Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy v Pardubickém kraji mohou dojezdit. Kraj chce soukromníky

  11:04aktualizováno  11:04
Po roce 2019 by mohl na regionálních tratích Pardubického kraje skončit monopol Českých drah. Krajští radní chtějí vážně jednat vedle Českých drah i o nabídkách RegioJet a Leo Express.

Regionální vlak z Hradce Králové do Pardubic | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pardubický kraj se loni rozhodl, že zadá nové smlouvy na dlouholetý provoz vlaků bez otevřené soutěže. Vše směřovalo k tomu, že zhruba 140 milionů korun ročně budou inkasovat v příštích letech České dráhy. Teď se ale do hry trochu nečekaně dostala varianta, že formou přímého zadání získá smlouvu jedna ze dvou soukromých firem. Ta by ale musela provozovat všechny tratě.

„Nemyslím si, že by to soukromník nezvládl. Budeme dělat průzkum trhu a čekat na nabídky. Dopředu neříkám, že to podepíšeme s tím nejlevnějším, zajímá nás kvalita, aby cestující měli co nejlepší služby,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš z ODS.

Vláda loni rozhodla, že kraje budou dostávat peníze na regionální vlaky i po roce 2019, kdy končí Českým drahám desetileté smlouvy. Krajští politici mají sami rozhodnout, zda uspořádají soutěž, anebo prodlouží smlouvu s Českými drahami. Pardubický kraj má od státu na regionální vlaky slíbeno více než 140 milionů korun ročně.

Bývalý náměstek hejtmana pro dopravu a odborářský boss Jaromír Dušek loni uvedl, že vedle Českých drah není dopravce, který by byl schopen provozovat všechny tratě v kraji a „nevyzobával si jen pralinky“. Pardubický kraj se záhy rozhodl, že nepůjde cestou soutěže jako třeba Jihočeský a Liberecký kraj, ale zvolí takzvané přímé zadání. Po volbách, kdy krajská koalice dostala pravicovější nádech, se ochota pustit soukromníky na koleje zvýšila. Tím spíš, že firmy RegioJet a Leo Express už daly do Pardubic vědět, že zájem mají.

„Předložili jsme Pardubickému kraji nabídku na zajištění dopravní obslužnosti v celém kraji,“ uvedla mluvčí LEO Express Kateřina Veitová.

Kraj se bojí, že by soutěž už nemusel stihnout

Konkurenti Českých drah by se díky tomu mohli podílet na čerpání prostředků z Unie, kde je na obnovu regionálního vozidlového parku přichystáno kolem osmi miliard korun. Jenže manévrovací prostor krajské vlády už není moc velký. Kraj musí totiž rok dopředu ve Věstníku Evropské unie zveřejnit, jakým způsobem bude provozovatele vybírat. Zatím tam figuruje přímé zadání na všechny tratě. Pokud by Pardubický kraj chtěl pořádat soutěž nebo rozdělit zakázku na více částí, musel by tento záměr vyvěsit a počkat rok.

„Teoreticky bychom to mohli zvládnout, bylo by to ale těsné a hrozilo by, že se to nestihne,“ uvedl Kortyš.

Radní se proto rozhodli, že dopravce vyberou bez soutěže a na všechny tratě. „Připravujeme rozeslání dokumentace na zpracování finančního modelu dopravcům z důvodu získání nezbytného přehledu před výběrem dopravce přímým zadáním,“ uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

„Přímé zadání má i své výhody. Dává kraji například možnost každý rok kontrolovat, zda kompenzace není nadměrná,“ uvedl Kortyš.

Není zřejmé, zda by politici skutečně našli odvahu svěřit veškerý provoz na regionálních tratích soukromému dopravci. Mohou blufovat, aby od Českých drah dostali co nejvýhodnější nabídku. Mohou však také sázet na to, že soukromník provozující dopravu v celém kraji si nebude chtít udělat ostudu. Kortyš tvrdí, že pokud se se společností RegioJet nebo Leo Express uzavře dobrá smlouva, nebude to znamenat žádné riziko.

„V jiných krajích se domlouvají se dvěma třemi dodavateli, což může být složité. Já si myslím, že z provozního hlediska je výhodnější pustit na tratě jen jednoho,“ uvedl.

Podle organizátora dopravy Roberta Koblížka by se cestujícím příchod konkurence vyplatil stejně jako na hlavním koridoru. „Služby i ceny těchto vlaků se výrazně zlepšily, takže je naděje, že by se něco podobného mohlo opakovat i v regionální dopravě, pokud v ní dokážou naše kraje zajistit podobné konkurenční prostředí,“ uvedl Koblížek.




Nejčtenější

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Na náměstí přistál i vrtulník, dělník ale pád z dvanácti metrů nepřežil

Vrtulník přistál na náměstí v Chrudimi kvůli zraněnému dělníkovi

V úterý odpoledne přistával na chrudimském Resselově náměstí záchranářský vrtulník. Záchranáři jím přiletěli na pomoc...



Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Řidič autobusu za jízdy usnul, policisté hledají svědky jízdy příkopem

Místo naštěstí jen lehké nehody autobusu u Vraclavi na Vysokomýtsku.

Cestující autobusem na lince Chrudim – Vysoké Mýto byli ve středu za obcí Stradouň svědky řidičovy indispozice, kvůli...

Skrz činžovní dům u pardubického nádraží možná povede tunel

Podle architektů by autobusy mohly parkovat přímo pod domem. Jeho původní část...

Radní Pardubic připravují stavbu terminálu pro dálkové autobusy u nádraží. Plány však narážejí na několik problémů....

Další z rubriky

Politika po listopadu 1989 byla plná entuziasmu, říká soudce Výborný

Miloslav Výborný

Na rozpadu komunismu v Československu se před 28 lety podíleli i do té doby málo známí lidé, kteří odvážně hovořili o...

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...

Festival nabídne Českou filharmonii v hale, Urbanovou, Plachetku i Margitu

Eva Urbanová v plzeňské inscenaci Smetanovy opery Libuše. V Pardubicích se...

Pardubické hudební jaro 2018 nabízí pro příznivce vážné hudby atraktivní program. Jubilejní 40. ročník festivalu bude...

Advantage Consulting, s.r.o.
MARKETINGOVÝ SPECIALISTA – VÝROBNÍ SPOLEČNOST

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 40 000 - 46 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.