Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trolejbusy v Pardubicích získají nové tratě, klíčovou do depa ale ne

  7:53aktualizováno  7:53
Dopravní podnik v Pardubicích bude mít v nejbližší době dvě nové trolejbusové tratě. Jedna povede k firmě Foxconn a druhá do Ohrazenic. Hromadná doprava se ale stále nemůže dostat k náhradnímu příjezdu do depa kolem Parama. Přitom jej bude brzy potřebovat, protože se plánuje zavření podjezdu na ulici 17. listopadu.

V Pardubicích se v dohledné době rozšíří trolejbusová síť. | foto: Dopravní podnik města Pardubic

Ke zkušebnímu provozu na prodlouženém úseku trolejbusové trati od stanice záchranné služby k Zámečku a firmě Foxconn vyjedou trolejbusy za dva měsíce.

„Necelý kilometr trolejového vedení podnik stavěl od léta. První cestující se tudy svezou od 4. března,“ řekla mluvčí dopravního podniku Jitka Malinská.

O prodloužení úseku se uvažovalo desítky let, nejstarší projekt pochází už z listopadu 1966. V oblasti je průmyslová zóna, kde pracují tisíce lidí. Dopravní podnik plánuje posílení linek 2 a 27, které budou jezdit častěji.

Druhá nová trať měří přes dva kilometry a budou po ní jezdit vozy v trase autobusu číslo 6. Konkrétně se trolejbusy projedou po ulicích Jiřího Potůčka a Bohdanečskou na křižovatku s ulicí Poděbradskou, kde překříží trolejbusovou trať do Lázní Bohdaneč a pojedou dále ulicí Trnovskou a Semtínskou až na točnu v Ohrazenicích.

„Trolejbusová trať do Ohrazenic bude dokončena začátkem příštího roku. V současné době jsou již osazeny stožáry, na které jsou postupně upevňovány výložníky a další nosné prvky trolejového vedení,“ uvedla Malinská s tím, že i na této trati začne provoz 4. března.

Za trolejové trati podnik zaplatí kolem 40 milionů korun. Podal už žádost na ministerstvo dopravy, očekává, že z evropských fondů by mohl uhradit až 85 procent nákladů. Součástí projektu je i úprava měnírny v Polabinách. Mění se v ní střídavý proud na stejnosměrný.

„Končí tím více než 50 let dlouhé období, kdy byly Ohrazenice bez trolejbusové dopravy. Trolejbusy zde jezdily v letech 1964 až 1967,“ dodala Malinská.

Problém zůstává u Lidlu

Ovšem projekt na stavbu náhradní trasy do depa kolem rafinerie Paramo se připravuje od března 2006 stále bez výsledku. Při nedávném rozšíření tamní silnice I/37 se u cesty sice objevily stožáry pro trolejbusové vedení, ale tolejbusy tudy ještě nepojedou.

„U Parama i u nádraží jsme na stavbu nové tratě připraveni. Problém je však sjezd z hlavní silnice k Lidlu a pak dále kolem hypermarketu Albert. Tento úsek totiž bude ještě Ředitelství silnic a dálnic opravovat, a tak se zatím nemůžeme hnout dále,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán s tím, že by ŘSD mělo začít stavět v roce 2019.

A tak si řidiči městské hromadné dopravy musí zatím vystačit s jediným vjezdem do dukelského depa, a to přes ulici Teplého. „Je to pro nás strategický problém. Pokud se na jediné cestě něco stane, tak máme velké potíže. Už jsme si zkusili táboření u nádraží, když se Teplého opravovala, ale ideální to určitě nebylo,“ uvedl Pelikán.

Pro spěch se stavbou nové tratě má minimálně jeden dobrý důvod navíc. Správa železniční dopravní cesty totiž už plánuje opravu železničního uzlu Pardubice, která bude znamenat i zásadní zásah do podjezdu na ulici 17. listopadu.

„Plánuje se tam přístavba jedné koleje, takže buď se železniční most bude muset rozšířit, nebo se bude stavět úplně nový. Ať tak, nebo tak, jasné je, že v době stavby tam těžko budeme moci podjíždět trolejbusy. Náhradní trasu tedy potřebujeme skutečně co nejdříve,“ řekl Tomáš Pelikán.

K úspěchu bude potřeba, aby obě stavby koordinovaly mezi sebou ŘSD a SŽDC. Pokud by se tak nestalo, pardubická MHD by zažila kolaps.

„Modernizace železničního uzlu Pardubice se nachází ve stupni dokončované přípravné dokumentace s předpokládaným začátkem výstavby v roce 2019 do roku 2021,“ uvedl před časem mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, který tak naznačil, že by se silniční a železniční stavba mohla odehrávat ve stejnou dobu.

„Musíme mít nejprve druhou trolejbusovou trať kolem Parama, a pak se může rozšiřovat kolejiště na ulici 17. listopadu. Opačně to nejde,“ potvrzuje Pelikán, který navíc upozorňuje i na značný ekonomický přínos náhradní cesty.

„Kolem rafinerie to je k nádraží zhruba o kilometr blíže než přes město. Možná se to zdá málo, ale při našich počtech najetých kilometrů to znamená ušetření desítek tisíc kilometrů za rok a tím pádem i nemalých finančních částek,“ dodal Pelikán.




Nejčtenější

Na Chrudimsku vzplanul autobus se čtyřmi desítkami dětí, stihly vystoupit

Čtyřicítka dětí naštěstí stačila z hořícího autobusu u Nasavrk včas vystoupit.

V poledne hořel v Nové Vsi u Nasavrk na Chrudimsku autobus s dětmi. Všech 40 cestujících stačilo vystoupit. Škoda zatím...

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Další z rubriky

Pardubice opraví zničené ulice v historickém jádru

Většina ulic v historickém jádru Pardubic potřebuje důkladnou opravu.Hlavně...

Pardubice chystají komplexní opravu ulic v historickém jádru města. Obnovovat se budou povrchy v Kostelní a...

Ústecké muzeum ožívá a láká na kávu, kolo i osmičky

Radim Urbánek se stal ředitelem Orlickoústeckého muzea letos v lednu.

Ústecké muzeum zve návštěvníky s nástupem nového ředitele Radima Urbánka nejen na výstavy, ale i setkávání u kávy,...

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Najdete na iDNES.cz