Nádraží v Ústí nad Orlicí

Nádraží v Ústí nad Orlicí | foto: MF DNES

Šumné nádraží v Ústí nad Orlicí sice stojí, ale také dál chátrá

  • 3
Přestavbu železniční stanice v Ústí nad Orlicí měla doprovodit i demolice historického nádraží. Díky mohutným protestům byla nakonec hrázděná výpravní budova prohlášena za kulturní památku. Ta sice zůstane na svém místě, ale bez budoucího využití.

Nová výpravní a odbavovací budova vznikne v rámci chystané přestavby mimo kolejiště. A využití staré je stále ve hvězdách. I když kvůli tomu existuje speciální meziresortní komise ministerstev dopravy a kultury.

"Využití budovy pro odbavení cestujících není dořešeno. Předpokládám, že by se v prvním pololetí 2013 mělo definitivně rozhodnout," uvedl vedoucí kanceláře ministra dopravy Tomáš Mikeska.

Podle něj je však návrh využít přízemí historické budovy k odbavení cestujících stále ve hře.

"Problém je v tom, že budova je v majetku akciové společnosti České dráhy. Investici do koridoru zajišťuje stát prostřednictvím organizace Správa železniční dopravní cesty. Tyto dvě organizace se musí domluvit na spolupráci," dodal Mikeska.

Petici proti demolici nádraží podepsalo téměř 17 tisíc lidí, prohlédnout si ho přijelo už několik ministrů. "Hlasitý protest došel sluchu u správných míst, a tak dneska díky bohu nádraží Ústí nad Orlicí není zbourané, byť jeho osud skutečně visel na vlásku. Jsou domy, které stojí za naši pozornost a za lásku. Za obavu a úzkost, co by se s městem, jako jedinečným lidským domovem stalo, kdyby ty paměti a srdci vzácné stavby náhle zmizely," komentoval zachování budovy například režisér seriálu Šumná města Radovan Lipus.

Ústecké nádraží

1874 rok postavení staré budovy

16 776 počet podepsaných proti demolici

872 100 000 cena přestavby celé stanice v úseku dva a půl kilometru

2015 zprovoznění nového nádraží

Správě železniční dopravní cesty se nechtělo do rekonstrukce i kvůli poloze budovy mezi kolejemi. A to kvůli bezpečnostním důvodům. Ty však modernizace na obou ostrovních i jednom vnějším nástupišti dodrží.

"Všechna budou vybavena značením pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých. Díky výšce nástupišť 550 milimetrů a mimoúrovňovému přístupu na ně podchodem se zvýší bezpečnost i ostatních cestujících," uvedl mluvčí správce železnic Jakub Ptačinský.