Letecký pohled na novou úpravu prostoru před nádražím.

Letecký pohled na novou úpravu prostoru před nádražím. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Podepsáno. Okolí pardubického nádraží se změní i za švýcarské miliony

  • 10
Přestavba náměstí Jana Pernera u pardubického hlavního nádraží je na spadnutí. Do země se kopne nejspíše už za pár týdnů a jasné je, že se lidé musí připravit na ohromné dopravní komplikace. Projekt za 176 milionů má být hotový na jaře.

Přesně po dvou letech v úřadě se pardubičtí radní mohou pochlubit svým prvním velkým úspěchem. Ten je sice zatím jen na papíře, ale zdá se, že plánovanou opravu náměstí Jana Pernera už nic nezhatí.

Ve čtvrtek ostatně zástupci radnice podepsali smlouvu s manažery firmy Strabag, která bude mít dílo za zhruba 176 milionů korun na starosti.

„Jsem rád, že se projekt, na němž jsme začali pracovat bezprostředně po našem nástupu na radnici, podařilo dovést ke zdárnému konci a město se konečně dočká důstojné vstupní brány,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

Stavbu bude zhruba z poloviny dotovat Program švýcarsko-české spolupráce. Jeho zástupci už nevěřili, že by Pardubice stihly splnit požadované termíny, ale nakonec politikům vyšli vstříc.

„Máme oficiálně potvrzeno, že švýcarská strana souhlasí s posunutím termínu dokončení projektu na 14. červen 2017. Od Švýcarů můžeme získat 85 procent způsobilých nákladů, maximálně pak 108 milionů korun,“ doplnil náměstek primátora zodpovědný za dotace Jan Řehounek.

Termín pro dokončení stavby se zdá dostatečný. Ve smlouvě je totiž nastaveno datum, do kdy má být hotovo. Stavbaři dostanou přesně 180 dní od chvíle, kdy převezmou staveniště. To by se mělo stát do konce října, tedy hned poté, co nabude právní moci stavební povolení.

„Ušili jsme na sebe bič, a to jak termínově, tak i cenově. To ale ani náhodou neznamená, že bychom odvedli nekvalitní práci. Věřím, že spolupráce s radnicí bude povedená a že všichni budeme na konci stavby spokojeni,“ uvedl Tomáš Hajič ze stavební firmy Strabag.

Vzniknou nová nástupiště i památník Pernera

Jeho lidé by měli prostor před vlakovým nádražím během šesti měsíců změnit k nepoznání. Před nádražní budovou se změní organizace automobilové dopravy, klidová zóna s vodním prvkem se přesune na vhodnější místo. Vozy městské hromadné dopravy dostanou na místě dnešní fontány nový terminál, vybavený moderními informačními systémy. Přibudou také nástupní a výstupní hrany pro pravidelné linkové autobusy v bezprostřední blízkosti nádraží, parkoviště K+R, cyklověž s automatickým samoobslužným systémem či venkovní kryté stojany pro jízdní kola.

Místo zbude i pro památník Jana Pernera, který se před lety zasloužil o vybudování železnice do Pardubic a tím o další rozvoj města.

„Na nový terminál se těšíme, protože konečně bude u nádraží propojena veškerá doprava,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán, který však zároveň upozorňuje na to, že cestující MHD i řidiče čeká výjimečně náročné období.

„Bude to hodně náročné, naše vozy nebudou moci k nádraží jezdit a silně omezená bude i automobilová doprava,“ dodal Pelikán.