Trolejbusy v Pardubicích získají nové tratě, klíčovou do depa ale ne

  7:53aktualizováno  7:53
Dopravní podnik v Pardubicích bude mít v nejbližší době dvě nové trolejbusové tratě. Jedna povede k firmě Foxconn a druhá do Ohrazenic. Hromadná doprava se ale stále nemůže dostat k náhradnímu příjezdu do depa kolem Parama. Přitom jej bude brzy potřebovat, protože se plánuje zavření podjezdu na ulici 17. listopadu.

V Pardubicích se v dohledné době rozšíří trolejbusová síť. | foto: Dopravní podnik města Pardubic

Ke zkušebnímu provozu na prodlouženém úseku trolejbusové trati od stanice záchranné služby k Zámečku a firmě Foxconn vyjedou trolejbusy za dva měsíce.

„Necelý kilometr trolejového vedení podnik stavěl od léta. První cestující se tudy svezou od 4. března,“ řekla mluvčí dopravního podniku Jitka Malinská.

O prodloužení úseku se uvažovalo desítky let, nejstarší projekt pochází už z listopadu 1966. V oblasti je průmyslová zóna, kde pracují tisíce lidí. Dopravní podnik plánuje posílení linek 2 a 27, které budou jezdit častěji.

Druhá nová trať měří přes dva kilometry a budou po ní jezdit vozy v trase autobusu číslo 6. Konkrétně se trolejbusy projedou po ulicích Jiřího Potůčka a Bohdanečskou na křižovatku s ulicí Poděbradskou, kde překříží trolejbusovou trať do Lázní Bohdaneč a pojedou dále ulicí Trnovskou a Semtínskou až na točnu v Ohrazenicích.

„Trolejbusová trať do Ohrazenic bude dokončena začátkem příštího roku. V současné době jsou již osazeny stožáry, na které jsou postupně upevňovány výložníky a další nosné prvky trolejového vedení,“ uvedla Malinská s tím, že i na této trati začne provoz 4. března.

Za trolejové trati podnik zaplatí kolem 40 milionů korun. Podal už žádost na ministerstvo dopravy, očekává, že z evropských fondů by mohl uhradit až 85 procent nákladů. Součástí projektu je i úprava měnírny v Polabinách. Mění se v ní střídavý proud na stejnosměrný.

„Končí tím více než 50 let dlouhé období, kdy byly Ohrazenice bez trolejbusové dopravy. Trolejbusy zde jezdily v letech 1964 až 1967,“ dodala Malinská.

Problém zůstává u Lidlu

Ovšem projekt na stavbu náhradní trasy do depa kolem rafinerie Paramo se připravuje od března 2006 stále bez výsledku. Při nedávném rozšíření tamní silnice I/37 se u cesty sice objevily stožáry pro trolejbusové vedení, ale tolejbusy tudy ještě nepojedou.

„U Parama i u nádraží jsme na stavbu nové tratě připraveni. Problém je však sjezd z hlavní silnice k Lidlu a pak dále kolem hypermarketu Albert. Tento úsek totiž bude ještě Ředitelství silnic a dálnic opravovat, a tak se zatím nemůžeme hnout dále,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán s tím, že by ŘSD mělo začít stavět v roce 2019.

A tak si řidiči městské hromadné dopravy musí zatím vystačit s jediným vjezdem do dukelského depa, a to přes ulici Teplého. „Je to pro nás strategický problém. Pokud se na jediné cestě něco stane, tak máme velké potíže. Už jsme si zkusili táboření u nádraží, když se Teplého opravovala, ale ideální to určitě nebylo,“ uvedl Pelikán.

Pro spěch se stavbou nové tratě má minimálně jeden dobrý důvod navíc. Správa železniční dopravní cesty totiž už plánuje opravu železničního uzlu Pardubice, která bude znamenat i zásadní zásah do podjezdu na ulici 17. listopadu.

„Plánuje se tam přístavba jedné koleje, takže buď se železniční most bude muset rozšířit, nebo se bude stavět úplně nový. Ať tak, nebo tak, jasné je, že v době stavby tam těžko budeme moci podjíždět trolejbusy. Náhradní trasu tedy potřebujeme skutečně co nejdříve,“ řekl Tomáš Pelikán.

K úspěchu bude potřeba, aby obě stavby koordinovaly mezi sebou ŘSD a SŽDC. Pokud by se tak nestalo, pardubická MHD by zažila kolaps.

„Modernizace železničního uzlu Pardubice se nachází ve stupni dokončované přípravné dokumentace s předpokládaným začátkem výstavby v roce 2019 do roku 2021,“ uvedl před časem mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, který tak naznačil, že by se silniční a železniční stavba mohla odehrávat ve stejnou dobu.

„Musíme mít nejprve druhou trolejbusovou trať kolem Parama, a pak se může rozšiřovat kolejiště na ulici 17. listopadu. Opačně to nejde,“ potvrzuje Pelikán, který navíc upozorňuje i na značný ekonomický přínos náhradní cesty.

„Kolem rafinerie to je k nádraží zhruba o kilometr blíže než přes město. Možná se to zdá málo, ale při našich počtech najetých kilometrů to znamená ušetření desítek tisíc kilometrů za rok a tím pádem i nemalých finančních částek,“ dodal Pelikán.

Nejčtenější

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Při čelním střetu zemřeli dva lidé na okraji Pardubic, zřejmě nepřipoutaní

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Spolujezdec ze staršího BMW a řidič dalšího osobního vozu značky Kia zemřeli před šestou ranní v Doubravicích na okraji...

Další z rubriky

Nové sochy září na šedém morovém sloupu, do několika let se prý sladí

Ukotvení morového sloupu.

Jeden z nejhodnotnějších morových sloupů v České republice je po šesti letech opraven. Jen pár hodin před nedělním...

Muže soudí za vraždu dvoutýdenní dcery. Měla otok mozku, říká žalobce

Obžalovaný stojí před soudem kvůli usmrcení novorozeněte.

Krajský soud v Pardubicích začal projednávat případ osmadvacetiletého muže, který je obžalovaný, že letos v dubnu...

Kauza národního hřebčína je po letech u soudu, obžalobu četli tři hodiny

Část obviněných manažerů, kteří se domlouvali na opravách hřebčína

Krajský soud začal projednávat rozsáhlý případ oprav kladrubského hřebčína za evropské miliony. Obžaloba viní 17 lidí a...

Seriál o motorickém vývoji: Co se děje ve třetím roce?
Seriál o motorickém vývoji: Co se děje ve třetím roce?

Děti ve třetím roce života své okolí baví rozpustilostí. Rády tančí, zpívají i vyprávějí. Jejich motorický vývoj jde stále kupředu a je na rodičích, aby se na něm aktivně podíleli.

Najdete na iDNES.cz