Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smlouvy na reklamu hledal úředník tři dny, tvrdí silničáři a účtují tisíce

  11:10aktualizováno  11:10
Správa a údržba silnic (SUS) Pardubického kraje má potíže s hledáním smluv, které mají doložit, jak tato příspěvková organizace letos a loni utrácela miliony za inzeráty a reklamu. Když MF DNES požádala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím o předložení smluv, zaměstnala podle silničářů jednoho úředníka na 21 hodin.

Ilustrační foto. | foto: SUSPK

„Vyhledávání a příprava jedné smlouvy probíhala po dobu jedné hodiny, vyhledáno bylo celkem 21 smluv, tedy celkem vyhledání trvalo 21 hodin, podle sazebníku je náhrada za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací stanovena částkou 250 korun za každou hodinu, celkem tedy 5 250 korun,“ napsal na konci dubna ředitel SUS Miroslav Němec.

Není to první překážka na cestě za smlouvami, které mají vysvětlit mnohamilionové náklady na reklamu. MF DNES požádala o tyto smlouvy už v polovině února, ale silničářům pořád něco brání je poskytnout. Nejdříve jim chybělo IČO příslušných společností, po doplnění silničáři žádost odmítli, protože redaktor upřesnil jen jednu otázku, a druhou ne. Nyní zase SUS požaduje za zveřejnění smluv celkově 5 442 korun. Všechny smlouvy by přitom měla od července 2016 podle zákona zveřejňovat v registru smluv.

Zatímco samotný kraj dává ročně za propagační aktivity v médiích a reklamu kolem tří milionů, příspěvková organizace kraje za to utrácela několikanásobně víc. Kolik vynakládala přesně, komu peníze posílala a za co, se zatím nepodařilo zjistit.

Poté, co na neobvyklou praxi poukázala na začátku dubna MF DNES, výdaje v letošním roce prudce poklesnou a budou pod kontrolou krajských radních. Uvedl to hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

„Letošní výdaje Správy a údržby silnic Pardubického kraje na tyto účely budou nesrovnatelně nižší, vše projde rukama samosprávy, půjde to na radu, která to bude schvalovat a dá informaci zastupitelům, co SUS dělá a nedělá,“ uvedl hejtman.

Tím by příběh teoreticky mohl skončit, alespoň koalice i opozice v krajském zastupitelstvu je s tím srozuměna. Ne ovšem poslanec a lídr hnutí ANO pro volby do Sněmovny Martin Kolovratník.

„Toto řešení je směrem do budoucna dobré, je to nastavení opravných opatření, ale není odpovědí na to, co se dělo v minulosti,“ uvedl Kolovratník, podle něhož politickou odpovědnost za dění v této příspěvkové organizaci má bývalé vedení kraje včetně hejtmana.

Pochyby nad inzercí v novinách s minimální čteností

Ředitel Správy a údržby silnic Miroslav Němec v rozhovoru pro MF DNES letos v březnu naznačil, že výdaje na marketing ročně dosahovaly částky 10 - 12 milionů korun, zhruba 10 procent z takzvané doplňkové činnosti, která například loni organizaci vynesla 112 milionů korun. Potvrdil také, že prostředky směřovaly zejména dvěma směry. Do agentury Máša agency, kterou řídí Radek Mašík, a do firem vydavatele Jana Doležala.

„Doležal a Mašík mají roční objemy v rozsahu 4,5 až 5 milionů korun,“ uvedl Němec.

Žádnou z těchto informací ale nelze ověřit. Část výdajů, jako je třeba organizace silničního veletrhu, šéf silničářů asi bez problémů obhájí. Němec ale například využíval k informování o aktivitách Správy a údržby silnic i některé noviny, jejichž čtenost nelze ověřit z veřejných zdrojů. Pro ředitele silničářů prý není podstatné, jak vysokou čtenost mají jednotlivé tituly, ale fakt, že tiskoviny dostanou na stůl ti správní lidé, jako jsou ministerští úředníci či poslanci.

„Toto je mnohem efektivnější a levnější způsob informování než mít PR oddělení,“ uvedl Němec.

Poslanec Martin Kolovratník, který jinak šéfa silničářů chválí za příkladné vedení příspěvkové organizace, má ovšem podle svých slov velké pochybnosti nad placením inzerce do novin, které mají minimální čtenost.

Pochybnosti však pravděpodobně nemají krajští zastupitelé včetně těch, kteří byli zvolení za hnutí ANO. Miroslav Němec totiž na posledním jednání zastupitelů vystoupil, ale o žádné podrobné vysvětlování financování reklamy mezi zastupiteli nebyl zájem.

„Mezi zastupiteli nepadl jediný dotaz, podporují jeho činnost,“ uvedl Netolický.



Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

Proti okupantům lidé v Pardubickém kraji nasadili i krávy na letišti

Srpen 1968 v Litomyšli

O náladách po přepadení Československa 21. srpna 1968 se zachovala řada svědectví i v Pardubickém kraji. Lidová...

Cyklista za jízdy bleskově okradl stařenku s chodítkem, vzal jí kabelku

Ilustrační snímek

Pořádný šok nejspíš utrpěla devětaosmdesátiletá seniorka, která si ve Vysokém Mýtě vyšla na procházku za pomoci...

Z Pardubic bude jezdit více pendolin, nabídnou nové interiéry i kino

Rekonstruovaná souprava Pendolino - 1. třída

Od prosince letošního roku bude v Pardubicích jezdit více pendolin. Podle nového jízdního řádu Českých drah se tyto...

Najdete na iDNES.cz