Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvorba klikujícího autobusu byla nadstandard, říká šéf firmy na stroje

  8:31aktualizováno  8:31
Pardubickou společnost JHV-Engineering čeká velké stěhování. V příštích měsících se přemístí od krematoria do bývalého areálu Plynostavu v Rosicích nad Labem. Přední český dodavatel jednoúčelových strojů a výrobních linek musí podle svého ředitele Jaromíra Hvížďaly najít větší prostory.

Šéf úspěšné pardubické firmy Jaromír Hvížďala. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Působiště mění po šestnácti letech. Důvodem je, že pro své zákazníky musí nyní dodávat výrobní linky, které jsou až 50 metrů dlouhé.

„Konečně budeme mít důstojné prostory a všechno budeme schopni dělat ‚doma‘. Museli jsme si pronajímat další prostory, což přinášelo problémy. Nyní má firma kolem 150 lidí a chceme získat ještě několik dalších konstruktérů i pracovníky do výroby a montáže,“ řekl Jaromír Hvížďala.

Vaši práci proslavil červený klikující autobus podle návrhu sochaře Davida Černého, který před třemi lety ohromoval návštěvníky letní olympiády v Londýně. Jak vzpomínáte na tuto spolupráci?
David Černý přišel s myšlenkou a designem, my jsme ji realizovali po mechanické stránce. Bylo to něco nadstandardního - nejen strojařina. Pro Černého jsme dělali i první variantu otáčivé sochy hlavy. Líbí se mi na něm, že má myšlenky a na rozdíl od mnoha lidí je schopen je dotáhnout do konce.

Výtvarník David Černý sedí před svým posledním dílem - londýnským autobusem

Výtvarník David Černý sedí před svým dílem - londýnským autobusem přestavěným na pohyblivou skulpturu.

Toto byla spíše kuriozita. Co je však skutečným těžištěm vaší práce?
Jsou to zakázky od výrobních firem. Podstatou naší práce je vymyslet úplně nový stroj od začátku, nakreslit ho, postavit, oživit a fungující ho dodat zákazníkovi. Naši zákazníci jsou hlavně z automobilového průmyslu - jedna z největších zakázek poslední doby byla pro Continental Automotive Trutnov, kde se naše stroje podílí na výrobě vysokotlakých senzorů jednak pro palivový systém, jednak pro ABS brzdy.

Ale nechceme zůstat jen u automobilů. Dělali jsme například linky na montáž zásuvek a vypínačů pro ABB, kde se složí za 2 sekundy 20 dílů, montážní stroje na spínače pro Siemens v Trutnově, stroje na potiskování házecích kostek, z medicínské techniky zařízení na montáž speciálních stříkaček na zavádění katetrů. Postavili jsme linku na prostřihování pouzder pro rozbušky.

Jaromír Hvížďala

58 let, zakladatel, spolumajitel a ředitel JHV-Engineering Pardubice

Firma se od svého založení v roce 1999 vypracovala mezi špičkové české dodavatele jednoúčelových strojů a výrobních linek. Její ředitel absolvoval chrudimskou strojní průmyslovku a katedru chemické a potravinářské stroje na strojní fakultě ČVUT v Praze. Poté pracoval ve VCHZ ve Výzkumném ústavu průmyslové chemie a ve firmě Multisys. S manželkou mají dceru a syna. Dcera šla ve šlépějích jeho ženy a je dětskou lékařkou, syn ve stopách tatínka. Absolvoval strojařinu na VUT v Brně a nyní pracuje ve firmě svého otce.

Plníte si tedy své sny o plně fungující firmě?
Měl jsem vizi, že bychom nechtěli být dobří pouze na úrovni českých firem, ale že naším cílem je stát se stejně dobrým jako špičkové firmy v zahraničí. A nyní už patříme k celosvětovým hráčům na trhu.

Podle čeho lze soudit, že jste celosvětově špičková firma?
Naše kvalita se prokazuje tím, že máme hodně stálých zákazníků, zakázky dostáváme opakovaně. A jsme dobří i proto, že bychom jich mohli mít výrazně víc, než co jsme schopni udělat. Drtivá většina zákazníků jsou velké nadnárodní společnosti.

Poté co zástupci americké centrály jedné z firem viděli naše zařízení pro plnění automobilových tlumičů ve firmě v Hodkovicích nad Mohelkou, zalíbilo se jim tak, že jsme byli jmenováni jejich generálními dodavateli a dodali jsme ho i do Brazílie, USA a Mexika. Naše stroje jsou v Anglii, Německu, Španělsku. Pražská pobočka JHV se zabývá externím inženýringem například pro výrobce vlakových a autobusových klimatizací.

