Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec debat. Pardubice se budou soudit s firmou o cenu oprav třídy Míru

  11:04aktualizováno  11:04
Kolik má stát už dva roky skončená generální oprava pardubické třídy Míru? Podle názoru radních města 87 milionů. Zástupci stavební firmy Syner si však myslí, že 98 milionů. Verdikt nakonec padne až u soudu. Obě strany se totiž nedokázaly dohodnout na kompromisu.

Při rekonstrukci třídy Míru se některé práce uvedené v projektu a podle něj kalkulované vůbec neudělaly. A firma je chce přesto zaplatit. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Je to už dva a čtvrt roku, co z třídy Míru v centru Pardubic zmizeli dělníci a stavební stroje. Po opravené hlavní ulici stejnou dobu spokojeně chodí lidé a jezdí trolejbusy. Přesto rekonstrukce z určitého úhlu pohledu ještě neskončila. Není totiž dořešená její konečná cena.

Radní Pardubic s majiteli firmy Syner se už přes dva roky přou o to, zda je cena 87 milionů, nebo původně dohodnutých 98,4 milionu. „Nemůžeme platit věci, které firma nakonec neudělala. Zaplatili jsme vše, co se na třídě skutečně postavilo,“ opakuje hlavní argument radnice primátor Martin Charvát.

„Smluvní strany se dohodly, že za provedení díla zaplatí objednatel zhotoviteli sjednanou cenu,“ odvolávají se na větu ze smlouvy, kterou Syner podepsal s pardubickou radnicí, opět zástupci firmy.

Spor nakonec skončil na začátku června u soudu a první jednání skončilo poměrně překvapivě. Předsedkyni senátu Okresního soudu v Pardubicích Renatě Polanské se totiž podařilo obě strany sporu přesvědčit, aby se ještě pokusily uzavřít smír. „Možná to nyní vypadá růžově, ale může se stát, že se nakonec stejně nedohodneme,“ uvedl tehdy právní zástupce společnosti Syner Jan Martynek.

Na mimosoudní dohodu nemůže město přistoupit

Jeho odhad se po dvou měsících ukazuje jako správný. Po pondělním jednání rady města je totiž jasné, že kauzu nakonec bude rozmotávat stejně soud.

„Nemůžeme na mimosoudní dohodu přistoupit. Jako zástupci veřejné instituce, která nakládá s veřejným majetkem, nemůžeme něco přepočítávat a dohadovat nějakou novou cenu za opravu,“ uvedl primátor Charvát s tím, že podle zástupců města Pardubice zaplatily vše, co měly. „To nám potvrdili právníci i stavební dozor, který jsme u rekonstrukce měli,“ doplnil.

Charvát v minulosti dával i konkrétní příklady toho, co se na třídě Míru nedělo, i když to v původním projektu bylo. „Například se nakonec nevykopávaly staré vodovodní trubky. A takových položek je více. Hlavní problém je v tom, že Syner vnímá dílo jako celek, ale my chceme zaplatit jednotlivé skutečně provedené položky,“ uvedl primátor.

Ostatně i právní zástupce města Pavel Jelínek upozornil, že radní i zastupitelé jsou ve složité situaci, a pokud by zaplatili za neodvedenou práci, mohli by mít následně problémy s policií.

„Vidíme, jak jsou politici hnáni k zodpovědnosti, a pak se za pět let ukáže, že se nic nestalo. Ale to už jsou z nich politické mrtvoly,“ uvedl před soudem právník Jelínek.

Těžko odhadovat, jak nakonec spor skončí. Jasné jenom je, že se potáhne poměrně dlouho a bude obě strany stát nemalé prostředky. „Každé soudní rozhodnutí lze napadnout. Než by se záležitost vyřešila, může uplynout spousta času,“ řekla i soudkyně Renata Polanská.

Město v minulosti odmítlo návrhy liberecké firmy Syner, aby odsouhlasilo vyřešení sporu u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. „S městem jsme komunikovali, posílali dopisy, navrhovali rychlejší řešení sporu formou rozhodčího řízení, abychom oběma stranám šetřili peníze za právníky,“ uvedl mluvčí Syneru Ondřej Paclt.

Na celé věci je pikantní, že vysoutěžená cena za rekonstrukci třídy Míru v roce 2013 byla překvapivě nízká. Zatímco město předpokládalo, že se ceny budou pohybovat kolem 200 milionů, firma Syner nabídla cenu pod 100 milionů. Dalších třináct firem chtělo o 6 až 57 milionů víc. Syner šel tehdy s cenou hodně nízko a nezávislé hodnocení díla by tak pro něj mohlo vyjít dobře.




Nejčtenější

Po střetu s kamionem u Holic zahynula řidička, děti jsou těžce zraněné

Smrtelná nehoda u Holic (21.2.2018).

Tragickou bilanci má nehoda na silnici první třídy číslo 35 z Holic do Býště. Ve středu po šestnácté hodině se tam...

O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....



Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

U překladiště se ztratil kamion. Policie žádá o záběry z kamer řidičů

Takových kamionů v České republice moc není.

Výrazná kabina, vkusný návěs, zkrátka kamion, který nelze přehlédnout. Přesto si takový nápadný vůz vybral zloděj na...

Další z rubriky

Svitavy zavedou přímé přenosy zastupitelstva. I s pomocí peněz od státu

Vojtěch Fadrný začal pořizovat on-line přenosy ze zastupitelstva po protestech...

Jednání zastupitelů Svitav bude možné už brzy sledovat on-line. Po několikaletém přešlapování se radnice rozhodla, že...

Lepší učebny na pardubických školách. Radní do nich pošlou 200 milionů

Základní škola Závodu míru se po prodloužené rekonstrukci opět otevře žákům.

Město Pardubice brzy začne rozsáhlou modernizaci 53 odborných učeben a nakoupí lepší vybavení pro osm základních škol....

Sen pardubických politiků stále žije. Ohromné překladiště s přístavem

Možnou podobu a fungování přepravního centra se čtyřmi druhy dopravy v...

Lodní, letecká, železniční a silniční doprava. To vše spojené na jednom velkém překladišti nedaleko pardubické čtvrti...

Najdete na iDNES.cz