Dostavba třetího patra estakády u Opatovic nad Labem. Snímek ukazuje stavbu...

Dostavba třetího patra estakády u Opatovic nad Labem. Snímek ukazuje stavbu mostních pilířů ze září 2013 na konci úseku. Odtud bude R35 pokračovat směrem na Časy. | foto: Martin Švec

U Opatovic nad Labem budují mosty pro R35, která zatím skončí v polích

  • 14
Výstavba R35 z východu Čech na Moravu zdárně pokračuje. Přestože to zní jako fikce, na budoucí rychlostní silnici opravdu panuje čilý ruch. Ale jen v části, která se v tuto chvíli jeví jako nepotřebná. Staví se třetí patro křižovatky u Opatovic nad Labem.

"Dostavba estakády není zbytečná. V současné době urychleně probíhá příprava dalších úseků R35 Opatovice - Časy a Časy - Ostrov o celkové délce zhruba 26 kilometrů," odráží pochybnosti šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Práce zatím svižně běží jen na třetím patře obří křižovatky u Opatovic nad Labem. Právě tento úsek má být dokončen v prosinci 2015. "Stavba probíhá v souladu se schváleným harmonogramem," konstatuje Vebr.

Hned po dokončení ale stavba řidičům sloužit nezačne. Právě budovaný úsek totiž skončí prozatím v polích nedaleko opatovické elektrárny, kde bude čekat na výstavbu navazující části směrem na Časy.

Řidiči, kteří pendlují po čtyřproudové silnici I/37 spojující Pardubice s Hradcem Králové mohou rychlý postup vidět na vlastní oči.

"Pro dodržení termínu dokončení musí výstavba pokračovat rychlým tempem. Další podstatné zkrácení stavby při dodržení požadované kvality díla se nejeví jako reálné," podotýká Vebr a reaguje tak na fakt, proč by mělo být hotovo až za více než dva roky.

Postupně vznikají pilíře mostní estakády

Stavbaři obnovili práce letos v červnu poté, co je v létě roku 2010 svým nařízením zastavil tehdejší "véčkařský" ministr dopravy Vít Bárta.

Od letošního léta je na staveništi znát viditelný pokrok, postupně vznikají pilíře mostní estakády, která bude měřit rovný kilometr. Zbylých sto metrů tohoto úseku tvoří násep za křižovatkou.

Pilíře sice rostou vzhůru jako houby po dešti, ale časově nejnáročnější práce na dělníky teprve čeká. Montování mostní konstrukce si vyžádá i drobná omezení na čtyřproudové vozovce, kterou budoucí autostráda překlene.

"Před vlastní výstavbou mostovky bude vybudována ochranná konstrukce nad stávající silnicí I/37. Omezení dopravy budou pouze částečná, zejména při výstavbě této konstrukce," potvrzuje očekávané dopravní komplikace Vebr.

Méně složitý, a tím pádem i levnější návrh křižovatky ale ředitel Vebr jednoznačně odmítá.

"Křižovatka je situována v území s mnoha omezujícími faktory. Jejím středem prochází památkově chráněná technická památka Opatovický kanál, do jejíž konstrukce nelze při výstavbě zasáhnout. Je nutné nejen propojit dvě čtyřproudové komunikace, ale zároveň zajistit napojení přilehlých obcí Opatovice a Čeperka, průmyslové zóny včetně Opatovické elektrárny, obchodní zóny a zároveň vykřížit stávající železniční vlečku. Po zpracování návrhu řešení respektujících zmíněné skutečnosti byla vyhodnocena tato varianta jako nejvýhodnější," dodává Vebr.