Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Architekti nechtějí na třídě Míru trolejbusy, sloupy ale nejspíš zůstanou

  14:05aktualizováno  14:05
Estetické hledisko je zřejmé. Pardubická třída Míru by byla hezčí, pokud by ní nebyly sloupy a dráty trakčního vedení. Architekti požadují co nejrychlejší vyhnání trolejbusů. Šéf dopravního podniku říká, že za normálního provozu třídu nepotřebuje. Horší to však je v případě nehody.

Jediná linka, která zbyla, projede za den sedmnáctkrát třídu Míru. Zastánci čistě pěší zóny by však uvítali, kdyby její provoz skončil. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Byl to několikaletý boj pardubických politiků. Nechat na třídě Míru trolejbusy, nebo ne? Otázka rozdělila zastupitele natolik silně, že se kvůli ní oprava tehdy zubožené ulice několikrát odsouvala.

Nakonec vyhrála jakási střední cesta. Když se před třemi roky ulice opravovala, kompetentní lidé rozhodli, že trolejbusy na třídě Míru zůstanou, ale jen ve velmi omezené podobě. Výsledkem je, že nyní celou ulicí projíždí jen linka 27, které navíc jezdí dost sporadicky a o víkendu vůbec ne.

Na třídu Míru se vrátily trolejbusy.

Na třídu Míru se vrátily trolejbusy.

„Myslím, že to je rozumný kompromis, za který bych chtěl naše nástupce pochválit,“ uvedl bývalý náměstek primátorky a zastupitel za Pardubáky František Brendl, za jehož éry oprava třídy začínala.

Jenže od otevření bulváru uteklo dva a půl roku a někdejší odpůrci trolejbusů se opět začali ozývat. Pro vyhnání dopravy je například uznávaný pardubický architekt Miroslav Řepa.

„Ukázalo se, že trolejbusy jsou na třídě Míru úplně zbytečné,“ uvedl Řepa, jehož otec Karel projektoval třeba Tyršovy sady nebo hlavní nádraží.

Linku využívají hlavně důchodci

Pravda je, že když přijede trolejbus, davy na zastávce rozhodně nečekají. V průměru nastoupí tak dva lidé a vystoupí jeden.

„Zřejmé je, že bychom se bez třídy Míru z přepravního hlediska obešli. Vytíženost tamních spojů není skutečně veliká. Ale má to své důvody. Schválně jsme tam nasadili linky, které jezdí málo, a tak je nasnadě, že těch pasažérů je méně. Zvykli si je využívat hlavně důchodci,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Jeho slova tak zřejmě jen podpoří snahu odpůrců trolejbusů o jejich vymístění. Lidé si zvykli vystupovat a nastupovat buď na Masarykově náměstí, nebo u Zelené brány. Třída Míru se v očích většiny obyvatel města stala klasickou pěší zónou.

„Oprava ulice se vlastně povedla, ale výrazně ji hyzdí sloupy a dráty trakčního vedení. Bylo by nejlepší, kdybychom počkali oněch pět let, během kterých je podle pravidel Evropské unie nutné udržet projekt tak, jak je, a pak trolejbusy z ulice vyhnat,“ uvedl architekt a opoziční zastupitel za Pardubáky Milan Košař.

A zdá se, že část jeho plánu by mohla vyjít. I z reakce Tomáše Pelikána je zřejmé, že nějaký zásadní boj o zachování linky 27 na třídě nemá ani cenu vést.

Ovšem horší to už je s případným odstraňováním sloupů a vedení. To podle šéfa dopravního podniku možné není. „Málokdo ví, že přes třídu Míru napájíme vedení až po most přes Chrudimku. Ulice je pro nás důležitá z hlediska fungování trakční soustavy. Bez ní by to nešlo,“ uvedl Pelikán, který má navíc ještě jeden silný argument.

Třída Míru funguje jako záložní trasa pro případ, že se stane něco v okolních ulicích, kterými pak trolejbusy nemohou projet.

„Stačí nějaká nehoda na Sukově třídě a bez třídy Míru jsme nahraní. Najednou by stály všechny trolejbusy. Nějakou záložní variantu potřebujeme,“ uvedl Pelikán s odkazem na nedávnou opravu propadlé vozovky u Paláce Pardubice.

„Během rekonstrukce jsme museli vést trolejbusy právě přes třídu Míru. A ta to bez problémů zvládla včetně obousměrného provozu,“ dodal Pelikán.

Zdá se tak, že až v roce 2020 skončí udržitelnost projektu, trolejbusy možná pravidelně do ulice jezdit nebudou, ale trakční vedení na ní zůstane.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Boj se státem je náročný. Chci ale dokázat zlo dotací, říká podnikatel

Podnikatel v nesnázích. Petr Fryč chce, aby mu stát nahradil škodu, kterou měly...

Dotace na stavbu dálnic či zateplení škol, proč ne? Ale posílat veřejné peníze do soukromého sektoru je čiré zlo, říká...

Další z rubriky

Dvě stovky stromů ze zámeckého parku ve Slatiňanech zmizí

Zámek a park Slatiňany 15. 2. 2018

Řev motorových pil a značky zakazující vstup kolem zámeckého areálu ve Slatiňanech, které se tam objevily tento týden,...

Na stezku k rozhledně Bára se čeká roky, Chrudim se pře s podnikatelem

Cyklostezka má přivézt výletníky k rozhledně Bára, která patří mezi vyhledávané...

Asi žádnou cyklostezku nepotřebuje Chrudim tolik, jako tu, která povede z města do nedalekých rekreačních lesů. Radní...

Ústecké muzeum ožívá a láká na kávu, kolo i osmičky

Radim Urbánek se stal ředitelem Orlickoústeckého muzea letos v lednu.

Ústecké muzeum zve návštěvníky s nástupem nového ředitele Radima Urbánka nejen na výstavy, ale i setkávání u kávy,...

Najdete na iDNES.cz