Perspektiva dokončené dálnice u Jevíčka

Perspektiva dokončené dálnice u Jevíčka | foto: Archiv Tomáše Jandy

Místo aut zatím jen turisté, pochod podpoří dostavbu Hitlerovy dálnice

  • 7
O tom, jestli se z kdysi plánované a rozestavěné Hitlerovy dálnice, stane funkční spojnice mezi jihem a severem republiky, se zatím v jen vzrušeně debatuje. Už tento víkend se ale na nedobudovanou spojnici mohou místo aut vypravit i z Pardubického kraje už na šestý pochod turisté.

Stavba plánované čtyřproudové dálnice mezi Vídní a Vratislaví se zasekla před více než sedmdesáti lety a dodnes stále čeká na návrat stavebních strojů. Sobotní pochod má přispět k podpoře dostavby komunikace označované v současnosti jako R43.

Výchozími body v kraji budou zámek v Moravské Třebové, obecní úřad v Městečku Trnávka a informační centrum v Jevíčku. Cílem pochodu, kde se všichni účastníci akce setkají, je škola v boskovické části Mladkov. Cestou přitom projdou přes zarostlé náspy i mostní objekty v různé fázi rozpracovanosti.

Výchozí místa pochodu po Hitlerově dálnici

Start ze severní větve z území v Pardubickém kraji: Moravská Třebová (zámek, 8.00-9.00, 35 km), Městečko Trnávka (obecní úřad, 8.00-9.00, 28 km), Jevíčko (informační centrum, 9.00-11.00, 18 km).

Vycházka z odborným výkladem: Jevíčko-Víska u Jevíčka-Městečko Trnávka/Chornice (délka 8 km, start v 9.30 z náměstí v Jevíčku).

Podrobnosti a další výchozí místa najdete na webu: www.kctboskovice.cz

„V okolí Jevíčka je trasa dálnice téměř dokončená. Nachází se zde také několik dokončených mostů projektovaných v duchu architektury německého tradicionalismu což je v České republice naprosto ojedinělé,“ říká odborník na historii nejenom německé dálnice Tomáš Janda.

Právě jeho výklad bude součástí osmikilometrové vycházky, která se od 9:30 uskuteční v podstatě „proti proudu“ pochodu. Turisté totiž vyrazí spolu s Jandou z náměstí v Jevíčku směrem na sever až do obce Chornice.

„U Jevíčka se nachází rozestavěná mimoúrovňová křižovatka, která měla umožňovat napojení obce a jejího okolí na dálnici. Pokud srovnáme původní rozestavěnou mimoúrovňovou křižovatku s dnešním návrhem zjistíme, že ten dnešní je krokem zpět.

Všechny mimoúrovňové křižovatky původní německé dálnice měly velkorysejší technické parametry, které umožňovaly mnohem bezpečnější nájezd na dálnici než přímé napojení do odbočovacích nebo připojovacích pruhů.,“ míní Janda, který svá slova doprovodí i dobovými plány, či fotografiemi, které objevil letos v Německu.

Pořadatelé chtějí tradici, ale co nejkratší

Loni se na pochod vypravily z dvanácti startovacích míst více než tři stovky účastníků.

„Chceme vytvořit tradici, avšak přejeme si, aby tato tradice byla co nejkratší a poslední pochod chtějí uspořádat na budovaném novém dálničním tělesu,“ říká Jaroslav Oldřich z pořádajícího Klubu českých turistů Boskovice.

Ačkoliv dle satelitních mapových snímků se R43 jeví jako prakticky postavená, tak auta se po ní v dohledné době neprojedou. Důvodem komplikací jsou i průtahy s přijetím Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, které by měly definitivně určit, kudy R43 povede ve směru od Brna.

„V severním úseku by snad již problém neměl být. V okolí obcí Sudice a Chrudichromy byl dohodnut posun trasy. Dokončené těleso německé dálnice bude použito jako protihlukový val a paralelně se vybuduje nové těleso,“ dodává historik Janda.

Dosud musí řidiči na cestách z Moravy na sever využívat dvouproudovou silnici první třídy I/43, která však kapacitně nestačí. Kromě kolon je komunikace známá i četnými nehodami, z nichž je řada vážných.