Cestující si musí od neděle zvykat na nové jízdní řády autobusů. Ilustrační

Cestující si musí od neděle zvykat na nové jízdní řády autobusů. Ilustrační foto: Michal Klíma, MAFRA

Pardubický kraj omezí od neděle dopravu. Autobus není taxík, hájí škrty

  • 5
Se změnami jízdních řádů v mají cestující v Pardubickém kraji v posledních letech špatné zkušenosti. Ani ty poslední, které začnou platit v neděli, nepřinesou změny k lepšímu. Na úspory doplatí autobusová doprava hlavně o víkendech a v létě.

Spoj zrušen, spoj zkrácen, vynechá zajíždění, vynechá zastávku, nejede v neděli, změna kilometráže, spoj ukončen tam a tam. Počet změn jde do stovek, o čemž se ostatně mohou přesvědčit cestující na webu společnosti Oredo, která změny ve spolupráci s krajským úřadem a odborníky na dopravu připravila.

Změny nediktovala jen nespokojenost cestujících, ale i zastupitelstvo kraje, které schválilo snížený rozsah dopravní obslužnosti pro letošní rok ve výši 16,8 milionů korun. Nejčastější je omezení víkendové dopravy.

Radní Dušek nečeká nespokojenost cestujících

"Autobusové linky jsou vedeny v souladu s požadavky starostů. Myslím si tedy, že lidé by mohli být relativně  spokojení. I když realitu ukáže až samotný ostrý provoz. Nemyslím si, že změny přinesou a priori nespokojenost," předpovídá krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Ale někteří cestující ji vyjadřují už předem. "Nechápu, proč nenechají alespoň v letním období víkendové spoje například v oblasti Dolní Morava a Polička. Docela jsem se těšil, že o víkendu budu moct cestovat po různých zajímavostech kraje, a teď se zas nikam nedostanu, jen tam, kde jezdí vlak," uvedl uživatel -švarc- na diskusním serveru o dopravě K-report.net.

"Samozřejmostí je rušení víkendových spojů, leckdy s obsazením kolem 10 až 15 osob a zrušení, nebo značné omezení, propojení mezi autobusovou a železniční dopravou. V okresech Svitavy a Ústí nad Orlicí dochází k daleko větším redukcím přes prokazatelně lepší ekonomické výsledky oproti zbylým územím," řekl dopravní expert Denis Sitora.

Podle něj je například plánováno omezení spojů na drtivé většině linek o prázdninách v časech mezi 8. a 12. hodinou, kdy žádní školáci nejezdí, ale obsazení některých takto omezených spojů se pohybuje až kolem 30 cestujících.

Bude těžší dostat se z Lanškrounska na jižní Moravu

Příkladem je i velmi drastické omezení linky Lanškroun - Svitavy, kde se ruší všech šest párů spojů o víkendu a pět párů v pracovní dny. Z oblasti Lanškrounska tak bude velmi obtížné cestovat na Brněnsko. Dalším příkladem je omezení zajíždění linky z Letohradu do Ústí nad Orlicí na vlakové nádraží v Ústí nad Orlicí u většiny spojů.

"Jestliže považujeme za nespokojenost jednotlivce, který má autobus místo taxíku, tak tomu bych rozuměl, ale nejsme tak bohatý kraj, abychom si mohli dovolit pro jednoho cestujícího posílat desetitunové autobusy," reaguje Jaromír Dušek. 

Na poslední chvíli se Oredo rozhodlo kvůli připomínkám cestujících ponechat společnou obsluhu choceňského autobusového nádraží i železniční stanice v nezměněné podobě, původně už autobusy neměly k vlakům zajíždět.

Podle krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška budou všechny příští změny už jen "kosmetické". Slibuje, že nový jízdní řád pár let vydrží.

Ke komfortu se cestující postupně dostanou

Podle něj  budou redukovány linky neobsazené, jezdící převážně o víkendech a v nočních hodinách, popřípadě v prázdninových měsících. 

"Nezapomeňme, že jízdní řády v roce 2011 byly z hlediska rozsahu dostatečné a přitom jsme jezdili přes čtrnáct milionů autobusových kilometrů. Nyní chystáme šestnáct a půl milionů autobusových kilometrů, takže pokud by byly tyto linky vedeny v souladu s požadavky starostů, byl by to vysoký komfort. Ale k němu se musím propracovat během roku," dodal Dušek.