Podle nového jízdního řádu má čtrnáct rychlíků Českou Třebovou jen projíždět.

Podle nového jízdního řádu má čtrnáct rychlíků Českou Třebovou jen projíždět. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vlaky přestanou zastavovat v České Třebové. Protestují i města z okolí

  • 28
V návrhu nového jízdního řádu, který by měl začít pro vlaky Českých drah platit od prosince tohoto roku, stojí, že čtrnáct ze všech rychlých vlaků, které denně projedou Českou Třebovou, nebude v této stanici stavět. To však odmítá nejen vedení Třebové, ale také starostové okolních měst.

Letos na konci července hejtman Martin Netolický i starosta České Třebové Jaroslav Zedník při jednání s ministrem dopravy Danem Ťokem dali najevo, že nesouhlasí s plánovaným „zrychlením“ vlaků na Bratislavu tím, že nebudou stavět v České Třebové. Ministr slíbil, že věc nechá posoudit nezávislé odborníky. Firma Sudop, která studii připravila, ale dospěla k závěru, který se politikům z Pardubického kraje vůbec nelíbí: obslužnost České Třebové je zajištěna dobře, plán ministerstva dopravy je v pořádku.

Autoři studie vypočítali, že díky pouhému projíždění sedmi párů vlaků Českou Třebovou se uspoří statisíce za trakční energii, protože při rozjezdu lokomotiva spotřebuje nejvíce proudu. A že jízda se cestujícím zkrátí o tři minuty.

Proti změně protestují nejen politici z České Třebové, ale také z Ústí nad Orlicí, Litomyšle, Lanškrouna, Třebovic, Rybníku, Semanínu, Přívratu a obcí a měst sdružených do Regionu Moravskotřebovska a Jevíčska.

„Poslali jsme společný dopis, který upozorňuje na to, že když už někdo studii dělá, má posuzovat počet lidí, kteří v Třebové nastupují nebo vystupují a odkud přijeli nebo kam pak jedou. A ne že nám od stolu zruší čtrnáct rychlíků na Brno jen proto, aby vlaky jezdily rychleji,“ řekl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.

S jeho názorem souhlasí i okolní města. „Připojili jsme se k protestu proti rušení zastávek 14 spojů do Brna,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Starostové ve svém dopise ministrovi a Českým drahám rovněž upozorňují, že železniční doprava Českých drah je pořád veřejnou dopravou, „která se dotuje pěti a půl miliardami z veřejných rozpočtů. Jsou to veřejné peníze, které jdou na to, aby se lidi veřejně někam dostali,“ řekl Zedník.

Podle ministerstva je obslužnost Třebové dobrá

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold řekl, že pokud jde o zastavování vlaků v České Třebové, není jízdní řád dosud uzavřen. „Dosud jsme neobdrželi vyjádření všech zúčastněných subjektů k navrženému modelu a budeme o něm ještě jednat i se zástupci Pardubického kraje. Platí však, že vlastní dopravní obslužnost České Třebové dálkovými spoji je i v návrhu jízdního řádu pro rok 2016 zajištěna velmi dobře,“ uvedl Tomáš Neřold.

Je tak možné, že žádné další změny už navržený jízdní řád nedozná. Práce na jízdním řádu 2016 ukončily samotné České dráhy na začátku září.

„V současnosti jsou tedy známé plánované změny platné od 13. prosince 2015, kdy nový jízdní řád vstoupí v platnost,“ sdělil mluvčí generálního ředitelství Českých drah Petr Šťáhlavský.

Doplnil, že pokud jde o spojení mezi Prahou a Brnem, jedná se o vlaky vedené v závazku veřejné služby na objednávku ministerstva dopravy. „Pokud jde o vlastní dopravní obslužnost České Třebové dálkovými spoji, pak je i v jízdním řádu 2016 v rámci České republiky nadstandardní a je srovnatelná pouze s nejvýznamnějšími krajskými městy,“ uvedl Šťáhlavský.

Podle něj podstatným způsobem dojde ke zvýšení kvality cestování díky nasazení nových rychlíkových elektrických jednotek InterPanter na rychlíky Praha-Brno, které zastavují také v Chocni, Ústí nad Orlicí, České Třebové a ve Svitavách.