Život se na úzkokolejku vrací díky nadšencům, kteří trať ve svém čase postupně...

Život se na úzkokolejku vrací díky nadšencům, kteří trať ve svém čase postupně obnovují. | foto: Radek Latislav

Mladějovská úzkokolejka získala peníze na dokončení z veřejné sbírky

  • 0
Mladějovská úzkokolejka, jedna z nejoriginálnějších turistických atrakcí v Pardubickém kraji, čeká už roky na dokončení posledního úseku na Hřebeč. Zdá se, že se to brzy povede. Po úzkorozchodné dráze budou za dva roky jezdit výletní vlaky prakticky v celé délce trati. Pomohou peníze od dárců.

Dobrovolníkům se mezi fanoušky unikátní technické památky podařilo na nadačním portálu Hithit.com vybrat částku 120 tisíc korun, která byla podmínkou, aby nadace podpořila opravu tratě z Josefky na Hřebeč stejně velkým obnosem peněz.

„Je to dobrá zpráva pro úzkokolejku jako takovou. Chci poděkovat všem, kteří se rozhodli tento projekt podpořit,“ váží si pomoci Marek Skalka z Mladějovské průmyslové dráhy.

Mladějovská úzkokolejka

Jedenáct kilometrů dlouhá průmyslová železnice o rozchodu 600 mm byla vybudována na konci 1. světové války a až do uzavření dolů a šamotky
v roce 1991 sloužila pro dopravu uhlí a lupku. Je významnou technickou památkou a turistickým cílem lákajícím do Mladějova tisíce návštěvníků ročně.

Na Josefku se bude díky úsilí desítek brigádníků jezdit z Nové Vsi po obnovené 2,5 kilometrů dlouhé trati už od příští sezony.

V létě pak chtějí dobrovolníci z 240 tisíc korun, které se podařilo získat, opravit zbývající trať z Josefky k dolu Gerhard na Hřebči.

„Pokud bychom částku nezískali a nepodařilo se peníze získat od jiných sponzorů, brigády by probíhaly, ale nebyli bychom schopni opravit úsek až na Hřebeč,“ podotýká Marek Skalka.

Příjmy ze vstupného pokrývají provozní náklady a náklady na údržbu, na velké opravy však dobrovolníkům nestačí. I když na úzkokolejce pracují ve svém volném čase a bez nároku na odměnu, štěrk, pražce, naftu nebo pronájem mechanizace je nezbytné platit.

„Projekt mladějovské úzkokolejky je výborný příklad toho, o co nám v programu V pohybu jde. Je to lokální projekt, který zapojuje komunitu lidí s jasným cílem," říká Ondřej Zapletal, ředitel Nadace Vodafone, která přislíbila projekt podpořit s jednou podmínkou.

„Aby pořadatelé skutečně grant získali, musí ale ještě získat podporu své cílové skupiny, fanoušků projektu, kteří o realizaci projektu stojí,“ podotýká Zapletal.

Přispěvatelé mohou mít na trati vlastní kolejnici

Téměř dvě stě přispěvatelů neodejde s prázdnou. Za odměnu na ně čekají jízdenky, podzimní výlet zvláštním vlakem exkluzivně až na Hřebeč nebo třeba možnost vyzkoušet si vybrané profese na dráze. Pro ty největší donátory vypraví Mladějovští dokonce soukromý vlak. Skalní fanoušky zdejší železnice potěší i možnost adopce kolejnice přímo na trati.

„Na oplátku obdržíte certifikát a vaše jméno umístíme i na adoptovanou kolejnici. Navíc získáte také jednu jízdenku,“ dodal k bohatému výčtu odměn Marek Skalka. Sbírka končí ve čtvrtek 18. září.