Pobočka České Spořitelny v Pardubicích s orientační tabulí pro nevidomé.

Pobočka České Spořitelny v Pardubicích s orientační tabulí pro nevidomé. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubická banka má nový unikátní systém pro orientaci nevidomých

  • 0
Nevidomí a slabozrací v Pardubicích už si sami zvládnou dojít do banky a vyřídit potřebné záležitosti. Dřív je museli vyřizovat za pomoci asistenta, teď to dokážou úplně sami díky novému navigačnímu systému, který testuje pardubická pobočka České spořitelny.

Zajít do banky, vybrat si peníze z bankomatu, zařídit novou kreditku nebo změnit typ účtu není nic složitého. Alespoň pro zdravé lidi. Stejné drobnosti si ale musí chodit zařizovat i ti, kteří neslyší nebo nevidí. Technický pokrok posledních let jim nabízí už takové možnosti, že i návštěvu banky nebo úřadu s jejich pomocí zvládnou bez asistenta. Nejrozšířenější pomůckou jsou takzvané zvukové majáčky, které nevidomým předají základní informace o místě, u nějž stojí.

Čím je nový systém unikátní

Kombinuje tři různé pomůcky, s jejichž pomocí se zrakově postižení orientují. Z ulice do pobočky je navede akustický maják, který už je obvyklý v mnoha institucích.

Novinkou je výrazná vodicí linka, která na něj navazuje. Ta hendikepovaného vede až k orientační mapě, doplněné legendou v Braillově písmu. Z ní slepec "vyčte" vzhled pobočky, včetně rozmístění dveří, přepážek nebo schodů.

Nový navigační systém, který budou testovat hendikepovaní v pardubické pobočce České spořitelny, k majáčku přidal ještě výraznou vodicí lištu a hmatový navigační panel. Zrakově postižení tak budou při troše cviku schopni se samostatně pohybovat po pobočce.

Polovinu panelu zabírá přesný plánek, na němž je celá pobočka vykreslena pomocí vystouplých linek a symbolů znázorňujících například dveře, schody, výtah, bankomat nebo přepážky. Pod plánkem hendikepovaní naleznou legendu k symbolům, která je popsána latinkou i Braillovým písmem.

Nový systém je i pro slabozraké

"Nejdřív jsem si musela všechny prvky, které na panelu jsou, prostudovat, což mi zabralo trochu víc času. Není to záležitost několika vteřin, ale spíš několika minut. Získám ale díky nim přesnou představu o tom, jak to na pobočce vypadá," řekla po vyzkoušení nového navigačního systému Vlasta Koblucká, která se už patnáct let pohybuje za pomoci bílé hole.

Systém je navíc vyveden ve výrazných barvách a s velkými písmeny, aby se v něm dobře zorientovali i slabozrací klienti. Ti sice mají zbytky zraku, ale často se neorientují v malých nevýrazných nápisech. Většina institucí, které jsou vybaveny navigačním zařízením pro nevidomé, používá jen zvukový majáček. Ten hendikepovaného navádí pomocí namluvených instrukcí už ze zhruba padesátimetrové vzdálenosti.

Pobočka České Spořitelny v Pardubicích s orientační tabulí pro nevidomé.

Koblucká majáček spustila speciálním pagerem. Hlas jí ihned popsal, v jaké vzdálenosti se nachází schody a vchod do pobočky. "Kromě informace, o jaký objekt se jedná, na jaké je ulici a jak se přesně dostane ke vchodu, je výbornou informací třeba otevírací doba nebo odkaz na další navigační pomůcky, v tomto případě na vodicí lištu a hmatový plán," vysvětlila žena, která se snaží být co nejvíc samostatná a pohybovat se po městě bez asistenta.

Když si jde do banky vybrat peníze, nemusí kvůli tomu chodit ani k přepážce. Zvládne to sama na speciálně uzpůsobeném bankomatu, který má vstup pro sluchátka a dá se ovládat prostřednictvím hlasového navádění.

Pokud nový systém navádění zrakově hendikepovaných v Pardubicích uspěje, chce ho Česká spořitelna rozšířit i do dalších krajských měst.