Politici i úřady nově řeší, na kterém břehu Labe postavit přístav.

Politici i úřady nově řeší, na kterém břehu Labe postavit přístav. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Z levého na pravý břeh? Přístav může vyrůst na pozemcích Babišovy firmy

  • 24
Až bude splavněno Labe do Pardubic, má na levém břehu u Svítkova vzniknout nový obchodní přístav. Vedení města si ale myslí, že na druhé straně řeky v areálu Synthesie z koncernu Agrofert je lepší místo. Kraj to odmítá a podezírá politiky z hnutí ANO, že nadbíhají Andreji Babišovi.

Na levém břehu Labe u Svítkova jsou připraveny desítky hektarů pozemků, které vykoupila společnost Přístav Pardubice, založená v devadesátých letech městy a firmami z okolí. S přístavem počítá územní plán, politici slibovali skvělou návaznost na železnici, letiště i silnici.

Jenže nakonec může přístav vzniknout na pravém břehu u Rosic nad Labem. Zastupitelé Pardubic v březnu totiž schválili strategický plán města s jedním nenápadným, ale podstatným doplněním. Přístav na Labi totiž chtějí „umístit variantně na pravém břehu“.

Náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková z hnutí ANO řekla, že by pravobřežní přístav ležel na nové silnici spojující přes areál Synthesie silnici I/2 a I/37, díky čemuž by se těžká doprava z průmyslové zóny i z přístavu zcela vyhnula městu.́

„Tato myšlenka je vynikající, ale bohužel není naše. Napadla projektanta, který zpracovával studii severozápadní tangenty,“ řekla Helena Dvořáčková.

Kraj i město Přelouč, akcionáři firmy Přístav Pardubice, jsou zaskočeny.

„Vůbec to s námi nekonzultovali, o výhodách vědí asi jen oni, nikdo jiný. Zavání mi to absolutní nehospodárností s penězi daňových poplatníků,“ uvedl například náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek (SPO).

„Samozřejmě, že s námi o tom nikdo nemluvil. Strašně mne to překvapuje. Zásadně nesouhlasím,“ uvedla také starostka Přelouče Irena Burešová (ODS).

Dvořáčková řekla, že na debatu s partnery nebyla vhodná příležitost.

Je jasné, že dokud nebude dokončeno splavnění Labe u Přelouče, je debata o umístění přístavu v Pardubicích poněkud akademická. Pokud se však cesta pro lodě do Pardubic jednou otevře, strategická hodnota pozemků pro přístav prudce vzroste.

Ředitelství vodních cest váhá

V uplynulých dvou dekádách stát jednoznačně počítal s přístavem na levém břehu. Generální ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů před dvěma roky dokonce pro MF DNES mluvil o tom, jak bude délka přístavné hrany přístavu u Svítkova dlouhá, že náklady dosáhnou čtvrt miliardy a ocenil, že plocha k výstavbě přístavu je už půl století vyčleněná v územním plánu.

Dnes Ředitelství vodních cest hovoří jinak. Tiskový mluvčí Jan Bukovský uvedl, že v tuto chvíli není lokalita finálně stabilizovaná.

„O lokalitě není rozhodnuto, může se tak stát, že bude přístav na pravém břehu. Záleží, kam bude dostupné silniční napojení,“ uvedl Bukovský.

Jeho stanovisko zaskočilo ředitele společnosti Přístav Pardubice Michaela Skalického. „Šokuje mne to. Bavil jsem se na toto téma před dvěma měsíci s odborníky Ředitelství vodních cest. Říkali mi, že pravobřežní varianta je nesmysl, že se tím vůbec zabývat nebudou. Jestliže ale přišlo politické zadání, pak se najednou věci mohou přehodnocovat,“ řekl Skalický.

Podle Duška se chce Babiš zbavit ekologické zátěže

Dušek tvrdí, že politici ANO se snaží vyjít předsedovi hnutí a majiteli koncernu Agrofert Andreji Babišovi. „Je vidět, že pan Babiš má dlouhé prsty. Potřebuje své pozemky udat státu a odstranit velmi obtížnou ekologickou zátěž v Synthesii. Proto se teď hledají důvody, proč přístav musí být na pravém břehu,“ uvedl Dušek. K likvidaci ekologických zátěží se ovšem už na začátku 90. let zavázal stát.

Dvořáčková připouští, že pro Babišův Agrofert by pravobřežní přístav byl výhodný. „Samozřejmě, že na tom vydělá, vždy na tom někdo vydělá. Tento nápad v dané chvíli společnost Synthesia ale spíše brzdí. Rozhodně nečekají na to, zda stát koupí, nebo nekoupí pozemky pro přístav. Bojím se spíše toho, abychom o příležitost stavět přístav na pravé straně nepřišli,“ uvedla Dvořáčková.

Generální ředitel Synthesie Josef Liška o nové variantě přístavu ví, ale nemá dost informací, aby ji mohl komentovat. „Jsme připraveni diskutovat otázky týkající se případné výstavby s ostatními zainteresovanými stranami,“ uvedl Liška.

Někteří zastupitelé nevědí, co si mají o nápadu myslet. „Nejsem si jist, zda je to tlačené kvůli odborným a racionálním důvodům, anebo touhou zalíbit se panu Babišovi,“ uvedl pardubický opoziční zastupitel František Brendl (Pardubáci).

Finální verze přístavu na levém břehu není

I když idea přístavu na levém břehu v Pardubicích je stará, plán do detailu dopracován není. Dvořáčková dokonce tvrdí, že není připraven vůbec. Je přesvědčena, že napojení přístavu na levém břehu na silnici I/37 by přineslo velké problémy.

S tím ředitel Přístavu Pardubice Michael Skalický nesouhlasí. „Z odborného hlediska je levobřežní varianta zcela vyhovující, připravená a ani silniční napojení není problém. Snaha postavit přístav na pravé straně nemá žádné opodstatnění, znamenalo by to komplikace, nesmírně velké zdržení a vysoké náklady, mimo jiné na sanaci území na pravém břehu,“ uvedl Skalický.

Oběma variantami přístavu se zabývala studie, řešící budoucnost dopravního uzlu Pardubice, kterou si nechala zpracovat Správa a údržba silnic Pardubického kraje.

„Obě varianty jsou přípustné. Ze studie na druhou stranu nevzešel argument, který by říkal, že ta či ona je nejlepší,“ uvedl ředitel krajské Správy a údržby silnic Miroslav Němec. „Ta výhoda, kterou by přinesl přístav na pravé straně, by musela být strašně velká, aby převážila to, že je to tu připravené,“ uvedl Brendl.

Dvořáčková tvrdí, že nyní ve věci radnice nic nepodniká a že území na pravém břehu ani neleží v Pardubicích. „Ale chtěla bych vymezit prostor pro vznik přístavu na opačné straně, aby se tam nepostavilo něco jiného,“ uvedla.

Němec si myslí, že plány dlouho chystaných staveb je lepší neměnit. „Hledání nových variant může z projektu udělat věc, která se už nebude týkat našich životů,“ řekl.

Labe u Svítkova

Labe u Svítkova

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz