Obchvat podpořili před časem v Chrudimi demonstranti zablokováním dopravy.

Obchvat podpořili před časem v Chrudimi demonstranti zablokováním dopravy. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Politici přiklepli Chrudimi sto milionů, může se začít stavět obchvat

  • 7
Obchvat Chrudimi, který ministerstvo dopravy letos v rámci úspor vyškrtlo ze svých plánů, dostal nečekanou šanci. Poslanecká sněmovna ve středu totiž schválila 100 milionů korun na zahájení této stavby.

Je to, jako když v pokeru na začátku hry přijde eso a král v barvě. Je to slušná šance na úspěch, ale výhra to není ani zdaleka.

Poslanecká sněmovna schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2013, ve kterém překvapivě poprvé figuruje stavba obchvatu Chrudimi. Na její zahájení je vyčleněno 100 milionů korun. Pro Chrudim, kde na průtahu pravidelně umírají chodci, doprava dusí obyvatele v centru a řidiči se trápí v kolonách, je to skvělá zpráva.

Na stavbu silnice od Medlešic po Kaufland je ovšem třeba v dalších letech vybojovat ze státního rozpočtu víc, obchvat vyjde na půldruhé miliardy s daní.

Může se stavět? Je to skoro zázrak

"Nechci říct, že to je zázrak, ale je to skoro zázrak. Peníze teď nejsou na nic. Pokud se dá sto milionů, je větší šance, že se bude pokračovat," řekl chrudimský poslanec ČSSD Jan Chvojka.

"Fakticky mohou začít stavební práce na obchvatu města," řekl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Ještě nedávno byl obchvat odepsán a pohřben. "Na přímou otázku, kdy je možný termín zařazení této stavby, tak do roku 2014 to nebude," uvedl letos v květnu tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš ve Sněmovně. Stát prý má tak málo peněz na silnice, že je bude dávat výhradně do akcí, které podpoří i Unie. A to obchvat Chrudimi není.

"Neslíbím, že obchvat bude za tři roky"

Stavbu obchvatu do rozpočtu státního fondu protlačil hospodářský výbor, ve kterém sedí chrudimský poslanec Jan Čechlovský z ODS. "V tuto chvíli nemohu říct, že obchvat Chrudimi bude za tři roky. Ale je to důležitý krok, v rozpočtu fondu tato částka původně nebyla, teď se nám podařilo ji tam dostat," řekl Čechlovský.

Když se všechno sečte, vychází to takto: archeologický průzkum na trase obchvatu už skončil. "To hlavní je hotové," uvedl Jan Musil z Regionálního muzea v Chrudimi. Výkupy pozemků na samotné trase se dokončují. Přeložení horkovodu se odsunulo na příští rok, ale potřebných 50 milionů je na to necháno stranou. A nyní je tu dalších sto milionů korun.

Jenže na tak obrovskou akci to je docela málo peněz. Co s nimi? Starosta Petr Řezníček by byl nejraději, aby začala skutečná stavba silnice, třeba plánovanou estakádou přes Chrudimku. Tak, aby se v ní další rok už muselo pokračovat.

Ředitelství silnic a dálnic ale asi nenadchne představa, že by mělo lepit obchvat tempem sto milionů za rok. Klíčové bude, co udělá nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

"Má k nám přijet 15. ledna. Bude to pracovní návštěva, nedorazí v koloně limuzín a s velkou pompou," naráží na někdejšího ministra dopravy Víta Bártu, který před dvěma roky lidem v Chrudimi obchvat slíbil. "Prostě obchvat bude," řekl. Přestřihávání pásky mělo přijít na řadu v roce 2013.

,