Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec debat. Pardubice se budou soudit s firmou o cenu oprav třídy Míru

  11:04aktualizováno  11:04
Kolik má stát už dva roky skončená generální oprava pardubické třídy Míru? Podle názoru radních města 87 milionů. Zástupci stavební firmy Syner si však myslí, že 98 milionů. Verdikt nakonec padne až u soudu. Obě strany se totiž nedokázaly dohodnout na kompromisu.

Při rekonstrukci třídy Míru se některé práce uvedené v projektu a podle něj kalkulované vůbec neudělaly. A firma je chce přesto zaplatit. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Je to už dva a čtvrt roku, co z třídy Míru v centru Pardubic zmizeli dělníci a stavební stroje. Po opravené hlavní ulici stejnou dobu spokojeně chodí lidé a jezdí trolejbusy. Přesto rekonstrukce z určitého úhlu pohledu ještě neskončila. Není totiž dořešená její konečná cena.

Radní Pardubic s majiteli firmy Syner se už přes dva roky přou o to, zda je cena 87 milionů, nebo původně dohodnutých 98,4 milionu. „Nemůžeme platit věci, které firma nakonec neudělala. Zaplatili jsme vše, co se na třídě skutečně postavilo,“ opakuje hlavní argument radnice primátor Martin Charvát.

„Smluvní strany se dohodly, že za provedení díla zaplatí objednatel zhotoviteli sjednanou cenu,“ odvolávají se na větu ze smlouvy, kterou Syner podepsal s pardubickou radnicí, opět zástupci firmy.

Spor nakonec skončil na začátku června u soudu a první jednání skončilo poměrně překvapivě. Předsedkyni senátu Okresního soudu v Pardubicích Renatě Polanské se totiž podařilo obě strany sporu přesvědčit, aby se ještě pokusily uzavřít smír. „Možná to nyní vypadá růžově, ale může se stát, že se nakonec stejně nedohodneme,“ uvedl tehdy právní zástupce společnosti Syner Jan Martynek.

Na mimosoudní dohodu nemůže město přistoupit

Jeho odhad se po dvou měsících ukazuje jako správný. Po pondělním jednání rady města je totiž jasné, že kauzu nakonec bude rozmotávat stejně soud.

„Nemůžeme na mimosoudní dohodu přistoupit. Jako zástupci veřejné instituce, která nakládá s veřejným majetkem, nemůžeme něco přepočítávat a dohadovat nějakou novou cenu za opravu,“ uvedl primátor Charvát s tím, že podle zástupců města Pardubice zaplatily vše, co měly. „To nám potvrdili právníci i stavební dozor, který jsme u rekonstrukce měli,“ doplnil.

Charvát v minulosti dával i konkrétní příklady toho, co se na třídě Míru nedělo, i když to v původním projektu bylo. „Například se nakonec nevykopávaly staré vodovodní trubky. A takových položek je více. Hlavní problém je v tom, že Syner vnímá dílo jako celek, ale my chceme zaplatit jednotlivé skutečně provedené položky,“ uvedl primátor.

Ostatně i právní zástupce města Pavel Jelínek upozornil, že radní i zastupitelé jsou ve složité situaci, a pokud by zaplatili za neodvedenou práci, mohli by mít následně problémy s policií.

„Vidíme, jak jsou politici hnáni k zodpovědnosti, a pak se za pět let ukáže, že se nic nestalo. Ale to už jsou z nich politické mrtvoly,“ uvedl před soudem právník Jelínek.

Těžko odhadovat, jak nakonec spor skončí. Jasné jenom je, že se potáhne poměrně dlouho a bude obě strany stát nemalé prostředky. „Každé soudní rozhodnutí lze napadnout. Než by se záležitost vyřešila, může uplynout spousta času,“ řekla i soudkyně Renata Polanská.

Město v minulosti odmítlo návrhy liberecké firmy Syner, aby odsouhlasilo vyřešení sporu u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. „S městem jsme komunikovali, posílali dopisy, navrhovali rychlejší řešení sporu formou rozhodčího řízení, abychom oběma stranám šetřili peníze za právníky,“ uvedl mluvčí Syneru Ondřej Paclt.

Na celé věci je pikantní, že vysoutěžená cena za rekonstrukci třídy Míru v roce 2013 byla překvapivě nízká. Zatímco město předpokládalo, že se ceny budou pohybovat kolem 200 milionů, firma Syner nabídla cenu pod 100 milionů. Dalších třináct firem chtělo o 6 až 57 milionů víc. Syner šel tehdy s cenou hodně nízko a nezávislé hodnocení díla by tak pro něj mohlo vyjít dobře.




Nejčtenější

Hazardér se při předjíždění střetl s policisty, jeden z nich je zraněný

Chvíle těsně před tím, než řidič narazil do policejního auta nedaleko Stojic u...

Řidič, který nebezpečně předjížděl, pravděpodobně zavinil nehodu, která se stala minulý týden na Pardubicku. Při...

VIDEO: „Lovci lebek“ zatkli podezřelého z kopírování platebních karet

„Lovci lebek“ zatkli podezřelého z kopírování platebních karet

Policisté z národní jednotky cíleného pátrání zadrželi na Pardubicku čtyřiatřicetiletého Itala, který byl mezinárodně...



Policie pátrá po svědcích dvou nehod hasičů, hlavně té smrtelné

Místo střetu hasičů s osobním autem v Ústí nad Orlicí ve čtvrtek 30.11.2017.

Policie stále vyšetřuje střet osobního vozidla Škoda Octavia Combi s hasičským nákladním autem v Ústí nad Orlicí. Po...

Rozespalé ženě spadla lampička do peřin, škoda je půl milionu

Hasiči zasahují při požáru haly v pražské Vinoři. (5.prosince 2017)

Souhra několika nešťastných náhod způsobila požár rodinného domu v Dolním Újezdu u Litomyšle. Za jeho vznikem stojí...

Bývalý generální manažer se vrací do Dynama, dohlédne na ekonomiku

ŠÉF. Ondřej Šebek a jeho kolegové doufají, že se hra pardubických hokejistů co

Bývalý generální manažer pardubických hokejistů Ondřej Šebek se vrací do klubu. Bude mít na starosti provoz Dynama a...



Další z rubriky

Trestance soudí za útok na jiného vězně, zbraní byl skleněný střep

Vězeň Jan Slavík při prvním dnu hlavního líčení před pardubickou pobočkou...

U pardubické pobočky krajského soudu začalo hlavní líčení v případu vězně Jana Slavíka, který je obžalovaný z pokusu o...

Nákup parcel v Pardubicích by měla vyšetřit policie, říká analýza

Radnice v Pardubicích

Podezřelý nákup lesních pozemků ze strany Služeb města Pardubic by měla prověřit policie. Takový je závěr právnické...

Foxconn dal stavbu Smart City k ledu

Areál společnosti Foxconn v Pardubicích (ilustrační snímek)

Společnost Foxconn ustoupila od velké plánované stavby takzvaného Smart City v Pardubicích. Tchajwanský výrobce...

Co chlapovi pod stromeček?
Co chlapovi pod stromeček?

Přečtěte si hned 35 tipů na dárky k Vánocům



Najdete na iDNES.cz