Stožár na počest letce Jana Kašpara město neschválilo, ale zbytečné sloupořadí...

Stožár na počest letce Jana Kašpara město neschválilo, ale zbytečné sloupořadí na třídě Míru ano. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na třídě Míru postavili sloupy pro trolejbusy, ač už tam jezdit nemají

  • 36
Tisíce lidí z Pardubic vyděsil pohled na nové nevzhledné sloupy trolejového vedení na právě rekonstruované třídě Míru. Paradoxní je, že přitom asi nebudou k ničemu. Pěší zóna bude bez trolejbusů, míní primátorka, která přitom dřív za zachování dopravy bojovala.

Zdá se, že je nakonec dobře, že pardubičtí zastupitelé neschválili stavbu obřího sloupu na třídě Míru, který měl symbolizovat poctu aviatikovi Janu Kašparovi.

V posledních dnech se v rámci opravy hlavní ulice krajského města objevilo na třídě tolik sloupů, že by další jen zbytečně zapadl.

"Tak to je fakt úděsný," napsal na Facebook na adresu nového trakčního vedení například Michal Sodomek. Ten se stal jedním z mnoha desítek lidí, kteří husté "sloupořadí" začali ostře kritizovat.

"Tak to je průšvih, zase budou Pardubice o něco víc pro smích Hradečákům," říká třeba Lukáš Rybenský.

Další lidé navíc v internetové debatě dále lobbují za to, aby na třídě Míru vznikla čistá pěší zóna. "Není nic lepšího než pít kávu před kavárnou, když vám tam najednou profrčí trolejbus a vy musíte hlídat děti, aby vám je nepřejel," napsala Jitka Mejzlíková.

Ovšem nezůstává jen u hlasu ulice. Za skutečnou pěší zónu bez hromadné dopravy se vyráží bít i lidé z vedení města.

"Takto to zůstat nemůže, byl by to příšerný kočkopes. Navíc se ukazuje, že doprava po odsunu trolejbusů z třídy Míru na Sukovu třídu nijak nekolabuje. Je to úplně v klidu. Proto už na zářijovém zastupitelstvu navrhneme čistou pěší zónu," uvedl radní za Pardubáky Milan Košař.

Doprava kvůli uzavřené komunikaci nikde nekolabuje

Stejný nápad ostatně podpořilo už 20 tisíc lidí v petici a dvakrát pro něj hlasovalo i pardubické zastupitelstvo. Na třetí pokus, který tehdy vyvolala primátorka Štěpánka Fraňková, však svůj názor změnilo. O to více nyní překvapí, že i šéfka radnice připouští, že by se trolejbusy na třídu Míru vracet nemusely.

"Speciální pruhy pro MHD fungují dobře, nikde doprava nekolabuje. Nejspíše se hromadná doprava do ulice vracet nebude, je to pravděpodobné," uvedla na úterní tiskové konferenci primátorka.

Ale pozor, kdo by si myslel, že ohyzdné železné roury z hlavní ulice zmizí, krutě se mýlí. I kdyby po třídě Míru už nikdy žádný trolejbus neprojel, sloupy na ní zůstanou minimálně dalších pět let.

"Stavba je v plném proudu, není možné sahat do projektu. Navíc je spolufinancován Evropskou unií, která vyžaduje pětiletou dobu bez jakéhokoliv zásahu do stavby. Proto sloupy musí v ulici zůstat," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber, který se nediví tomu, že lidé nejsou z nového vedení nadšení.

Historie třídy Míru

Vznikla za Arnošta z Pardubic, k rozvoji dochází až v 16. století za pánů z Pernštejna. Na začátku 19. století tam stály bídné chaloupky s předzahrádkami, dvory a chlévy. Impulz k přeměně na městskou třídu daly parforsní hony. Dalším podnětem byl vzrůstající počet obyvatel poté, když město získalo železnici po roce 1845. V roce 1874 byla ulice povýšena na třídu, když na paměť návštěvy císaře Františka Josefa I. byla pojmenována Královskou třídou. Do poloviny 20. století se mezi lidmi držel název Na zeleném, který se stal názvem oficiálním za německé okupace.

"Je to přece jen velká změna, lidé byli zvyklí na to, že vedení bylo ukotveno na domech. Nyní to vypadá o hodně jinak," doplnil Tauber,podle kterého však sloupy neomezí výsadbu slíbených stromů.

"Dříve jich na třídě Míru bývalo třináct, nově jich bude 33. Zeleně tak výrazně přibude," doplnil náměstek Tauber.

Konec, ke kterému anabáze kolem opravy třídy Míru spěje, však pochopitelně štve lidi, kteří bojovali za čistou pěší zónu už před lety.

"Když se podíváte na ty sloupy, které tam rostou, tak to vidíme všichni, že to bude hrůza," uvedl Filip Sedlák ze sdružení Naše Pardubice.

Podle něj politici nechtěli slyšet na jejich námitky. "Naše vedení města selhává v myšlení a plánování. Skrze vlastní rozhádanost nejsou schopní akce," dodal Sedlák.

Na druhou stranu radní Košař je alespoň rád, že v ulici budou moci vyrůst restaurační předzahrádky, když v ní nakonec trolejbusy nejspíš jezdit nebudou.

"To je jednoznačné plus. Na druhou stranu to musíme se sloupy pět let vydržet, bylo by hodně riskantní je nyní vyndávat z projektu. Unie by ho pak možná nechtěla proplatit. Škoda, že jsme se neshodli dříve," dodal Košař.