Pohled na stavbu první části obchvatu Chrudimi ze září 2014.

Pohled na stavbu první části obchvatu Chrudimi ze září 2014. | foto: Městský úřad Chrudim

Kus obchvatu Chrudimi i druhá kolej do Hradce začnou letos sloužit

  • 2
Hned několik důležitých staveb se letos dokončí v Pardubickém kraji. Měla by začít fungovat část obchvatu Chrudimi. V Pardubicích se dokončí dvě velké stavby, které výrazně změní tvář města - třída Míru a Tyršovy sady. Bude hotová i druhá kolej železniční trati do Hradce Králové.

Pokud se nic zásadního nepokazí, politiky z kraje čeká v roce 2015 velké přestříhávání slavnostních pásek.

Politici nebudou chybět třeba u otevření druhé železniční koleje, která spojí Pardubice a Hradec Králové. Ta by měla na osm kilometrů dlouhém úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem být hotová do podzimu letošního roku. Stavba vyjde na 770 milionů a provádí ji firma Skanska. Po roce 2015 by se mělo pokračovat v úsecích Rosice - Stéblová a Hradec Králové - Opatovice.

„Účelem stavby je vybudovat v celém úseku druhou kolej a rekonstruovat kolej stávající s cílem dosažení rychlosti 160 kilometrů v hodině i pro klasické soupravy,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš s tím, že nyní se na trati jezdí maximálně 120 kilometrů v hodině.

Ze železničních staveb skončí rovněž rozsáhlá modernizace železničního uzlu v Ústí nad Orlicí. „Avizovali jsme dopředu, že je nádraží ve zkušebním provozu a že práce ukončíme 31. března,“ řekl před měsícem stavbyvedoucí Eurovie Jaroslav Strnad.

Chrudim se dočká části vysněného obchvatu

Lidé z Chrudimi se pak zase těší na chvíli, až řidičům letos začne sloužit první část obchvatu města. Dělníci nyní pracují na několika místech a například staví mostní estakádu, která překlene údolí řeky Chrudimky a železniční trať do Hrochova Týnce. 

„Údolní most bude dlouhý šest set metrů. Předloni jsme udělali piloty, loni se pracovalo na mostní konstrukci, má třináct polí. Letos se budou dělat izolace, římsy a vybavení mostu,“ řekl ředitel stavby Zbyněk Jakubský z Eurovie.

Letos hodlají silničáři pokračovat v přípravě druhé části obchvatu směrem na Slatiňany.

„Na stavbu druhé etapy obchvatu Chrudimi v současné době aktualizujeme dokumentaci pro stavební povolení. Na jaře 2015 budeme mít aktuální geometrické plány a chtěli bychom obnovit výkupy pozemků,“ uvedla vedoucí úseku výstavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Hana Jarolímová.

V prosinci se pak otevře nejvyšší patro křižovatky u Opatovic nad Labem na Pardubicku, která se stane základem pro silnici R35. I tam dělníci pracují velmi rychle.

Ředitelství silnic a dálnic také plánuje začít přestavbu klíčové křižovatky U Trojice v Pardubicích na silnici I/37 (více jsme o ní psali zde). Stavební práce za téměř 360 milionů korun potrvají nedaleko rafinérie Paramo tři roky a budou znepříjemňovat život motoristům. Odměnou by jim poté mělo být zmizení dopravního špuntu, který omezuje dopravu na trase Hradec Králové - Chrudim.

Otevře se i opravená třída Míru

Už na konci února by dělníci z liberecké firmy Syner měli dokončit opravu třídy Míru za 120 milionů korun. Pardubice tak přesně po roce získají zpět svou hlavní ulici.

„Zástupci společnosti Syner nás opět ujistili, že vše stihnou v termínu, tedy do konce února. K tomu ale dodávám, že vše záleží na klimatických podmínkách. Pokud nenapadne hromada sněhu, vše se stihne,“ uvedl primátor Martin Charvát ke stavbě, kterou z valné části dotuje Evropská unie.

To samé platí pro další velký pardubický projekt, kterým je zásadní přeměna Tyršových sadů za zhruba 80 milionů korun. Tam by stavbaři měli finišovat na konci prvního pololetí. „Stavba se stále teprve rozjíždí, zatím se ovšem nezdá, že by měly nastat nějaké fatální potíže,“ uvedl k tomu Charvát.

,