Labe v Pardubicích zatím brázdí jen parník Arnošt. Podle optimistických vizí by lodí mohlo brzy přibýt. Město chce přístav nad zdymadlem.

Labe v Pardubicích zatím brázdí jen parník Arnošt. Podle optimistických vizí by lodí mohlo brzy přibýt. Město chce přístav nad zdymadlem. | foto: Tomáš Kubelka

Pardubice chtějí dva přístavy. Brzdí to ale Přelouč

  • 10
Podle smělých plánů nového šéfa Ředitelství vodních cest České republiky Lubomíra Fojtů by v Pardubicích už za čtyři roky mohl vzniknout přístav. Nejen obchodní. Debatovat se totiž začalo už i o přístavu rekreačním. Že by se v Pardubicích přenesl život k vodě už v tak brzkém horizontu, se však příliš nezdá vedení města.

"Myslím, že rok 2018 je skutečně hodně optimistický. Pro oba přístavy. Nejdůležitější je vybudovat plavební stupeň Přelouč a pak vyřešit dopravu v Pardubicích," myslí si primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

"Pouštět se do nové studie, která by posuzovala vliv obchodního přístavu na životní prostředí, jak Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC ČR) chce, je nyní předčasné. Zatím nejsme schopni tak velké logistické centrum dopravně obsloužit," dodává Fraňková s tím, že je proto nutné otevřít téma jihozápadního obchvatu města.

Začít se musí v Přelouči

Lubomír Fojtů, ředitel ŘVC ČR, se však myšlenky nevzdává. "Přístav bychom chtěli uvést do provozu v roce 2018 spolu s plavebním stupněm v Přelouči," říká Fojtů. Upozorňuje tak i na to, že bez splavnění Labe u Přelouče by vybudování přístavů nemělo smysl.

"Činíme nyní všechno pro to, abychom v Přelouči začali stavět ještě letos. Problém není v pozemcích nebo jiných podkladech pro stavbu, ale ve formálních procesech na správních úřadech, které vyžadují svůj čas," dodává Fojtů.

Čáru přes rozpočet ovšem může udělat krajský úřad, který minulý týden zrušil pravomocné územní rozhodnutí ke stavbě plavebního kanálu kvůli chybám úředníků.

Lokality na přístav jsou tři. Uvidí se 

Přístavy by vybudovalo ŘVC ČR, jen cena toho obchodního se odhaduje na více než dvě stě dvacet milionů korun. Na město by zbylo vyřešit návaznou infrastrukturu a zaplatit přístupové komunikace.

Obchodní přístav by měl být na levém břehu Labe ve Svítkově. "Plocha k výstavbě veřejného obchodního přístavu pro nákladní lodě je již více než půl století vyčleněná v této lokalitě městem Pardubice v územním plánu. Délka přístavná hrany by měla být přibližně pět set padesát metrů, přičemž podél ní by měla být ještě šedesát metrů široká plocha pro překlad zboží," popisuje projekt přístavu Lubomír Fojtů. "Celkem by bylo možné překládat zboží ze čtyř lodí současně," dodává Fojtů.

Pro rekreační přístav má magistrát vytipovaná tři místa, v nichž by jednou mohly kotvit lodě. "Všechna jsou na pravém břehu Labe v oblasti mezi zdymadlem a slepým ramenem. Kapacitu odhadujeme zhruba na padesát lodí," popisuje vizi Karolína Koupalová z odboru hlavního architekta.