Konec debat. Pardubice se budou soudit s firmou o cenu oprav třídy Míru

  11:04aktualizováno  11:04
Kolik má stát už dva roky skončená generální oprava pardubické třídy Míru? Podle názoru radních města 87 milionů. Zástupci stavební firmy Syner si však myslí, že 98 milionů. Verdikt nakonec padne až u soudu. Obě strany se totiž nedokázaly dohodnout na kompromisu.

Při rekonstrukci třídy Míru se některé práce uvedené v projektu a podle něj kalkulované vůbec neudělaly. A firma je chce přesto zaplatit. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Je to už dva a čtvrt roku, co z třídy Míru v centru Pardubic zmizeli dělníci a stavební stroje. Po opravené hlavní ulici stejnou dobu spokojeně chodí lidé a jezdí trolejbusy. Přesto rekonstrukce z určitého úhlu pohledu ještě neskončila. Není totiž dořešená její konečná cena.

Radní Pardubic s majiteli firmy Syner se už přes dva roky přou o to, zda je cena 87 milionů, nebo původně dohodnutých 98,4 milionu. „Nemůžeme platit věci, které firma nakonec neudělala. Zaplatili jsme vše, co se na třídě skutečně postavilo,“ opakuje hlavní argument radnice primátor Martin Charvát.

„Smluvní strany se dohodly, že za provedení díla zaplatí objednatel zhotoviteli sjednanou cenu,“ odvolávají se na větu ze smlouvy, kterou Syner podepsal s pardubickou radnicí, opět zástupci firmy.

Spor nakonec skončil na začátku června u soudu a první jednání skončilo poměrně překvapivě. Předsedkyni senátu Okresního soudu v Pardubicích Renatě Polanské se totiž podařilo obě strany sporu přesvědčit, aby se ještě pokusily uzavřít smír. „Možná to nyní vypadá růžově, ale může se stát, že se nakonec stejně nedohodneme,“ uvedl tehdy právní zástupce společnosti Syner Jan Martynek.

Na mimosoudní dohodu nemůže město přistoupit

Jeho odhad se po dvou měsících ukazuje jako správný. Po pondělním jednání rady města je totiž jasné, že kauzu nakonec bude rozmotávat stejně soud.

„Nemůžeme na mimosoudní dohodu přistoupit. Jako zástupci veřejné instituce, která nakládá s veřejným majetkem, nemůžeme něco přepočítávat a dohadovat nějakou novou cenu za opravu,“ uvedl primátor Charvát s tím, že podle zástupců města Pardubice zaplatily vše, co měly. „To nám potvrdili právníci i stavební dozor, který jsme u rekonstrukce měli,“ doplnil.

Charvát v minulosti dával i konkrétní příklady toho, co se na třídě Míru nedělo, i když to v původním projektu bylo. „Například se nakonec nevykopávaly staré vodovodní trubky. A takových položek je více. Hlavní problém je v tom, že Syner vnímá dílo jako celek, ale my chceme zaplatit jednotlivé skutečně provedené položky,“ uvedl primátor.

Ostatně i právní zástupce města Pavel Jelínek upozornil, že radní i zastupitelé jsou ve složité situaci, a pokud by zaplatili za neodvedenou práci, mohli by mít následně problémy s policií.

„Vidíme, jak jsou politici hnáni k zodpovědnosti, a pak se za pět let ukáže, že se nic nestalo. Ale to už jsou z nich politické mrtvoly,“ uvedl před soudem právník Jelínek.

Těžko odhadovat, jak nakonec spor skončí. Jasné jenom je, že se potáhne poměrně dlouho a bude obě strany stát nemalé prostředky. „Každé soudní rozhodnutí lze napadnout. Než by se záležitost vyřešila, může uplynout spousta času,“ řekla i soudkyně Renata Polanská.

Město v minulosti odmítlo návrhy liberecké firmy Syner, aby odsouhlasilo vyřešení sporu u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. „S městem jsme komunikovali, posílali dopisy, navrhovali rychlejší řešení sporu formou rozhodčího řízení, abychom oběma stranám šetřili peníze za právníky,“ uvedl mluvčí Syneru Ondřej Paclt.

Na celé věci je pikantní, že vysoutěžená cena za rekonstrukci třídy Míru v roce 2013 byla překvapivě nízká. Zatímco město předpokládalo, že se ceny budou pohybovat kolem 200 milionů, firma Syner nabídla cenu pod 100 milionů. Dalších třináct firem chtělo o 6 až 57 milionů víc. Syner šel tehdy s cenou hodně nízko a nezávislé hodnocení díla by tak pro něj mohlo vyjít dobře.

Nejčtenější

Rajčata zaplevelila koryto řeky ve Svitavách, právě dozrávají

V korytu rostou nejrůznější druhy rajčat. jen si vybrat - cherry, keříková či...

Koryto řeky Svitavy připomíná v těchto dnech rajčatovou plantáž. Rostliny vyrašily mezi velkými „šutry“ na břehu...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni, zabavila i auta

Královehradecká zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni

Orlickoústečtí kriminalisté zaměření na drogovou trestnou činnost ve spolupráci s královéhradeckou zásahovkou udeřili v...

Dvaaosmdesátiletá řidička převrátila „stodvacítku“ na střechu

Policisté vyčíslili škodu na Škodě 120L na deset tisíc korun.

Dvaaosmdesátiletá řidička nezvládla v úterý odpoledne řízení své škodovky u Kostěnic na Pardubicku. Pro těžce zraněnou...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Další z rubriky

Sací bagr v akci. Matiční jezero se dočká odbahnění za dvacet milionů

Matiční jezero v Pardubicích. (16.5.2018)

Pardubické Matiční jezero se zanedlouho stane častým cílem rodinných výletů. Nejen pro děti bude totiž zajímavé...

Nejdelší tunel v zemi by mohly ohrozit staré štoly

U Dětřichova na Svitavsku vznikne nejdelší tunel v zemi.

U Dětřichova na Svitavsku vznikne nejdelší tunel v zemi, který bude součástí dálnice D35. V okolním terénu se podle...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Najdete na iDNES.cz