Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tragických nehod v Pardubickém kraji přibývá, i když bodů mají řidiči málo

  10:34aktualizováno  10:34
Pardubický kraj se v dopravních policejních statistikách ocitá paradoxně na opačných koncích dvou různých žebříčků. Pokud jde trestné body, mají jich řidiči nejméně ze všech regionů. I když přímo kolem Pardubic nebo Svitav podle čísel jezdí piráti. Přibývá ale tragických nehod, v tom je kraj jedním z nejhorších.

Policie na tahu u Svitav často nasazuje ke kontrolám i vrtulník, tragickým nehodám to ale nezabrání. Ilustrační foto | foto: Jan Karásek, MAFRA

Ve sbírání trestných bodů vedou řidiči kolem krajského města, Svitav nebo Králík, naopak u Litomyšle a Poličky mají být silnice teoreticky nejbezpečnější. Přestupků je tam nejméně v celém kraji.

Málo bodů ale nemusejí mít šoféři jen díky disciplinovanosti. Svůj podíl na bodování má bezesporu i to, kolik policistů provoz kontroluje a jak jsou přísní.

V okolí krajského města je hlídek hodně a často se tam pořádají policejní akce. V jiných místech kraje se naopak šoféři s policejními hlídkami téměř nesetkají.

"Jezdím napříč krajem několikrát denně a na některých místech stojí policisté pravidelně, jinde je člověk nepotká vůbec," říká řidič Jindřich Dušek.

ZA CO SE TAKÉ BODUJE

7 bodů
- odmítnutí řidiče podrobit se dechové zkoušce, dopravní nehoda, při které došlo k usmrcení nebo zranění osoby

6 bodů
- řízení vozidla pod vlivem alkoholu, je-li vyšší než 0,3 promile, předjíždění tam, kde je to zakázáno 5 bodů řízení technicky nezpůsobilého vozidla, překročení dovolené rychlosti o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec

4 body
- ohrožení chodce, nedání přednosti v jízdě, řízení vozidla s jinou značkou

3 body
- telefon v ruce, překročení rychlosti o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec 2 body nepřipoutání za jízdy

1 bod
- nerozsvícená světla

A právě v okolí Poličky mnoho silnic, kde by policie řidičům měřila rychlost nebo kontrolovala špatné předjíždění, není. Kromě silnice první třídy číslo 34 jsou v okolí města hlavně menší tahy.

Naopak v nedalekých Svitavách je míst vhodných více než dost. Procházejí tudy hned tři silnice první třídy, číslo 34, 43 a nebezpečná silnice 35, které jsou oblíbeným cílem policejních kontrol. Také zde často hlídkuje policejní vrtulník, který "vidí" všechno - předjíždění na plné čáře, nebezpečné odbočování nebo nedání přednosti v jízdě. A šoféři tam otevírají peněženky častěji než jinde.

Kde se přestupek stal, statistika nevidí

Statistika ministerstva dopravy sice ukazuje pouze, odkud trestaní šoféři jsou, kde přestupek udělali, už nesleduje. Přesto ale platí, že v okolí svého bydliště jezdí nejčastěji, a tím pádem tam dělají také nejvíce přestupků.

Řidiči dostávají velmi často pokutu a také trestné body za vysokou rychlost. "Většinou překračují rychlost mladí lidé od osmnácti do třiceti let," říká mladý policista, který tráví pracovní dobu kontrolami řidičů. "U starších je to většinou tak, že se zakecají a přehlédnou značku." Nejhorší jsou podle něj pátky a neděle: "Je hustší provoz a jezdí se rychleji."

Řidiči už se policie tolik nebojí

Zatímco na body to s řidič v Pardubickém kraji vypadá dobře, v poslední době přibylo vážných nehod. V celé republice smrtelných úrazů na silnicích ubývá, v Pardubickém kraji jich je ale více, než v minulých letech. Jak je to možné?

Policejní kontroly řidiči čekají. Přesně vědí, kde bude číhat policista s radarem, kde přibrzdit a kde si dávat pozor na předjíždění.

Řidiči se také už nebojí na silnicích tolik jako na začátku bodového systému. Mnohem častěji se také odvolávají proti uděleným pokutám.

"Body mají určitě smysl, neplní ale účel na sto procent. Vidím to třeba v telefonování za jízdy. Je to jeden z nejčastějších přestupků, řidiči přitom klidně drží telefon u ucha, i když proti nim jedu v policejním autě," říká policista Milan Čermák.

Při konfrontaci pak podle něj stále nemá policista navrch. "Telefonující řidiče nemáme vždy nafocené, oni pak tvrdí, že se třeba jen škrábali za uchem, je to tvrzení proti tvrzení. Proč by si ale policista něco vymýšlel?" podivuje se Čermák.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

U vyhlášené zmrzliny auta už možná nezaparkují. Majitel obchodu je proti

Zastavit auto a pohodlně si dojít pár kroků pro zmrzlinu už dost možná nepůjde....

Slatiňany plánují, že budou více chránit lidi přecházející hlavní silnici v místě, kde se prodává vyhlášená zmrzlina....



Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Olomoucko má šanci, že se druhý zápas s Opavou bude dohrávat

J. C. Fuller (ve žlutém) z Olomoucka útočí na koš Opavy kolem Jakuba Šiřiny.

Basketbalisté Ústí nad Labem ve čtvrtfinále play off NBL už podruhé zaskočili favorizované Pardubice a po domácí výhře...

Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Další z rubriky

Kardinála Berana doprovodí na poslední cestě starokladrubští vraníci

Starokladrubští vraníci jsou na vystupování na veřejnosti zvyklí, často cestují...

Přímými účastníky sobotního procesí, které uctí kardinála Josefa Berana, jehož ostatky se po téměř padesáti letech...

U pardubické arény vzniklo nové parkoviště pro návštěvníky akcí

Vjezdu na parkoviště u Tyršových sadů brání několik velkých kamenů. Řidiči tak...

Návštěvníci pardubické Tipsport areny řeší už roky jeden zásadní problém. Nemají kde zaparkovat před hokejem nebo...

Cestující v Pardubickém kraji bude možná vozit po kolejích víc dopravců

Jednotka railjet poblíž České Třebové

Až dosud krajští politici tvrdili, že dopravu na železnici svěří po roce 2019 na dalších deset let jednomu dopravci. To...

Najdete na iDNES.cz