Silnice R35 zatím končí na obří křižovatce v Opatovicích nad Labem.

Silnice R35 zatím končí na obří křižovatce v Opatovicích nad Labem. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Výkupy pod R35 sice běží, ale tři desítky majitelů už žádají víc peněz

  • 12
Nejdříve dobrá zpráva: Při výkupech pozemků pod silnicí R35 z Opatovic do Ostrova je většina majitelů ochotna prodat svou půdu. Ale je tu i špatná zpráva. Třicet vlastníků nabídku odmítá, což může rychlou stavbu klíčové silnice na Moravu zablokovat.

V polovině roku by pardubičtí silničáři chtěli mít vykoupeny téměř všechny pozemky pro výstavbu prvních dvou úseků rychlostní silnice R35 z Opatovic nad Labem do Ostrova. „Máme podepsáno 55 procent smluv. Do příštího týdne budeme mít obeslané všechny vlastníky pozemků,“ řekl šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr.

Na trase Opatovice - Časy a Časy - Ostrov je více než 1 100 majitelů, z toho 600 z nich slíbilo, že pozemky prodá. Silničáři očekávají, že v polovině června již budou mít podstatnou část pozemků vykoupených, nebo do té doby zahájí proces vyvlastnění, či zažádají ministra dopravy o výjimku z ceny. „Výkupy pokračují dobře,“ řekl Vebr.

Novela zákona z loňského roku umožňuje silničářům vykupovat pozemky znovu za vyšší ceny, které se liší podle stupně chystané silnice a zároveň zvýhodňuje majitele, kteří jsou ochotni pozemek rychle prodat. Maximální výkupní cena zemědělské a lesní půdy vzrostla z osmi až 35 korun za metr čtvereční na 120 až 560 korun za metr čtvereční.

Ale výkupy provázejí i potíže. Může za to nabídka „až šestnáctinásobku“ ceny v novele zákona ze září 2014. ŘSD chce prosadit, aby poslanci formulaci rychle upravili. Lidé totiž chtějí za polnosti více peněz. Když stát nabízel majitelům pozemků pod budoucí silnicí R35 v Pardubickém kraji maximálně 30 korun za metr čtvereční, většina z nich odmítla, žádali víc.

Po změně zákona mohou lidé dostat osminásobek obvyklé ceny, tedy 120 korun za metr čtvereční. Někteří však chtějí ještě víc. Majitelů, kteří se pokoušejí o výjimku z ceny, je relativně málo.

„Zatím jich evidujeme třicet až čtyřicet,“ uvedla vedoucí odboru výstavby z pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová. Než se ale státní organizace vypořádá se všemi žádostmi o výjimky, může to zdržet výkupy pozemků o měsíce. Pokud by pak nespokojení vlastníci přesto odmítali pozemky prodat a stát musel sáhnout k vyvlastnění, opět by to znamenalo velké zdržení.

„Nestahoval bych kalhoty, dokud je brod ještě daleko. Určitě je zatím podstatně více těch, kteří na nové podmínky reagují kladně a pozemky chtějí prodat. Na ty druhé je tu ještě čas se připravit a ministerstvo dopravy by tak mělo učinit,“ uvedl poslanec KDU-ČSL Jiří Junek.

Většina vyvlastněných na nové smlouvy kývla

Silničáři se stále zaobírají i předešlými vyvlastněními. Aktuální čísla hovoří o tom, že s devatenácti ze sedmadvaceti vlastníků již ŘSD podepsalo nové kupní smlouvy podle vyšší ceny.

Schválení novely Junek za chybu nepovažuje. „Ale bylo to uspěchané. Všichni jsme chtěli logicky co nejdříve problém s výkupy vyřešit. Bohužel bývalý ministr Prachař sliboval prováděcí předpis - vyhlášku, jak se výkupní cena, respektive násobek bude stanovovat. K tomu nedošlo. Na ministerstvu dopravy je jen směrnice,“ řekl Junek.

,