Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je hřbitov letadel. Nadšený letecký archeolog ví, jak je najít

  12:56aktualizováno  12:56
Junkers, messerschmitt, focke. Smrtonosné letouny z období druhé světové války jsou stále tady. Obvykle několik metrů pod zemí. Jan Pohorelec z Čepí na Pardubicku ví, jak je najít. Historických trosek už má tolik, že připravuje unikátní muzeum.

Říká si letecký archeolog a kromě toho, že tráví spoustu času v archivech, pracuje i s méně exaktními metodami. Letadla či spíše jejich zbytky hledá pomocí obyčejných proutků jako proutkaři při pátrání po vodě.

Připouští, že leckdy z něj lidé mají legraci. „Myslí si, že hledám vodu, ale já hledám éro. Zjistím anomálii, protože dřív tam byl rostlý terén, ale pádem letadla se narušil,“ říká letecký archeolog Jan Pohorelec.

Jan Pohorelec.

Jan Pohorelec.

Sběratele zajímá cokoliv, co na první pohled díly z letadla ani nepřipomíná. To, co na laika působí jako stožár, je ve skutečnosti křídlem letadla. Obrovský motor jako z tanku zase pochází z letounu Junkers JU-52, který před šestnácti lety našel na úpatí Sněžky.

„Byl v národním parku, kam se nesmí chodit. Ale vědělo se o něm. Stáhli jsme ho dolů helikoptérou,“ říká k cennému nálezu Jan Pohorelec.

Zapálený hledač letadel začal s neobvyklým koníčkem v roce 1997, když u Třebosic našel a vyzvedl německou stuku, obávaný bombardovací letoun, který útočil střemhlav.

Majitelé pozemků mu často nevěří, že pod nohama mají letadlo – na povrchu nebývá vůbec nic znát. „Když jsme kdysi jednomu starému mládenci řekli, že na jeho zahradě je letadlo, klepal si na čelo. Vzal jsem proutek a hned jsem věděl, že tam je. Vzal rýč a lopatu a začal kopat. Až našel leteckou přezku. Začal hrabat jako blázen... Nakonec jsme ho od něj koupili a druhý den za pomoci techniky vykopali,“ popisuje hledačský zážitek.

Jako zakladatel Východočeského leteckého archivu má informace o kdejakém letadle, které u nás havarovalo.

„Letadla mě baví od mládí. Je na nich hromada krásných nápadů a skvělých technických řešení. Inspiruji se konstrukcí letadel i ve své strojírenské branži,“ listuje Jan Pohorelec tlustou dílenskou příručkou jednoho z letadel. Na jeho dvoře v Čepí lze na několika metrech čtverečních vidět to nejzajímavější, co za svoji téměř dvacetiletou kariéru pod zemí objevil. Své trofeje komukoli rád ukáže.

Němci vyráběli z havarovaných letadel jiná

Jak je možné, že letadla zůstala v zemi tak dlouho – sedm desetiletí? „Vyhrabat letadlo není žádná legrace, bylo třeba v hloubce devíti metrů. Nebyl na to tenkrát čas. Němci měli navíc nehody svých letadel dokonale zmapované. Co bylo na povrchu, posbírali, přetavili a udělali letadlo jiné,“ vysvětluje trvanlivost nálezů nevšední archeolog.

Dnes má už tolik exponátů a zbylých dílů letadel, že se rozhodl pro výstavbu muzea. „Kousek odsud jsem koupil hasičárnu, na které začínáme dělat. Bude v ní Muzeum letecké archeologie. Exponáty doplní fotografie celých letadel s jejich historií a příběhem toho konkrétního havarovaného kusu,“ přibližuje své plány Jan Pohorelec.

Letecký archeolog má zálusk ještě minimálně na jeden „pohřbený“ letoun. Místo tají, aby ho někdo nepředběhl. „Chtěl bych dostat mustanga. Mám takové indicie, kde by mohl být. Jakmile budu mít chuť, půjdu se tam podívat,“ usmívá se dnes už muž v důchodu Jan Pohorelec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Firma P&V Ekotrading nakládala v katastru obce Hradec nad Svitavou s téměř 44...
Firma navezla tisíce tun odpadu na pozemky u Svitav, dostala pokutu

Inspektoři z České inspekce životního prostředí v Hradci Králové uložili pokutu 120 tisíc korun společnosti P&V Ekotrading. Firma na pozemky v katastru obce...  celý článek

Viktor Sotona. Generální ředitel společnosti ERA Pardubice, jež získala ocenění...
Chceme být klubem zaměstnanců, kteří prací žijí, říká šéf Firmy roku

„Je pro mě důležité, aby byla práce pro naše zaměstnance radostí,“ říká v rozhovoru pro MF DNES generální ředitel pardubické společnosti ERA Viktor Sotona....  celý článek

Na silnici I/35 se čelně srazilo osobní auto s kamionem, jeho řidič ve...
Čelní srážka vozu s kamionem na den bez aut skončila tragicky, řidič zemřel

Tragickou epizodu měl páteční Mezinárodní den bez aut v Pardubickém kraji. Na silnici zde totiž zahynul jeden z řidičů, který ze zatím neznámých příčin přejel...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNOLOG OBRÁBĚNÍ KOVŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.