Pražská pobočka a sídlo firmy v Pardubicích? Většinou to bývá naopak...
Ano, standardní je opak. Ale jako pardubický patriot bych to nemohl připustit obráceně. Nemluvě o tom, že v Pardubicích je veškerý vývoj a realizace montážních a výrobních linek.

Dostatek prostoru už tedy mít budete, platí to i o dostatku kvalitních lidí do něj?
Dříve bylo těžké je získat, v současné době je to skoro nemožné. Většinu spolupracovníků si nakonec vychováváme sami. Pro to, co děláme, není možné najít lidi se zkušenostmi. Teď jsme měli štěstí, na vysokoškolském veletrhu jsme získali dva nadějné přírůstky, nové kolegy až od Košic.

Co požadujete od nových lidí především?
Zdravý selský rozum. A musí chtít pracovat. Tím spíše, když je to práce zajímavá a pokaždé děláme něco jiného. Mnohdy se nám dokonce podaří změnit původní zadání, zadavatel převezme naši myšlenku. Zakládáme si na tom, že máme originální speciální řešení a že jsme se zákazníky partnery, kteří mají společný cíl - aby zařízení fungovalo. Většinou je na jeho postavení strašně krátká doba tří až šesti měsíců. Zatímco dříve to byla otázka několika let.

My stále přijímáme konstruktéry, programátory, elektroprojektanty, mechaniky na montáž i obsluhu k obráběcím strojům. Tvůrčích lidí bývá málo a já jsem pyšný na to, že tady u nás jsou tvůrčí téměř všichni. Rádi přijímáme absolventy po vysoké škole, velmi rychle se v našem týmu praxí naučí to, co jim vysoká škola nemůže dát.

Jaký obrat měla vaše firma v posledním roce?
Loni to bylo kolem 313 milionů korun, po letošním roce to bude přibližně stejně. Před pěti lety to bylo kolem sedmdesáti milionů.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Do Senátu se v Pardubickém kraji volí v obvodu č.50 - Svitavy a v obvodu č.44 - Chrudim, který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina. Druhé kolo senátních voleb proběhne 12. a 13. října v případě, že žádný kandidát nezíská nadpoloviční většinu v kole prvním.



Nejčtenější

Dálnice zmizí před Vysokým Mýtem v tunelu, ražba bude kvůli vodě složitá

Plánovaný tunel na dálnici D35, vpravo je stoupání na stávající silnici I/17...

Rovných sedm kilometrů má měřit úsek dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Obyvatelé dotčených obcí měli poslední...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...



Při srážce pěti aut u Koclířova na I/35 zemřel člověk v nejmenším z nich

Nehoda u Koclířova na Svitavsku si vyžádala jeden lidský život.

Hlavní tah z východu Čech na Moravu ráno zablokovala tragická nehoda. Na silnici I/35 u Koclířova na Svitavsku se...

Otec je namol a nevím si s ním rady, volal opilý syn strážníkům

Ilustrační snímek

V pondělí zasahovali městští strážnici na pardubické Dukle. Volal jim osmnáctiletý mladík, že je se svým otcem v...

Auto vyletělo ze silnice a řidič z něj vypadl, má těžké zranění hlavy

Vrtulník pražské záchranky zasahuje u vážné nehody v Ronově nad Doubravou.

Těžká dopravní nehoda se stala dopoledne mezi Třemošnicí a Ronovem nad Doubravou. Řidič osobního auta značky Renault...

Další z rubriky

Zelený pás kolem Labe nemůžeme zalít betonem, říká lídr ODS Karel Haas

Lídr pardubické ODS v komunálních volbách Karel Haas.

Redakce MF DNES osloví lídry stran, které mají šanci dostat se po komunálních volbách do pardubického zastupitelstva....

Už nikdy nesmí chybět opozice ve firmách města, míní lídryně TOP 09

Ludmila Ministrová vede Koalici pro Pardubice.

Poměrně složitá práce čeká na Ludmilu Ministrovou. Její TOP 09 ani lidovci, kteří spolu s Nestraníky tvoří Koalici pro...

Manažeři v kauze kladrubského hřebčína stanou po pěti letech u soudu

Zástupci dánského království vybírali starokladrubského bělouše pro dánský dvůr,

Půl roku se soudce probíral spisem v kauze kladrubského hřebčína. Sedmnáct obviněných manažerů stavebních firem se mělo...

Najdete na iDNES.cz