Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Architekti nechtějí na třídě Míru trolejbusy, sloupy ale nejspíš zůstanou

  14:05aktualizováno  14:05
Estetické hledisko je zřejmé. Pardubická třída Míru by byla hezčí, pokud by ní nebyly sloupy a dráty trakčního vedení. Architekti požadují co nejrychlejší vyhnání trolejbusů. Šéf dopravního podniku říká, že za normálního provozu třídu nepotřebuje. Horší to však je v případě nehody.

Jediná linka, která zbyla, projede za den sedmnáctkrát třídu Míru. Zastánci čistě pěší zóny by však uvítali, kdyby její provoz skončil. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Byl to několikaletý boj pardubických politiků. Nechat na třídě Míru trolejbusy, nebo ne? Otázka rozdělila zastupitele natolik silně, že se kvůli ní oprava tehdy zubožené ulice několikrát odsouvala.

Nakonec vyhrála jakási střední cesta. Když se před třemi roky ulice opravovala, kompetentní lidé rozhodli, že trolejbusy na třídě Míru zůstanou, ale jen ve velmi omezené podobě. Výsledkem je, že nyní celou ulicí projíždí jen linka 27, které navíc jezdí dost sporadicky a o víkendu vůbec ne.

Na třídu Míru se vrátily trolejbusy.

Na třídu Míru se vrátily trolejbusy.

„Myslím, že to je rozumný kompromis, za který bych chtěl naše nástupce pochválit,“ uvedl bývalý náměstek primátorky a zastupitel za Pardubáky František Brendl, za jehož éry oprava třídy začínala.

Jenže od otevření bulváru uteklo dva a půl roku a někdejší odpůrci trolejbusů se opět začali ozývat. Pro vyhnání dopravy je například uznávaný pardubický architekt Miroslav Řepa.

„Ukázalo se, že trolejbusy jsou na třídě Míru úplně zbytečné,“ uvedl Řepa, jehož otec Karel projektoval třeba Tyršovy sady nebo hlavní nádraží.

Linku využívají hlavně důchodci

Pravda je, že když přijede trolejbus, davy na zastávce rozhodně nečekají. V průměru nastoupí tak dva lidé a vystoupí jeden.

„Zřejmé je, že bychom se bez třídy Míru z přepravního hlediska obešli. Vytíženost tamních spojů není skutečně veliká. Ale má to své důvody. Schválně jsme tam nasadili linky, které jezdí málo, a tak je nasnadě, že těch pasažérů je méně. Zvykli si je využívat hlavně důchodci,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Jeho slova tak zřejmě jen podpoří snahu odpůrců trolejbusů o jejich vymístění. Lidé si zvykli vystupovat a nastupovat buď na Masarykově náměstí, nebo u Zelené brány. Třída Míru se v očích většiny obyvatel města stala klasickou pěší zónou.

„Oprava ulice se vlastně povedla, ale výrazně ji hyzdí sloupy a dráty trakčního vedení. Bylo by nejlepší, kdybychom počkali oněch pět let, během kterých je podle pravidel Evropské unie nutné udržet projekt tak, jak je, a pak trolejbusy z ulice vyhnat,“ uvedl architekt a opoziční zastupitel za Pardubáky Milan Košař.

A zdá se, že část jeho plánu by mohla vyjít. I z reakce Tomáše Pelikána je zřejmé, že nějaký zásadní boj o zachování linky 27 na třídě nemá ani cenu vést.

Ovšem horší to už je s případným odstraňováním sloupů a vedení. To podle šéfa dopravního podniku možné není. „Málokdo ví, že přes třídu Míru napájíme vedení až po most přes Chrudimku. Ulice je pro nás důležitá z hlediska fungování trakční soustavy. Bez ní by to nešlo,“ uvedl Pelikán, který má navíc ještě jeden silný argument.

Třída Míru funguje jako záložní trasa pro případ, že se stane něco v okolních ulicích, kterými pak trolejbusy nemohou projet.

„Stačí nějaká nehoda na Sukově třídě a bez třídy Míru jsme nahraní. Najednou by stály všechny trolejbusy. Nějakou záložní variantu potřebujeme,“ uvedl Pelikán s odkazem na nedávnou opravu propadlé vozovky u Paláce Pardubice.

„Během rekonstrukce jsme museli vést trolejbusy právě přes třídu Míru. A ta to bez problémů zvládla včetně obousměrného provozu,“ dodal Pelikán.

Zdá se tak, že až v roce 2020 skončí udržitelnost projektu, trolejbusy možná pravidelně do ulice jezdit nebudou, ale trakční vedení na ní zůstane.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Do Senátu se v Pardubickém kraji volí v obvodu č.50 - Svitavy a v obvodu č.44 - Chrudim, který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina. Druhé kolo senátních voleb proběhne 12. a 13. října v případě, že žádný kandidát nezíská nadpoloviční většinu v kole prvním.



Nejčtenější

Dálnice zmizí před Vysokým Mýtem v tunelu, ražba bude kvůli vodě složitá

Plánovaný tunel na dálnici D35, vpravo je stoupání na stávající silnici I/17...

Rovných sedm kilometrů má měřit úsek dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Obyvatelé dotčených obcí měli poslední...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...



Frustrovaný manžel přiznal znásilnění malých neteří i dcery, chce léčbu

Ilustrační snímek

Krajský soud v Pardubicích se začal zabývat případem jednačtyřicetiletého muže, kterého obžaloba viní ze znásilnění...

Při srážce pěti aut u Koclířova na I/35 zemřel člověk v nejmenším z nich

Nehoda u Koclířova na Svitavsku si vyžádala jeden lidský život.

Hlavní tah z východu Čech na Moravu ráno zablokovala tragická nehoda. Na silnici I/35 u Koclířova na Svitavsku se...

Otec je namol a nevím si s ním rady, volal opilý syn strážníkům

Ilustrační snímek

V pondělí zasahovali městští strážnici na pardubické Dukle. Volal jim osmnáctiletý mladík, že je se svým otcem v...

Další z rubriky

Muž, který znásilnil neteře i dceru, dostal pět let a nařízené léčení

Ilustrační snímek

Jednačtyřicetiletý muž, který znásilnil dvě nezletilé neteře a poté i vlastní dceru, dostal u pardubického krajského...

Králíky mají nové muzeum. Historie celnictví zaujme pašovaným kontrabandem

Východočeský památník celnictví v Králíkách. Místopředseda Východočeského klubu...

Králíky mají novou expozici Východočeského památníku celnictví. V budově bývalého gymnázia ji na profesionální úrovni...

Pat kolem D35 u Litomyšle. Zastánci konkurenčních tras trvají na svém

Ilustrační snímek

Možnost, že by spory mezi zastánci dvou různých variant budoucí dálnice D35 kolem Litomyšle skončily nějakým...

Advantage Consulting, s.r.o.
REFERENT NÁKUPU – ABSOLVENT

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 32 000 Kč

Najdete na iDNES.cz