometrů.

Vyjádřete se

Jste spokojení s novými jízdními řády? Změnilo se něco při vaší cestě do práce nebo do školy? Kde jsou největší problémy? Pište do diskuse pod článkem nebo na e-mail redpa@mfdnes.cz.

"Zrušeny byly spoje, které nebyly cestujícími využívány, například ranní víkendový spoj z obce Rohoznice do Lázní Bohdaneč. V některých případech byl spoj nahrazen jinou variantou spojení, například spoj jedoucí ze Svitav do Poličky ve 12:55 hodin byl nahrazen autobusy odjíždějícími z autobusového nádraží ve Svitavách o půl hodiny dříve nebo později," dodal Tomáš Jurček.

"Děti nebudou muset tak brzy ráno vstávat," uvedla například ředitelka Základní školy v obci Vápno na Přeloučsku Jana Školníková. Ale už se objevují také kritické ohlasy.

Někde autobusů ubylo a stížnosti trvají

"Nové jízdní řády nebudou lepší, protože nám vzaly nějaké autobusy. Některé připomínky však byly aspoň částečně vypořádány. Marně jsme například připomínkovali zrušení autobusu, který objíždí obce po skončení druhé směny ve vysokomýtském Ivecu," řekla například starostka Zámrsku Zuzana Tvrzníková.

Lidé dojíždějící z některých vesnic do Ústí nad Orlicí si zase stěžují na vypuštění zastávek u nemocnice a nutnost přestupů na jiné autobusy, které nemusejí přijet.

Po prosincové revoluci v jízdních řádech, která "vytočila" spoustu lidí, začínají nyní cestující a obecní úřady sbírat další várku zkušeností o kvalitě jízdních řádů, důvěra v jejich zpracovatele je však už narušena.

Spousta věcí zůstala nevyřešených, říká starosta a senátor Šilar

"Dojíždění žáků do školy v Horní Čermné nakonec Oredo po několika nátlacích vyřešilo, ale spousta věcí zůstala nevyřešených. Nejvíc kritizuji způsob jednání a aroganci zástupců Oreda a Pardubického kraje, kteří vůbec nepochopili, že je to veřejná služba placená z krajských peněz, místo toho se jich představitelé obcí musejí o změny doprošovat. Na setkání starostů Lanškrounska jsem nezaznamenal, že by si některá obec na ně nestěžovala. Optimalizace se nepovedla, byla uspěchaná a chtěla víc času na přípravu," řekl senátor a starosta Horní Čermné Petr Šilar, který se například marně snažil podpořit dálkový autobusový spoj z Králicka do Ústí nad Orlicí nebo svoz pracovníků do firmy Formplast Purkert na Jablonsku.

Časy odjezdů upravila společnost Oredo u 2,7 procenta spojů. Za významné úpravy považuje například zajištění návaznosti mezi spoji směrem na Moravu na trasách Jevíčko - Konice a Chornice - Dzbely.